Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 509714 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #480 Gepost op: 2 november 2011, 19:14:37
Interresante discussie, complimenten voor iedereen O0

Ik heb een vraagje: volgens mij zijn al deze initatieven afgekeken van onze buurlanden, voor zover ik weet rijd men in Engeland o.a. met TS4, ook in Zweden, denemarken en Noorwegen. En aangezien dat al vrij lang is zijn daar blijkbaar niet de problemen die wij allemaal voorzien? (of die zijn er wel en wij weten dat niet)

Zo was ik van de zomer in Noorwegen en bezocht is het stadje Odda: daar is standaard 1 ts met 4 man bezet en 1 TW met 1 man door gekazerneerde vrijwilligers. In geval van backup gaat er een 2e TS/HV rijden die er behoorlijk lang over doet aangezien de vrijwilligers dan vanuit de bergen moeten komen. Oftewel: ze zijn gewend om vrij lang er alleen voor te staan met z'n 5jes.. Is er bekend waarom zij zich daar minder druk over maken dan wij? Of zijn er behalve de TS-4 andere ideëen vanuit de tactieken over te nemen?

Zijn er mensen onder ons die meer kennis hebben over de inzettactieken van onze buurlanden die ermee werken?

grtz
Ik denk dat vooral de brandbestrijdingstactieken daar wezelijk anders zijn dan bij ons in het land. Met name de zweden hanteren een andere binnenbrandbestrijding. Daar hanteren ze naar binnen gaan, ramen en deuren opengooien en zo snel mogelijk de vuurhaard traceren en afblussen, en uiteraard een slachtoffer gaat zo snel mogelijk naar buiten. Een methode die hier in Nederland nog te veel onderbelicht is, aangezien we hier nog teveel bij het oude en vertrouwde blijven hangen.

In Zweden wordt meer verwacht van de manschappen, vooral het op eigen initiatief werken. Alleen de bevelvoerder in seinen wat je gaat doen en meteen gaan aanpakken, niet eerst afwachten op wat een bevelvoerder beslist. Zij redeneren dat een manschap zelf kan inschatten of hij een vuurhaard direct aan kan met de middelen die hij bij zich heeft, dat hoeft niet eerst afgewogen te worden door een bevelvoerder. En vooral, kijken wat de rook verteld, kijken naar je object waar de brand in woedt.

Het is een cultuuromslag die we hier in Nederland nog niet hebben gemaakt. Zeker de methode van de Zweden is erg wennen, maar het voorkomt ongewenste zaken zoals Flash-overs enz, of het maakt de kans erop beduidend kleiner. Ookal omdat ze op deze manier direct ventilatie toepassen, zonder dat het vuur geblust is, maar de hitteopbouw in een pand kleiner is. Dus makkelijker en veiliger werken voor de manschappen, en betere omstandigheden voor een slachtoffer.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #481 Gepost op: 3 november 2011, 09:40:37
Kennis van Variabele voertuigbezetting delen

http://www.nvbr.nl/@27619/kennis-ervaring/

Op vrijdag 28 oktober organiseerde de NVBR in Duiven de themabijeenkomst ‘Variabele Voertuigbezetting' (VV). Deze bijeenkomst had tot doel om kennis op het gebied van VV te delen met lokale korpsen en initiatieven met elkaar te (ver)binden. Vertegenwoordigers van 21 veiligheidsregio's en diverse externe partijen, waaronder de Brandweeracademie en het Nbbe, namen deel aan deze bijeenkomst.
 
De bijeenkomst werd geopend en voorgezeten door dagvoorzitter Jan Hazeleger, districtsvoorzitter Midden van het Landelijk Netwerk Repressie. Vervolgens vertelde Lucien Groenewegen, landelijk projectleider Variabele Voertuigbezetting, over de stand van zaken en de ontwikkelingen van het landelijke project.
 
Pilot TS4 Apeldoorn
Daarna was de vloer voor brandweer Apeldoorn. Adriaan Verstoep, Rick Van Putten en Frank Hagelstein van de brandweer Apeldoorn gaven een presentatie over het TS4-project ‘Zes or less'. Zij hebben over heel 2010 een pilot gedraaid met een TS4. Zij gingen in op de gevolgde onderzoeksmethodiek en de belangrijkste aanbevelingen en conclusies van dit project. Na de lunch presenteerde Jaap Molenaar de visie van de Brandweeracademie met betrekking tot Variabele Voertuigbezetting. Molenaar ging hierbij in op de samenhang tussen VV en de huidige opleidingen en te ontwikkelen (bij)scholingsprogramma's, de nieuwe doctrineontwikkeling en het project Offensieve buiteninzet.

