Nut wervelplank in bedrijven

Auteur Topic: Nut wervelplank in bedrijven  (gelezen 6492 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 28 april 2004, 14:51:29
Ik ben het niet met je eens dat het alleen door een AVP, ACH of MMT arts mag gebeuren. EEn SEH verpleegkundige kan dit ook doen. Op de SEH doen we het zelden maar het gebeurt wel eens een enkele keer.
Het is ook een onderdeel van de TNCC wat ook geexamineerd wordt.  8)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #11 Gepost op: 28 april 2004, 19:12:52
Zo een soort opmerking zocht ik. Niet omdat je in principe het planken 'verbiedt' voor eerstehulpverleners, maar eerder over die richtlijnen etc. Daar kan ik wat mee.

Christian


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #12 Gepost op: 28 april 2004, 20:02:23
Citaat
Een wervelplank is veel zinvoller dan een gewone brancard... daar waar je een brancard gebruikt kan je ook een wervelplank gebruiken...
  
Laten we echter niet vergeten dat langdurige fixatie op een wervelplank al snel kan lijden tot decubitus(doorlig)plekken.  Daardoor prefereer ik nog altijd een brancard boven een wervelplank.  Natuurlijk is het bij CWK nodig om mensen te fixeren op een plank, maar bij voorkeur zo kort mogelijk.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 28 april 2004, 22:22:59
Beste mensen,

We zijn het er overeens, dat aan planken grote risico's verbonden zijn.

We zijn het er ook over eens, dat planken en vaardigheid is die getraind en onderhouden moet worden.

We zijn het er tenslotte overeens dat "bezint eer ge begint" hier zeker van toepassing is.

Waar iedereen aan voorbij gaat, is dat er met richtlijnen geschermd worden die binnen een bepaalde beroepsgroep gehanteerd worden.

Aan de hand van de risico inventarisatie en evaluatie binnen het bedrijf waar ik werk heeft de werkgever vastgesteld over welke competenties BHV'ers moeten beschikken om het wettelijk voorgeschreven nivo van de hulpverlening te kunnen waarborgen.

Binnen de BHV zijn profielen gedefineerd. Een van deze profielen is eerste hulpverlener.

In overleg met de ARBO dienst en andere deskundige is vast gelegd wat de taken van van de EHV'er zijn en welke competenties daarvoor noodzakelijk zijn.

Dit alles is vastgelegd in protocollen die door de directie zijn goed gekeurd.

Door trainingen en periodieke toetsen wordt vastgesteld of ik (nog) competent ben om, de tot mijn taak behorende werkzaamheden,  naar behoren uit te voeren.

Ik ben een EHV'er die is zodanig is opgeleid, dat ik competent ben en de mij toebedeelde taken na behoren uitvoer.

Ik ben op dat moment geen ambulancemedewerker die moet werken conform het LPA.

Ik ben op dat moment geen EHBO'er die moet werken conform de richtlijnen van het Oranje Kruis.

En als ik bekwaam ben, dan mag ik zelfs voorbehouden handelingen uitvoeren als ik de dringende noodzaak daarvoor kan onderbouwen. Ik geef toe, het is heeeeeel erg glad ijs als je je daarop gaat begeven.
 
