Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?

Auteur Topic: Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?  (gelezen 37966 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #100 Gepost op: 26 juli 2010, 23:04:24
@ Diederick : ik denk niet dat er veel verschil is aan de grondslag.
de ehbo-verenigingen vragen, net als de meeste RK-afdelingen, een onkostenvergoeding voor hun inzet.
en da's niet meer dan logisch. ehbo-tassen, verbandmateriaal, uniformen, AED's, moeten toch ergens van betaald worden.
de ehbo-vereniging steekt deze vergoeding, net als de RK-afdeling in z'n zak. Nu met samen 1 zal dit bij RK gaan veranderen.
maar met deze vergoeding worden wel nuttige dingen gedaan.
de vrijwilligers van ehbo EN Rode Kruis vangen in principe geen vergoeding.
dat is zoals het er bij ons aan toegaat.
wij hebben in onze gemeente zowel RK- als diverse EHBO afdelingen.
de samenwerking loopt goed; waar nodig vullen we elkaar aan, indien mogelijk.
de vergoedingen worden dan verrekend O0

groet,

Peter


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #101 Gepost op: 27 juli 2010, 11:45:37
Misschien had ik er bij moeten melden dat de EHBO ver. in kwestie een MES is, een organisatie van scouts. Die in Groningen krijgen in elk geval een uurloon. Dat kan bij het Rode Kruis niet, vanwege de grondslag, waarmee ik de hele missie van het Rode Kruis bedoel.

En uiteraard vraagt het RK een vergoeding, de EHBO tak wordt volgens mij niet ondersteund door fondsen van het NRK, dus ja, de boel moet wel betaald worden. Huur voor groot materiaal (zoals PAM en stretchers), kosten voor verbandmiddelen, en een vast bedrag per vrijwilliger per uur. Maar mijn punt was dus dat die vrijwilliger er bij het NRK niets van terugziet, behalve dan een reiskostenvergoeding.

Echte EHBO verenigingen, je weet wel, van het logo; doen we niet zo veel mee. Ik heb er ooit dienst mee gedraaid in DelfSail, en dat was door de GHOR gecoördineerd.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #102 Gepost op: 4 augustus 2010, 16:20:38
Misschien had ik er bij moeten melden dat de EHBO ver. in kwestie een MES is, een organisatie van scouts. Die in Groningen krijgen in elk geval een uurloon. Dat kan bij het Rode Kruis niet, vanwege de grondslag, waarmee ik de hele missie van het Rode Kruis bedoel.

.......

Echte EHBO verenigingen, je weet wel, van het logo; doen we niet zo veel mee.

Ik snap niet wat je bedoelt met echte EHBO verenigingen, die met een logo ?

De MES, is ook een vereniging alleen gelieerd aan scouting, met als kerntaak EHBO ?, dus gewoon een specifieke EHBO vereningen, geformeerd met scouts.. Ja dat is een ander type vereniging dan een ehbo-vereniging die voornamelijk bestaat uit huisvrouwen..


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #103 Gepost op: 5 augustus 2010, 23:19:33
Ja, inderdaad, die van het logo. De Nederlandse ver. voor EHBO, of iets in die geest...
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #104 Gepost op: 6 augustus 2010, 11:57:46
Ja, inderdaad, die van het logo. De Nederlandse ver. voor EHBO, of iets in die geest...

Over welk logo van welke koepelorganisatie bedoel je nu ?
Wat ik bedoel te zeggen,  de eerste hulp wereldje is qua opleidingen en lesmateriaal verdeeld, maar ook qua koepelorganisaties...

"Het Logo" bestaat niet..  De EHBO bestaat niet,  Het( Enige) Boekje bestaat niet..



De Eerste Hulp wereldje in Nederland (trouwens in elk europees land)  is juist heel dynamisch, bestaat uit vele organisaties, vele opleidingstructuren, vele dienstverleners, en nog veel meer belangenbehartigers..

Ik vind dat men dus zorgvulderig moet zijn in de uitingen..

Teveel lees ik dat "Het EHBO boekje zegt..",  "De officieel erkende ehbo diploma.. Erkend door wie dan, welk overheidsorgaan is daarbij betrokken ???"

NEDCERT is erkend via de Raad voor de Accredatie, als certiicering instelling.. Dat kan nog geen andere EHBO certificerings organisatie roepen..
Medic First Aid at Work en First Aid International zijn als voorkeur opleidingen genoemd door het interprovenciaal overleg voor mensen die in zwembaden werken..
Het Oranje Kruis word ook in sommige stukken genoemd..

Er zijn bij maatregel van bestuur, en per brief van de minister duidelijk gezegd, dat er een open markt, en dat vele aanbieders er door markt partijen zijn..

Zowel qua opleidingen, dienstverlening..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #105 Gepost op: 6 augustus 2010, 12:15:16
En ik vergeet er vast nog wel een paar..

Maar de koepel van reddingsbrigades mag je natuurlijk in de lijst ook niet vergeten..


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #106 Gepost op: 7 augustus 2010, 18:50:19

NEDCERT is erkend via de Raad voor de Accredatie, als certiicering instelling.. Dat kan nog geen andere EHBO certificerings organisatie roepen..


