Tips & Truc's voor foto's

Auteur Topic: Tips & Truc's voor foto's  (gelezen 38749 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #100 Gepost op: 13 mei 2012, 21:10:46
En de foto recht zetten. Zo naar de rode huizen kijkende, staan deze niet recht.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #101 Gepost op: 14 mei 2012, 11:21:09
Diafragma op f8, ISO wat hoger zetten, scherpstellen op de agent en dan kom je een heel eind  ;)
Kwa compositie zit je inderdaad wel goed! Dat stoepje rechtsonder stoort mij niet echt, kan eventueel nog bijgesneden worden. Wat mij direct opviel is dat de daken van de laatste 6 rode huizen er niet helemaal op staan. Normaal gesproken is dat geen punt, het is namelijk niet het hoofdonderwerp, bij deze foto kan dat juist wat extra's geven :)
Nu je het zegt over die huizen inderdaad zou dat wel een leuk effect kunnen geven, heb daar niet echt op gelet.
Wat betreft de diafragma en de ISO ga ik in mn achterhoofd houden, bedankt  ;)

En de foto recht zetten. Zo naar de rode huizen kijkende, staan deze niet recht.
Volgens mij staat de foto redelijk recht. De grond loopt daar omhoog dus de huizen staan 'scheef'   :D


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #102 Gepost op: 14 mei 2012, 16:13:16
Volgens mij staat de foto redelijk recht. De grond loopt daar omhoog dus de huizen staan 'scheef'   :D

Je kan er van een huis vanuit gaan dat deze recht staat. Ik neem vaak horizontale voorwerpen om foto's recht te zetten, tenzij deze er niet zijn.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #103 Gepost op: 14 mei 2012, 17:21:00
Je kan er van een huis vanuit gaan dat deze recht staat. Ik neem vaak horizontale voorwerpen om foto's recht te zetten, tenzij deze er niet zijn.
Een scheve foto hoeft niet per definitie storend te zijn. Vind ik tenminste :)


Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Reactie #104 Gepost op: 14 mei 2012, 17:23:38
Je kan er van een huis vanuit gaan dat deze recht staat. Ik neem vaak horizontale voorwerpen om foto's recht te zetten, tenzij deze er niet zijn.

Als je kijkt naar de planken aan het balkon bij de eerste rode woning, dan is de foto inderdaad gewoon horizontaal genomen.
Ook uit de houding van de agent op de foto blijkt niet dat de foto "scheef" genomen is, de agent staat gewoon kaarsrecht.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #105 Gepost op: 14 mei 2012, 19:46:27
En toch is de foto als ik hem naast mijn gradenboog leg 1,21 graden schuin  0098 e050


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #106 Gepost op: 16 mei 2012, 14:27:11
En toch is de foto als ik hem naast mijn gradenboog leg 1,21 graden schuin  0098 e050
Iets met mieren en onzedelijke handelingen  0098
Redacteur van


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #107 Gepost op: 16 mei 2012, 18:41:18
Iets met mieren en onzedelijke handelingen  0098
Precies, vandaar ook mijn reactie  :D


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #108 Gepost op: 16 mei 2012, 21:32:23
Diafragma op f8, ISO wat hoger zetten, scherpstellen op de agent en dan kom je een heel eind  ;)
Kwa compositie zit je inderdaad wel goed! Dat stoepje rechtsonder stoort mij niet echt, kan eventueel nog bijgesneden worden. Wat mij direct opviel is dat de daken van de laatste 6 rode huizen er niet helemaal op staan. Normaal gesproken is dat geen punt, het is namelijk niet het hoofdonderwerp, bij deze foto kan dat juist wat extra's geven :)

Nou nee!
Even terug naar de basis en kijkend naar de foto/belichting - driehoek doen we de ISO pas als laatste aanpassen. Binnen de driehoek is dit toch een factor die je foto nadelig kan beïnvloeden. Ruis e.d. Ook in dit geval dus, Meten is weten :)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Kesu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #109 Gepost op: 17 mei 2012, 02:32:17
@90-8 Van de nee mag je weer een ja maken  ;) Kijk eens naar de instellingen:
Diafragma f/5  
Sluitertijd 1/100
ISO 100

Als je een kleiner diafragma wilt gebruiken moet je de sluitertijd of ISO aanpassen. Aan de sluitertijd zou ik niks doen, anders wordt de foto onscherp door trillende handen en dat is ook niet de bedoeling. Alleen de ISO blijft dus nog over  ;)  Ik heb geen idee hoe het met zijn camera met de hoeveelheid ruis zit bij een hogere ISO.

Persoonlijk vind ik ISO 100 ietwat aan de lage kant, ik zit standaard op ISO 400. Maarja, ik heb het voordeel dat ik sinds een aantal maanden een FF camera heb en zonder problemen op ISO 6400 kan fotograferen.