plaatselijk letsel: newbie vraag

Auteur Topic: plaatselijk letsel: newbie vraag  (gelezen 3885 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jaap54

  • Gast
Gepost op: 19 mei 2004, 09:19:40
Hallo,

ik doe zo'n ehbo cursus en het is mij inmiddels wel duidelijk, dat de vitale functies altijd voor het plaatselijk letsel gaan (logisch). Maar mijn vraag is: waar ligt nou de grens, dat je de vitale functies nog wel gaat checken, en niet?

2 voorbeelden

A) iemand raakt op zijn werk met zijn vinger in een snijapparaat. Zn vinger ligt eraf. Ga je dan eerst die vitale functies (bewustzijn/luchtweg/ademhaling) af, of richt je je direct op die bloedende wond (druk uitoefenen).

B) iemand krijgt een chemische stof in zijn oog. Zelfde vraag als hierboven; wat moet je doen? (gelijk spoelen of eerst nog vitale functies)


Het lijkt mij nl. in sommige situaties, zoals de bovengenoemde, nogal nutteloos om dan de vitale functies te checken. Je gaat toch ook niet bij iemand die met voetbal zijn knie bezeert eerst kijken of ie nog ademt

thnx




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2004, 17:44:47
Ik zal het voorzichtig proberen te omschrijven: als je je so benadert, zie je vaak al vrij snel dat zijn vitale functies nog goed zijn. Dat waarnemen van de vitale functies is vaak een automatisme.

Christian


Jaap54

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2004, 17:56:04
Dat is idd logisch als je het zo zegt, het volgt vanzelf.

Ik bedacht me zojuist echter nog iets anders, wat mij dwarszit:


Stel je hebt een so dat bewusteloos is met bijgeluiden, zonder zichbare afwijkingen (want met afwijkingen = standaard stabiele zijliging).

Vervolgens doe je de kinlift+mondinspectie. Als na de kinlift het geluid nou hoorbaar blijft,ga je volgens mijn oranjekruis boek over tot 2x beadmeen (of 5 pogingen) als ik het goed begrijp. Het leek mij ergens anders echter ook logisch dat je zo iemand in de stabiele zijligging legt (zoals je dat ook dus doet bij zichtbare afwijkingen).

Dus: wat te doen bij bijgeluiden NA kinlift: stabiele zijligging of gelijk beademen?

ik hoop dat nog iemand kan antwoorden :-)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2004, 18:48:50
Als er wel ademhaling is zou ik 'm stabiel leggen en in ieder geval een ambulance bellen.
Maar je hebt natuurlijk hoorbare geluiden en hoorbare geluiden... Als je constateert dat er haast geen ademhaling is, kan je gaan bijbeademen.
Wat bedoel je met zichtbare afwijkingen?

Christian


jaap54

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2004, 19:36:50
zichtbare afwijkingen bedoel ik mee: bloed of braaksel e.d.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2004, 20:27:48
Een bewusteloos slachtoffer leg je alleen in de stabiele zijligging, als je weer bij hem weg moet of de hulpdiensten later langer dan 30 minuten op zich laten wachten..

Anders hou je de luchtweg vrij met kinlift (of met de jaw thrust methode, ), bij braken gebruik je de snelle kantelmethode..

Verder als je een patient benaderd en hij reageert duidelijk op je.. Spreekt en beweegt, weet je dan in je eerste beoordeling de vitale functies in orde zijn en kan je door naar een eventuele verwondingen beoordeling..

 Maar ook tijdens de verwondingenbeoordeling blijf je de vitale functies beoordelen.. en daarmee verlies je nauwelijks tijd...

De reden dat we het in een abc'tje mensen aanleren is dat altijd een goede geheugen steun is...


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2004, 02:06:14
Die grens is er niet, omdat het beoordelen en veiligstellen van de vitale functies een continu proces is.
Het is een goede gewoonte om tenminste elke minuut de vitale functie te controleren en zonodig veilig te stellen

Als iemand naar je toekomt met de vraag of je een splinter uit zijn vinger kan halen dan worden de volgende controles uitgevoerd.