En als ik mijn handelen aan de rechter moet uitleggen, zal dat eerder in strafrechttermen van "het toebrengen van ernstig lichamelijk letsel" gebeuren dan op basis van LPA, BIG wet, en alle andere regelingen binnen de gezondheidszorg.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 29 april 2004, 01:36:57
Ik denk dat ondanks de lente EHBO-er inderdaad op zeer glad ijs komt te staan. Jouw directie, deskundigen of ARBO-dienst (die laatste is dus niet deskundig in ambulancezorg en aanverwante zaken!) zal je niet kunnen vrijwaren van aansprakelijkheid.
De rechter zal altijd richtlijnen e.d. uit de lekenhulpverlening relateren aan die van de professionele hulpverlening (de ambulancezorg) en zeker indien daarin risicovolle cq. voorbehouden handelingen beschreven staan zoals in het LPA. Handelt de de non-professionele hulpverlener anders dan daarin aangegeven is, dan zal die hulpverlener toch verantwoording moeten afleggen en aangesproken worden op het overschrijden van de regels die immers ook voor professionals vastliggen. Dat ze voor professionals vastliggen wil niet zeggen dat non-professionals de regels terzijde kunnen schuiven omdat ze op dat moment niet werkzaam zijn in ambulancezorg of op andere wijze hun hulp verlenen. Je zal als EHV-er altijd langs de lat van de aanvaarde standaard van zorg worden gelegd, d.w.z. het Oranje Kruis boekje, en indien je risicovolle / voorbehouden handelingen uitvoert, zal het LPA als standaard gelden. Naast strafrechtelijke problemen maakt men zeker kans om via civielrechtelijke procedure toegebrachte schade te vergoeden en dan moet je wel een heel goede rechtsbijstandverzekering en WA hebben. Van ambulancemedewerkers werd vroeger wel gezegd dat het een stelletje cowboys waren maar ik hoop niet dat we dat straks van sommige EHV-ers moeten gaan zeggen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #15 Gepost op: 29 april 2004, 02:21:08
Ik ben het niet met je eens dat het alleen door een AVP, ACH of MMT arts mag gebeuren. EEn SEH verpleegkundige kan dit ook doen. Op de SEH doen we het zelden maar het gebeurt wel eens een enkele keer.
Het is ook een onderdeel van de TNCC wat ook geexamineerd wordt.  8)

Tuurlijk een SEH VPK kan die handeling  ook uitvoeren, maar volgens het LAP zijn extramuraal alleen de mmt-arts en amb.vpk bevoegd. Kan er ook niets aan doen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #16 Gepost op: 29 april 2004, 15:38:40
EHBO-er, is jullie positie al eens uitgezocht binnen het bedrijf?
ik bedoel stel dus als er daadwerkelijk wat gebeurd, jullie handelen volgens jullie geldende normen binnen het bedrijf en er onstaat schade, blijft je baas je dan ook steunen?

Vaak is het namelijk zo dat er met allerlei regels en protocollen geschermd wordt door een werkgever, maar als uit eindelijk het wel bekende puntje bij het paaltje komt.......

we hebben er al vele discussie aan gewijdt, de voorbehouden handelingen etc., natuurlijk kan je een ieder een truukje leren, maar in hoe ver ga je?
je bewust zijn dat je dingen doet die je juridisch in de problemen kan brengen als het zo ver is?
een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen, dat weten we.....poe geeft stof tot nadenken..... ;)


Paul SEH

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 29 april 2004, 21:35:28
Citaat
Tuurlijk een SEH VPK kan die handeling  ook uitvoeren, maar volgens het LAP zijn extramuraal alleen de mmt-arts en amb.vpk bevoegd. Kan er ook niets aan doen.
Klopt als een bus. Jullie extramuraal en wij intramuraal. Zijn we het toch weer met elkaar eens.  :)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 30 april 2004, 03:12:31
Beste mensen,

We worden gelukkig geen cowboys. We hebben zelfs geen klapperpistooltjes.


Ik ben wel blij met de laatste commentaren.
Ik denk dat daarin de juiste argumenten genoemd worden.

Yoffry, helemaal mee eens.  Of je het nou leuk vind of niet, helaas kan de rechter meestal pas ingrijpen als het mis gaat.

Zustertje, helemaal gelijk. Kijk inderdaad even na hoe je positie geregeld is. Maar dat geldt ook voor de arbeidsrechtelijke gevolgen van een ongeval tijdens een SIGMA inzet.

En om je gerust te stellen. Als iemand blauwzuurgas heeft ingeademd, mogen we met de oxinator het slachtoffer, op aangeven van de bedrijfsarts of -verlpleegkundige, aktief beademen.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 1 mei 2004, 18:38:24
Als ik het zo lees dan gaan een stel leken professionele zorg verlenen met alle risico's van dien. Weet wat je doet en waarom je het doet. En weet wat er fout kan gaan en waarom het fout kan gaan en wat je dan wel of niet moet doen.
Want anders wordt het toch weer cowboytje spelen. En de patient wordt er dan niet beter van.  8)