Brand Urker viskotter UK 143 - Noordzee 04-01-2009

Auteur Topic: Brand Urker viskotter UK 143 - Noordzee 04-01-2009  (gelezen 3836 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 4 januari 2010, 09:37:33
p2kflex
09:33:46 04-01-10GROUP-1BRAND/EXPLOSIE AAN BOORD,PRIO1,STATION TSP
1735052Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Friesland)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735348Kustwachtcentrum (KNRM Station Paal 8 ) (Bemanning Frans Hogewind)


Samen sterk in de hulpverlening!


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2010, 09:55:53
p2kflex
09:31:50 04-01-10GROUP-1BRAND/EXPLOSIE AAN BOORD,PRIO1,STATIONTSC
1735052Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Friesland)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735338Kustwachtcentrum (KNRM West-Terschelling) (Bemanning Arie Visser)




Gaat om een Urker viskotter met brand in de machinekamer, 5 personen aan boord. Reddingboten en helikopters zijn onderweg. Hij schijnt een heel eind op de Noordzee te zitten. E.e.a. is te volgen via www.scannernet.nl

Edit: Collega visser is bijna ter plaatse. Brand is redelijk onder controle.
Groeten, Colin


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2010, 10:04:55
Betreft brand in de machinekamer aan boord van de UK143. Schip heeft inmiddels May-Day uitgezonden.
Schip is in positie: 54.2.0 N & 005.03.8 O. 5 personen aan boord

Reddingboten Arie Visser en Frans Hogewind zijn onderweg vanaf Terschelling (ETA: 70 minuten). Ook SAR-heli Leeuwarden onderweg.

Brand lijkt onder contrôle te zijn. Zal zo een positiekaartje plaatsen
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2010, 10:21:44
Brand lijkt onder contrôle. Collega vissersschip TC126 in bijna on scene. Luchtmacht SAR-heli heeft een ETA van 10 minuten. SAR-heli gaat twee personen van de UK143 halen.
Ook het vrachtschip Polfoss is bijna on scene. Deze gaat helpen bij de brandbestrijding.

Reddingboten Arie Visser (station Terschelling) en Frans Hogewind (station Terschelling Paal-8), alsmede bergingsvaartuig Hurricane nog onderweg. Afstand Terschelling - positie UK143: circa 45 mijl.

Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2010, 11:29:46
is er al een update vanwege me werk kan ik niet meeluisteren en ik ken die vissers wel  gr Cees
hulpdiensten-spotter


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2010, 12:33:49
Via de scanner heb ik begrepen dat de Luchtmacht SAR heli 2 mensen naar De Kooy heeft gebracht. Verdere sitreps heb ik niet meer ontvangen door drukte hier.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2010, 12:57:57
Brand aan boord van vissersschip

http://www.destentor.nl/regio/flevoland/6030446/Brand-aan-boord-van-vissersschip.ece
maandag 04 januari 2010 | 10:56

DEN HELDER (ANP) – Aan boord van een Urker vissersschip dat 70 kilometer boven Terschilling op zee ligt, is maandagochtend brand uitgebroken. Dat heeft de kustwacht maandag gemeld.

Aan boord bevinden zich vijf mensen. De brand brak tegen half tien door nog onbekende oorzaak uit in de machinekamer. De kustwacht heeft een sleepboot en twee helikopters op het schip afgestuurd om hulp te bieden.

De bemanningsleden proberen zelf het vuur uit te krijgen. Volgens een zegsman van de kustwacht verkeert de bemanning niet in acuut gevaar.
Samen sterk in de hulpverlening!


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2010, 13:05:20
Update:

Brand in de machinekamer van de UK143 (Andries de Vries) is onder contrôle. Bemanning heeft het vuur weten te bedwingen m.b.v. CO2. Twee opvarenden zijn van boord gehaald door de Luchtmacht SAR-heli (Rescue Pedro-2) en zijn naar de Kooy (Den Helder) gebracht. Er zijn geen gewonden gevallen.

Reddingboten Arie Visser (station Terschelling) en Frans Hogewind (Terschelling Paal-8), alsmede bergingsvaartuig Hurricane en een collega visserman zijn ter plaatse. Op het uitgezonden May-Day signaal hebben nog een aantal schepen gereageerd, maar deze hoefden niet in actie te komen. Ik heb begrepen dat er gekeken gaat worden hoe en waar de UK143 naartoe wordt gesleept.

Ik zal morgen een audio-opname van de comms plaatsen op mijn website
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2010, 14:41:14
Ik heb begrepen dat er gekeken gaat worden hoe en waar de UK143 naartoe wordt gesleept.

Update: Brand Urker kotter gedoofd
LC | Laatst bijgewerkt op 04 januari 2010, 14:26

De maandagmorgen ontstane brand op de Urker viskotter UK 143 is gedoofd. Twee personen van een bergingsbedrijf hebben de machinekamer geïnspecteerd. Een bergingsvaartuig blijft ter plaatse. Het is de bedoeling de netten binnen te halen en het schip naar Terschelling te slepen.

De ‘Andries de Vries', met vijf mensen aan boord, kreeg 70 kilometer boven Terschelling met brand in de machinekamer te maken. Helikopters haalden twee bemanningsleden uit voorzorg van boord. De andere drie bestreden het vuur.
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2010, 15:04:08
De UK 143 is gisteravond de haven van Harlingen binnengesleept door de sleepboot Hunter. De UK 143 kon na een machinekamerbrand niet meer op eigen kracht varen. De KLPD doet vandaag onderzoek naar de oorzaak en de gevolgen van de brand:



Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio