plaatselijk letsel: newbie vraag

Auteur Topic: plaatselijk letsel: newbie vraag  (gelezen 3884 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2004, 01:31:13
Peter,
Mij is geleerd, en zo leer ik het mijn cursisten ook, ieder bewusteloos so gaat in de stabiele zijligging. Rede: Iedere bewusteloze braakt een heel klein beetje. Om uit te sluiten dat dit braaksel in de longen terecht kan komen moet hij/zij in de stabiele zijligging. 10 cc braaksel zou dodelijk zijn.

Degene die het mij verteld heeft is docent-instructeur bls/aed en ambu.vplk.

Graag jou reactie. Ook van iedere ander.

Niet iedere bewusteloze gaat automatisch braken, dat is echt een onzinverhaal, dat de kans op braken bestaat is natuurlijk wel waar. Het hangt ook af van aantal gewonden en aantal hulpverleners die er beschikbaar zijn; Bij 1 patient kan je ervoor kiezen om de persoon in rugligging te houden en de jawthrust /chinlift toe te passen (zeker indien er verdenking op CWK-letsel bestaat!) bij meerdere patienten zullen degenen zonder die cwk-letsel verdenking in stab. zijligging geplaatst kunnen worden om zo meer hulpverlenerhanden vrij te hebben voor vrijmaken en houden van ademweg bij de cwk bedreigde personen
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2004, 08:01:40
Zoals vele voorgangers al zeiden.

Je gebruikt de richtlijnen als uitgangspunt voor je overwegingen.

Je gebruikt je gezond boerenverstand als beslissingscriterium voor je handelen.

Maar dan moet je wel geleerd hebben waarom je wat moet doen