oude drietoon sirene, luchthoorn

Auteur Topic: oude drietoon sirene, luchthoorn  (gelezen 7593 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Gepost op: 24 april 2010, 23:33:07
Ik ben op zoek naar geluidsopnames van oude ambulances, jaren 70, met drietonige luchthoorns. Na veel zoeken op Youtube wat fragmenten kunnen vinden, maar de volgorde verschilt nog wel eens. Verder ben ik zeker dat in Den Haag de ambulances beslist een ander drietoon hadden, wij riepen als kind altijd op het deuntje van de sirene al weer een lijk, al weer een lijk. (ach je bent klein en wisten wij veel.) Blijkbaar waren wij niet de enige want veel van mijn collega's herinnerden zich dit ook.
Wie kan me meer vertellen over de gebruikte drietoon, en heeft voorbeelden.
Deze volgorde kende ik niet:
http://www.zideo.nl/index.php?zideo=6b3461536e773d3d&playzideo=6c494f556e6c6f3d

en deze is zoals de drietoon nu ook klinkt maar dan met luchthoorns; na 3:00 min


Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #1 Gepost op: 26 april 2010, 18:22:40
ik heb je een PM gestuurd... O0

De meest gebruikte variant was van het merk Fiamm en dan het type Roadmaster, deze werd zelfs nog tot begin jaren 90 op Ambulances gebruikt, Arnhem had in 1990 een wagen (Mercedes laag model van Visser type 3...) ermee uitgerust omdat de electronische 3 toon kapot was gegaan, en Ambulances in de regio Delfzijl gebruikte ze ook tot 1992...
Wat betreft het filmpje op Zideo, dat is de zelfde 3 tonige hoorn, maar deze staat gewoon verkeerd afgesteld...


Neetje

  • ICTer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • Zwaailichten/balken en sirene verzamelaar
Reactie #2 Gepost op: 26 april 2010, 19:38:50
Ook ik was lange tijd op zoek naar meer informatie over dit type sirene, dus ook heel erg bedankt van mijn kant O0


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #3 Gepost op: 26 april 2010, 23:42:46
Ondertussen de juiste drietonen gevonden, Hans bedankt voor de link. O0
Zal ze als ik ze gekopieerd heb wel ergens plaatsen. De mooi ambulance die in het filmpje voorbij komt is van de GG&GD Den Haag, en heeft de drietoon zoals ik die me kan herinneren uit mijn jeugd.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #4 Gepost op: 28 april 2010, 11:16:56
De mooie fragmenten staan op http://www.ravgooi.nl/#44, na ongeveer 20 minuten begint het "feest der herkenning" ^-^


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2011, 10:35:39

en deze is zoals de drietoon nu ook klinkt maar dan met luchthoorns; na 3:00 min


Toch wel een geluid dat een zekere vorm respect, bijna angst inboezemt.  :o  Van mogen ze weer terug die luchthoorns op de ambu.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2011, 10:41:44
Op 4.15 min. mist de agent toch echt een ''controleklant''....of niet?  :D


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2011, 14:07:20
Toch wel een geluid dat een zekere vorm respect, bijna angst inboezemt.  :o  Van mogen ze weer terug die luchthoorns op de ambu.
Binnenkort op de amsterdamse MICU ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #8 Gepost op: 2 maart 2011, 12:29:02
ik heb een geluidsbewerking gemaakt met wat synthesizers en samplers om een idee te even hoe het straatbeeld van een denkbeeldige grote stad in de jaren 70 klonk, met uitrukkende Ambulance met 3 tonige luchthoorn....
[url=http://www.youtube.com/watch?v=8gjQp8E8m60#]straatgeluid.mpg]straatgeluid.mpg


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2011, 16:27:08
Mooi!  O0