Risico Classificatie Matrix van Zuid-Limburg
Als laatste namen Edward Huizer en Michel Zewald namens de veiligheidsregio Zuid-Limburg het woord. Zij gingen in op de door Zuid-Limburg ontwikkelde Risico Classificatie Matrix (RCM). Deze methodiek gaat uit van het kennis- en inzichtniveau van de bevelvoerder zelf. Aan de hand van dit model wordt geclassificeerd welke klussen wel en welke klussen niet met een variabele bezetting kunnen worden uitgevoerd. Het betrekken van bevelvoerenden in dit denkproces leidt tevens tot draagvlak onder de betrokkenen. Het proces heeft uiteindelijk geresulteerd in een uitruklijst waarin uitrukken zijn gekwalificeerd waarop met een variabele bezetting kan worden uitgerukt. Daarnaast is de faalkans beoordeeld en is een risicomatrix opgesteld, waarbij is uitgegaan van diverse varianten van voertuigbezetting in verschillende scenario's.

Discussie
Gedurende de presentaties, tijdens de (lunch)pauzes en na afloop zijn vragen gesteld en is gediscussieerd over het nut en de noodzaak en (on)mogelijkheden van het optreden met een variabele bezetting. Hierbij ging het vooral over de bestuurlijke afkadering met betrekking tot variabele voertuigbezettingen en op welke manier opgedane ervaringen worden meegenomen in nieuwe initiatieven en kunnen worden gedeeld met het land. Lucien Groenewegen blikt terug op de dag: "Ik kijk terug op een geslaagde dag waar veel kennis en ervaring is gedeeld."

De presentaties van deze themabijeenkomst kunt u downloaden op BrandweerKennisNet.

Meer over deze bijeenkomst ziet en hoort u in de filmpjes waarin diverse sprekers kort aan het woord komen.

Variabele Voertuigbezetting, 28-10-2011

Variabele Voertuigbezetting, 28-10-2011

Variabele Voertuigbezetting, 28-10-2011
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #482 Gepost op: 3 november 2011, 09:46:02
en een oudere, maar zeker interessante documentaire:

Uitrukken met 4 brandweerlieden- Innovatief of levensgevaarlijk?
door brandweervereniging op 24 jan 2010

Omroep Gelderland maakte voor het programma 'Alles uit de kast' een reportage bij de brandweer in Apeldoorn. Hier wordt momenteel geëxperimenteerd met een kleinere bezetting op een Tankautospuit. Is dit een vooruitstrevende vorm van innovatie of gewoon een bezuinigingsoperatie ten koste van de veiligheid van burgers en brandweerlieden? De Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers heeft haar commentaar aan de reportage van Omroep Gelderland toegevoegd.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #483 Gepost op: 3 november 2011, 16:58:23

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/29517
Vergaderjaar 2011-2012
Kamerstuk 29517 nr. 53
Te raadplegen sinds dinsdag 1 november 2011 16:49

Veiligheidsregio's;
Brief regering (pdf) Aanbieding tussenoordeel IOOV op Landelijke paraplu van Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR)

Bijlage bij Kamerstuk 29517 nr. 53
Tussenrapportage Variabele voertuigbezetting (pdf)
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #484 Gepost op: 4 november 2011, 16:01:28
Oefenen in Zweden met variabele voertuigbezetting




Op zondag 6 november 2011 reist het projectteam Variabele voertuigbezetting van de NVBR, samen met een vertegenwoordiging van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) en van de afdeling Onderzoek van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid naar het Zweedse Revinge. Daar vindt een oefenweek plaats vanuit het regionale project Variabele voertuigbezetting van de VRU.

Het doel van deze oefenweek is om te onderzoeken wat de mogelijkheden en knelpunten zijn van enkelvoudige en opgeschaalde inzetten met variabele voertuigbezettingen. Daarnaast wordt aandacht geschonken aan nieuwe blustechnieken en -tactieken. Opgedane ervaringen, verzamelde data en evaluatiegegevens worden uiteindelijk meegenomen in de conclusies en aanbevelingen van het regionale en landelijk project ‘variabele voertuigbezetting'.

De ervaringen van het NVBR-projectteam tijdens deze trainingsweek zijn te volgen op de Facebookpagina van het Netwerk Repressie via www.facebook.com/netwerkrepressie.

Binnenkort volgt een verslag van deze week.


Bron: http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/rss/rss/@27929/oefenweek-zweden/


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #485 Gepost op: 4 november 2011, 20:54:01
Oefenen in Zweden met variabele voertuigbezetting




Op zondag 6 november 2011 reist het projectteam Variabele voertuigbezetting van de NVBR, samen met een vertegenwoordiging van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) en van de afdeling Onderzoek van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid naar het Zweedse Revinge. Daar vindt een oefenweek plaats vanuit het regionale project Variabele voertuigbezetting van de VRU.

Het doel van deze oefenweek is om te onderzoeken wat de mogelijkheden en knelpunten zijn van enkelvoudige en opgeschaalde inzetten met variabele voertuigbezettingen. Daarnaast wordt aandacht geschonken aan nieuwe blustechnieken en -tactieken. Opgedane ervaringen, verzamelde data en evaluatiegegevens worden uiteindelijk meegenomen in de conclusies en aanbevelingen van het regionale en landelijk project ‘variabele voertuigbezetting'.

De ervaringen van het NVBR-projectteam tijdens deze trainingsweek zijn te volgen op de Facebookpagina van het Netwerk Repressie via www.facebook.com/netwerkrepressie.