Accreditatie... Dat woord zegt tegenwoordig ook geen donder.
Kijk in de wereld van de zorginstellingen. Een geacrediteerde zorginstelling zegt iets over de kwaliteit. Helaas alleen papieren kwaliteit.
Wist je dat er genoeg grote ziekenhuizen helemaal geen accreditatie hebben? En zijn die slechter?
Er zijn zelfs al ziekenhuizen die zich niet meer laten accrediteren omdat het veel geld kost en per saldo niks oplevert.
Ook is het niet verplicht. Ben benieuwd.

En zo denk ik er ook over bij de EHBO- organisaties.
Wie erkend de Raad voor Accreditatie? Is dat vanuit de overheid? En dan heb je een EHBO certificering... Zegt nog geen moet over de kwaliteit van de daadwerkelijk geleverde hulp. toch?


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #107 Gepost op: 7 augustus 2010, 19:42:41
Accreditatie... Dat woord zegt tegenwoordig ook geen donder.
Kijk in de wereld van de zorginstellingen. Een geacrediteerde zorginstelling zegt iets over de kwaliteit. Helaas alleen papieren kwaliteit.
Wist je dat er genoeg grote ziekenhuizen helemaal geen accreditatie hebben? En zijn die slechter?
Er zijn zelfs al ziekenhuizen die zich niet meer laten accrediteren omdat het veel geld kost en per saldo niks oplevert.
Ook is het niet verplicht. Ben benieuwd.

En zo denk ik er ook over bij de EHBO- organisaties.
Wie erkend de Raad voor Accreditatie? Is dat vanuit de overheid? En dan heb je een EHBO certificering... Zegt nog geen moet over de kwaliteit van de daadwerkelijk geleverde hulp. toch?

Er is veel gesteggel over de zin en onzin over accreditatie.
Het kost klauwen en bakken vol met geld om je als organisatie te laten accrediteren.
Het zegt op zich zelf niets zo'n papiertje, wel leuk voor op de wand van een entree of kantoor als decoratie om te laten zien hoe goed je bent als organisatie....
Accreditatie geeft ook geen enkele en absolute garantie dat een product of dienstverlening dan ook beter is.

Het probleem is dat vooral grotere bedrijven en zeker overheden zich domweg (blijven) blindstaren op de zogenaamde meerwaarde van een accredatie.
Onderlinge contracten worden hierop afgestemd.
Ik ken bedrijven die inderdaad bewust voor kiezen om zich ergens voor te laten accrediteren.
Ik ken ook bedrijven die een betere organisatie structuur en productieprocessen kennen die veel beter geregeld zijn dan volgens welk accreditatie systeem ook en zich bewust niet laten accrediteren.

De acrreditatie wereld is een wereld die zich zelf in stand houd en waar veel geld in omgaat en heeft zijn doel volledig voorbij gelopen.

In de EHBO opleidingswereld heeft een accreditatie systeem weinig of geen zin daar de inhoud van de eerstehulpverlening gebaseerd is op een combinatie van een zeer klein deel evidence-based (medicine) en het overgrote deel op common-practice en andere vomen.
De wijze van toetsing of examinering en certificering van een EHBO opleiding kan wel vastgelegd zijn en/of gereglementeerd en onder toezicht staan, maar geeft absoluut geen meerwaarde aan het eindproduct van een bepaalde opleiding. (Nedcert)

Voor EHBO verenigingen en RK afdelingen heeft het geen zin om geaccrediteerde certificaten aan te bieden.
Belangrijkste reden, geld.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #108 Gepost op: 7 augustus 2010, 20:41:27
Dan Stellen de opleidingen van scholen ook niks meer voor
VMBO MBO HBO universiteit wat zegd dat dan nog en welke waarde moet je daar aan gaan geven dan.
Of Politie opleidings scholen
Je hebt mensen die in de theorie goed zijn maar in de praktijk niks voorstellen en anders om.
Alleen de laatste groep word zo wie zo al afgeschreven, want wat zijn diploma's toch belangrijk????????????????? 098uo 098uo 098uo
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #109 Gepost op: 7 augustus 2010, 21:49:29
Accreditatie... Dat woord zegt tegenwoordig ook geen donder.
Kijk in de wereld van de zorginstellingen. Een geacrediteerde zorginstelling zegt iets over de kwaliteit. Helaas alleen papieren kwaliteit.
Wist je dat er genoeg grote ziekenhuizen helemaal geen accreditatie hebben? En zijn die slechter?
Er zijn zelfs al ziekenhuizen die zich niet meer laten accrediteren omdat het veel geld kost en per saldo niks oplevert.
Ook is het niet verplicht. Ben benieuwd.

En zo denk ik er ook over bij de EHBO- organisaties.
Wie erkend de Raad voor Accreditatie? Is dat vanuit de overheid? En dan heb je een EHBO certificering... Zegt nog geen moet over de kwaliteit van de daadwerkelijk geleverde hulp. toch?

Zijn deze grote zorginstellingen in ons land dan slecht omdat ze niet geaccrediteerd zijn ?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we