GRIP 2 VOS 4 Noodlanding Boeing 737 Royal Air Maroc - Schiphol 06-06-2010

Auteur Topic: GRIP 2 VOS 4 Noodlanding Boeing 737 Royal Air Maroc - Schiphol 06-06-2010  (gelezen 57699 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Ik vraag me toch werkelijk sterk af waarom er een aantal mensen zijn die de beslissing van de centralisten zo sterk in twijfel trekken.

Niet alleen in dit topic, maar ook in het topic van de crash-call op Eindhoven.

Waarom kunnen we er hier geen vrede mee hebben dat ze centralisten hier een VOS4 (Grip-2) geven en op Eindhoven C-C3 (Grip-3).

Ik zou zeggen, laat die mensen gewoon hun werk doen zoals zij dat op dat moment nodig achten.

Beter mee verlegen, dan om verlegen. Denk ik dan maar.

De vos status wordt niet door de centralist bepaald, maar volgens mij door de AOM op schiphol. ( Caprice correct me if i am wrong )
Specifiek; De doelstelling moet eenduidig zijn (Wat gaan we precies bereiken met die radar. Alleen spotten of ook processen op inrichten)
Meetbaar; Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt (Geen birdstrikes, minder, alleen maar roepen pas op)
Acceptabel; Is deze acceptabel genoeg voor de doelgroep en/of management
Realistisch; De doelstelling moet haalbaar zijn
Tijdgebonden; Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn (Dit jaar beginnen is ruim. Het starten van een inventarisatie is al beginnen. Wanneer is het klaar!)

Volgens mij is het niets meer dan:
- Net doen of je adequaat reageert
- Hard brullen dat je de oplossing hebt
- Storm laten overwaaien en project op een laag pitje zetten

Schiphol is al lang bezig om het aantal birdhits te reduceren.

Lasersystemen, ander gras, je wil niet weten hoeveel roofvogels er al gevangen zijn en verplaatst naar andere gebieden.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Als het kalf verdronken is, dempt men de put....

Is niet voor niets een oud Hollandsch spreekwoord.... ::)


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Als het kalf verdronken is, dempt men de put....

Is niet voor niets een oud Hollandsch spreekwoord.... ::)
Gelukkig hebben we ook "Een ezel stoot zich in het algemeen, niet 2 keer aan dezelfde steen"  O0


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
De VOS status wordt door de AOM (Airport Operation Manager) of de AFO (Airport Fire Officer) afgekondigd en nimmer door een centralist MIC-KMar of MIC-Kennemerland. Het gaat er mij zeker niet om, om de gegeven status op Schiphol in twijfel te brengen, maar een VOS3 is er natuurlijk niet voor niets. Het zegt niets meer of minder dan over de grootte van het vliegtuig en het aantal passagiers die hier maximaal in passen. Daar kunnen de hulpverleners dan vanuit gaan en hun inzet( beeldvorming) bepalen. Een Boeing 737/Airbus A320 (Type VOS3) is nu eenmaal kleiner dan Boeing 767/ Airbus A330 (Type VOS4) en vereist een andere benadering.

Vwb het incident in Eindhoven heb ik wel mijn twijfels. GRIP3 is nu eenmaal niet normaal voor een afgebroken start. Jammer dat er via dit forum geen duidelijkheid komt, niet om flauw te doen, maar "ter lering".


Even Off-Topic: Een GRIP1 voor een uit de bocht gevlogen hoogwerker is ook nieuw. Een motorkapoverleg, op Schiphol STPI, was voldoende geweest.


Kuun

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Kwam dit filmpje tegen, leuk gemaakt  ;D

Royal Air Maroc 737-400 Schiphol BirdStrike Near-Crash June 6 2010. 720P HD

Is er nou niemand in Haarlem of omgeving die echte foto's of filmpjes gemaakt heeft van dit vliegtuig boven de stad ?


Gast

  • Gast
Knappe prutser die Flightsimulator-piloot, na take-off al met overspeed en bijna 90 graden "bank" rechtsom te vliegen... maak dan géén filmpje  :-X  :-X


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Sow, als dat een echte nabootsing zou zijn van de vlucht dan gok ik dat er aardig wat kots zakjes zijn gevuld :P trouwens, hij land gewoon semi-naast de baan..... prudser  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Gast48368

  • Gast
Knappe prutser die Flightsimulator-piloot, na take-off al met overspeed en bijna 90 graden "bank" rechtsom te vliegen... maak dan géén filmpje  :-X  :-X

Zou je dit eens toe willen lichten in Jip en Janneke taal, René ?

Sow, als dat een echte nabootsing zou zijn van de vlucht dan gok ik dat er aardig wat kots zakjes zijn gevuld :P trouwens, hij land gewoon semi-naast de baan..... prudser  ;)

En wat is jouw motivatie van bovenstaande conclusie? Prudser is trouwens met een t  :)


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Knappe prutser die Flightsimulator-piloot, na take-off al met overspeed en bijna 90 graden "bank" rechtsom te vliegen... maak dan géén filmpje  :-X  :-X
Best gevlogen, ... brevet innemen ??..
Onwaarschijnlijke take off en bochtenwerk...


Gast

  • Gast
Zou je dit eens toe willen lichten in Jip en Janneke taal, René ?

Ja hoor Janneke  ;D

Als je rechtsonderin kijkt zie je de flightsimulator-melding (rood vakje witte letters) OVERSPEED staan. In Flight simulator heb je dan, met dit type toestel (de PMDG B737 voor Flightsim) al een snelheid boven de 330knopen indicated air speed. Dat is knap, standaard takeoff-speed is rond de 140knopen, zit je een paar seconden al in de overspeed heb je dus, nogmaals in flightsimulator, het gas vol open gegooid en niks aan enige realiteits-nabootsing gedaan (opstijgsnelheid plus 15 knopen tot aan 3000ft bijvoorbeeld)
 In de eerste paar seconden toont de maker van dit filmpje dus al dat hij het voorval zelf naspelen en dit dan zo snel mogelijk op Youtube kwakken "leuker" vindt dan er enige realiteit in deze nabootsing in te brengen.

Het "bochtenwerk" zou in het echt nooit kunnen.
Een standaard "turn-rate" of bocht-straal, of "bank-angle" is maximaal 30 graden. Dit is niet alleen voor het comfort van de passagiers maar ook voor het behouden van de lift (stijgvermogen) onder de vleugels. In het filmpje trekt hij het toestel tot bijna 90 graden over rechts, wat in het echt nooit zou kunnen (het toestel is restricted en het zou direct uit de lucht vallen).
Daarnaast zie je de witte strepen vanaf de wingtips komen, een typisch flightsimulator visueeltje als je een toestel te ver op zijn kant gooit en daarna het stuur "naar je toe trekt" om de bocht als een kermis-attractie horizontaal te "trekken"

Voldoende uitleg voor je hoop ik  ;D  ;D Back to the topic, shall we?