Orthostatische intolerantie door gebruik van valbescherming

Auteur Topic: Orthostatische intolerantie door gebruik van valbescherming  (gelezen 3461 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

GvdWel

  • Gast
Orthostatische intolerantie door gebruik van valbescherming is een relatief recent onderkend en verraderlijk gevaar voor werknemers die werken in valgordels, of noodgedwongen hangend in hun gordel wachten op bevrijding uit een benarde situatie. Aanhoudende immobiliteit- en belemmering van de veneuze afvoer, van de benen kunnen een orthostatische intolerantie veroorzaken, die kan worden versterkt door overige letsels, schrik en verminderd bewustzijn die mogelijk de basis vormden voor de val. Deze orthostatische intolerantie kan blijkbaar in korte tijd tot bewusteloosheid en dood leiden.
Na de redding het slachtoffer in een horizontale positie brengen veroorzaakt een groot aanbod van zuurstofarm bloed welke zou kunnen leiden tot een hartstilstand.

Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er voor de Nederlandse situatie richtlijnen voor?

http://www.hse.gov.uk/research/crr_pdf/2002/crr02451.pdf




EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 27 april 2004, 22:29:49
Ik heb geen bijdrage t.a.v. het medische deel van dit verhaal. De valbescherming is verplicht voor werken op hoogte vanaf een meter of drie. Een val van die hoogte gaat in de meeste gevallen gepaard met ernstige verwondingen.

Ik weet dat er valgordels die een slipkoppeling hebben, waardoor de val omgezet wordt in een gecontroleerde afdaling.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 28 april 2004, 13:51:48
Geachte GvdWel, is voor deze situatie geen enkele nederlandse richtlijn voorradig. Mogelijk dat men de patient extra zuurstof geeft om de aanvoer van zuurstofarm bloed te compenseren. Gefaseerde terugvloed van het zuurstofarme bloed richting hart is slecht te controleren, misschien dat een stuwband omleggen hier iets in kan betekenen maar het blijft afwachten wat het resultaat van de handelingen is.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 28 april 2004, 19:29:02
Orthostatische intolerantie door gebruik van valbescherming is een relatief recent onderkend en verraderlijk gevaar voor werknemers die werken in valgordels, of noodgedwongen hangend in hun gordel wachten op bevrijding uit een benarde situatie. Aanhoudende immobiliteit- en belemmering van de veneuze afvoer, van de benen kunnen een orthostatische intolerantie veroorzaken, die kan worden versterkt door overige letsels, schrik en verminderd bewustzijn die mogelijk de basis vormden voor de val. Deze orthostatische intolerantie kan blijkbaar in korte tijd tot bewusteloosheid en dood leiden.
Na de redding het slachtoffer in een horizontale positie brengen veroorzaakt een groot aanbod van zuurstofarm bloed welke zou kunnen leiden tot een hartstilstand.

Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er voor de Nederlandse situatie richtlijnen voor?

http://www.hse.gov.uk/research/crr_pdf/2002/crr02451.pdf


misschien wel eens fijn als er meer in begrijpelijk Nederlands kan worden geschreven ??? ???


Rolf

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 april 2004, 00:54:30
Citaat
misschien wel eens fijn als er meer in begrijpelijk Nederlands kan worden geschreven  
Doel van dit forum om bij elkaar in de keuken te kunnen kijken EN gratis cursus lateins! ;D
Citaat
De valbescherming is verplicht voor werken op hoogte vanaf een meter of drie.
2,5 meter
Citaat
Ik weet dat er valgordels die een slipkoppeling hebben, waardoor de val omgezet wordt in een gecontroleerde afdaling.
Da's een REM-chute (net als in parachute) deze geremde staal kabel laat je dalen tot einde van de kabel gevolg hooguit een paar blauwe plekken (daar hebben ze voolgens mij ook een lateins woord voor)
Verder heeft een moderne vanggordel een shock-breker die de klap van de 1,5 meter lengte van het ankerkoord moet breken (na gebruik dus wegwerpen)
De shock-breker is hijsband die op elkaar (zig-zag) genaaid is en losbreekt bij te hoge belasting en dus op max. lengte komt.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #5 Gepost op: 30 april 2004, 08:45:25
... gevolg hooguit een paar blauwe plekken (daar hebben ze voolgens mij ook een lateins woord voor)

Volgens mij heet dat gewoon een hematoom. :P

Christian


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2004, 15:59:22
Ik ken het fenomeen, maar dit rapport nog niet...

Hoewel ik het rapport nog niet uit de treuren gelezen hebt.. benoemt het rapport veel zaken...

Ik zie wel dat het rapport nieuwe ontwikkelen qua gordels nog niet geheel meeneemt..

In de bergsport worden al in het kader van preventie gordel gekozen met een correct aanbindpunt, goede been en bekken fixatie. (Dus niet door de lies..), goede polstering

verder is het gebruik van dynamische lijnen altijd slim, of een goede schokabsorbsie.. (het liefst nog allebei).
Maar ja, probeer dat maar eens tussen de oren van brandweer mensen te krijgen.. Zowel statische als dynamische lijnen hebben elke hun plek in hoogte redding maar ja... Rope rescue is geen echt issue in Nederland, onterrecht trouwens..

Verder valt me aan het document op. dat bij de aanbevelingen zegt iemand niet (direct) neer leggen, en proberen iemand wel in de neutrale posititie te immobiliseren... (beetje met elkaar in tegenspraak.)

Verder gaat het rapport voor bij, aan reeds bewusteloze slachtoffers, en aan spinal-care issues en dat sommige omgevingsfactoren en situaties toch vereisen dat en slachtoffer neergelegd word in een horizontale positie.. (bij bepaalde evacuatie methoden, ontkom je er niet aan..)

Het rapport geeft terrecht aan dat deze oorzaak van verslechteringen vaak over het hoofd word gezien..

Ik ga het rapport nog eens aandachtig lezen...
In nederland is hier vaak geen aandacht voor.. en dat in echt naar mijn mening volledig ontterecht..