Brand => hij staat niet in brand

Verslikking => er is geen sprake van verslikking

ernstige uitwendige bloeding => er is geen ernstig bloedverlies
 
Bewustzijn : adequate reactie => bij kennis.

A hij praat => vrije ademweg
B hij praat rustig zonder bijgeluiden => normale ademhaling
C hij heeft een normale huidskleur =>

Geeft duidelijk aan dat het enige probleem een splinter in de vinger is. => geen reden te verwachten dat er nog andere letsels kunnen zijn.

laten zitten en splinter verwijderen

A hij praat => vrije ademweg
B hij praat rustig zonder bijgeluiden => normale ademhaling
C hij heeft een normale huidskleur =>

Met de splinter komt wat bloed mee

A hij wordt stil en geeuwt => vrije ademweg
B de ademhaling wordt oppervlakkiger met zo nu en dan een geeuw => normale ademhaling
C hij wordt bleek met en het koude zweet breekt uit  => mogelijk dreigende bewustzijnsstoornis / flauwte

Slachtoffer neer leggen en nagaan wat de reden van de verandering is.
Bij navraag blijkt hij niet tegen bloed te kunnen

bloed zo snel mogelijk uit het zichtveld verwijderen door afdekken wond.

etc.


janvdr

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • Instructeur EHBO en AED, Hoofdbrandwacht
    • EHBOweb
Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2004, 14:22:22
Citaat
Een bewusteloos slachtoffer leg je alleen in de stabiele zijligging, als je weer bij hem weg moet of de hulpdiensten later langer dan 30 minuten op zich laten wachten..

Peter,
Mij is geleerd, en zo leer ik het mijn cursisten ook, ieder bewusteloos so gaat in de stabiele zijligging. Rede: Iedere bewusteloze braakt een heel klein beetje. Om uit te sluiten dat dit braaksel in de longen terecht kan komen moet hij/zij in de stabiele zijligging. 10 cc braaksel zou dodelijk zijn.

Degene die het mij verteld heeft is docent-instructeur bls/aed en ambu.vplk.

Graag jou reactie. Ook van iedere ander.
Bijna  obm (allen nog examen repressie brand)


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2004, 17:23:28
Dit is mij ook geleerd zoals jan het aangeeft.
in het oranje kruis boekje staat blz52
Bij bewusteloosheid
Draai het so in de stabiele zijligging
controleer om de minuut de ademhaling
ga na of er inwendig bloedverlies en of tekenen van shock zijn.
En natuurlijk
Laat profesionele hulp waarschuwen als dit niet al gebeurt is ;D



Er is een uitzondering:
Een so met een spontane ademhaling mag in rugligging blijven als er ander ernstig letsel is zoals:
bekkenbreuk of wervelletsel.
U brengt so echter alsnog in stabiele zijligging als u:
Ondanks de kinlift verschijnsellen van gedeeltelijke afsluiting van de luchtwegen waarneemt.
Of
als er ook andere problemen opgelost moeten worden
Bijv; ernstig uitwendig bloedverlies zodat de chinlift niet gehandhaaft kan worden
gr Bianca
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2004, 20:07:03
Peter,
Mij is geleerd, en zo leer ik het mijn cursisten ook, ieder bewusteloos so gaat in de stabiele zijligging. Rede: Iedere bewusteloze braakt een heel klein beetje. Om uit te sluiten dat dit braaksel in de longen terecht kan komen moet hij/zij in de stabiele zijligging. 10 cc braaksel zou dodelijk zijn.

Degene die het mij verteld heeft is docent-instructeur bls/aed en ambu.vplk.

Graag jou reactie. Ook van iedere ander.
10 cc braaksel dodelijk?! Wellicht dat een longontsteking op basis van het binnenkrijgen van braaksel in de luchtwegen/longen soms tot een levensbedreigende aandoening kan leiden, maar de stelligheid van de stelsel gaat mij te ver. Dat elke bewusteloze braakt (ook al is het weinig), dat is voor mij nieuw. Wel kan ik mij voorstellen dat wat maaginhoud terugloopt in een bepaalde houding als je bewusteloos bent...