Binnenkort volgt een verslag van deze week.


Bron: http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/rss/rss/@27929/oefenweek-zweden/

Ook ik zal deel uitmaken van deze oefen week
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #486 Gepost op: 4 november 2011, 22:17:52
Ook ik zal deel uitmaken van deze oefen week

Dus??


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #487 Gepost op: 6 november 2011, 01:43:53
Dus??

Is er op het forum een ergvaringsdeskundige van de eerder genoemde "zweedse aanpak" die als OR lid ook nog eens positief critisch is.
Altijd handig in dit soort discussie's.

Ondanks (of misschien wel juist omdat) dit niet mijn cup-of-tea is volg ik deze discussie met belangstelling.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #488 Gepost op: 6 november 2011, 23:12:34
Ik ben geen ervaringsdeskundige, wel sta ik als manschap zeker positief tegenover het variabele-bezettings-concept, met name het 4 persoonssysteem.

Laat ik beginnen met het erkennen van de kritiek op dit concept; vooral snelle back-up wordt bij dit concept gemist. Mijn kanttekening hierbij is: wat wordt er verstaan onder back-up? nr 3 en 4? Laten we in dat geval uitgaan van een nood-situatie waarbij back-up nodig is: 1 en 2 raken in problemen bij een binnenaanval en moeten worden ontzet. grote kans dat deze gevaarlijke situatie de hele ploeg overrompelt waarbij iedereen zich eerst veilig moet stellen die dat kan(volgens de procedure 'collega in nood': iedereen naar buiten, koppen tellen en reddingsactie starten). dat kost zowieso enkele minuten. Dan moeten 3 en 4 zelf een binnenaanval starten om daadwerkelijk hun collega's te helpen. Dit kost ook enkele minuten. Kortom, in een situatie waarbij back-up direct nodig is ben ik van mening dat dit toch even duurt, dus 1 en 2 zullen dan toch even op hun collega's moeten wachten.

In geval van een voertuig met 4 personen zijn de alamermeringsprocedures zo dat bij serieuze meldingen er veel eerder met meerdere voertuigen wordt aangereden. Zeker in stedelijk gebied zijn die dus snel ter plaatse. dat betekend dat als 1 en 2 van een 4-persoonsTS snel back up nodig hebben, ze ook enkele minuten moeten wachten op hun collega's van de 2e ts. kortom: als je snel opschaalt, zal de back-up ook redelijk snel gegarandeerd zijn.

Wat ik een groot minpunt vind aan deze hele landelijke ideëen, is dat ze door de bedenkers min of meer uit hun verband zijn gehaald en overgenomen om in het nederlandse bestaande systeem in te passen. Ja, en dat gaat dus niet, vandaar alle (rechtvaardige) kritiek dat dit niet zomaar gaat.
Daarom ben ik voorstander van de werkmethodes die de betreffende landen aanhouden: grote TSen met veel tankinhoud(minder snel problemen met de waterwinning) CAFS- en COBRA blussystemen voor meerdere aanvalsmanieren en daarnaast een agressieve aanvalstactiek; snel ventileren en doorstoten.

Zo, dat was mijn mening voor vandaag, ik hoop dat er iemand reageerd. O0
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #489 Gepost op: 7 november 2011, 08:48:05
Jacky, ik wil wel reageren.

Als eerste zou ik wel willen weten waar jij je op baseert dat een te starten reddingsactie door je eigen collega's minuten vertraging oploopt.

Daar zou je de vraag naast moeten liggen of we dan de back-up wel zo nodig achten? Of gaan we er vanuit dat een ploeg in de problemen het maar zelf oplost (of niet!)

Daarnaast heb je gelijk dat in stedelijk gebied er meestal tweezijdig wordt aangereden. Echter, als ik Almere als voorbeeld neem, daar heb je 2x TS4 en 1x TS6. Daar komt het regelmatig voor dat een TS4 er alleen voor staat omdat de TS6 of 2e TS4 elders is ingezet. Wat wordt dan je inzet als BV van de TS4? Wel of niet aanvangen met de brandbestrijding? En wat als er nog slachtoffers binnen zijn? Gaan we dan vrolijk buiten wachten op de 2e TS (met soms een aanrijtijd van 30 minuten) alvorens we tot actie overgaan? Of gaan we grote risico's nemen door 1 en 2 toch maar naar binnen te sturen zonder deugdelijke backup onder het mom, als er wat gebeurt, laat dan je zelfredzaamheid maar zien.

Tenslotte over CAFS en zo, naar mijn mening kunnen we beter investeren in het trainen en verdiepen in bestaande methodieken, zoals repressieve ventilatie, dan steeds maar weer een ander "wondermiddel" op de TS er bij te liggen. Naar mijn mening zitten er teveel commerciele havikken in de ruif die brandweer heet te pikken. Ik denk persoonlijk dat een combinatie van repressieve ventilatie en deugdelijke blussing met water in 99% van de gevallen efficient genoeg is. De voordelen van systemen als CAFS, 1-7 e.d zie ik niet zo, buiten een mooi plaatje voor de kerstkaart.