GRIP 2 VOS 4 Noodlanding Boeing 737 Royal Air Maroc - Schiphol 06-06-2010

Auteur Topic: GRIP 2 VOS 4 Noodlanding Boeing 737 Royal Air Maroc - Schiphol 06-06-2010  (gelezen 57843 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
De VOS status wordt door de AOM (Airport Operation Manager) of de AFO (Airport Fire Officer) afgekondigd en nimmer door een centralist MIC-KMar of MIC-Kennemerland. Het gaat er mij zeker niet om, om de gegeven status op Schiphol in twijfel te brengen, maar een VOS3 is er natuurlijk niet voor niets. Het zegt niets meer of minder dan over de grootte van het vliegtuig en het aantal passagiers die hier maximaal in passen. Daar kunnen de hulpverleners dan vanuit gaan en hun inzet( beeldvorming) bepalen. Een Boeing 737/Airbus A320 (Type VOS3) is nu eenmaal kleiner dan Boeing 767/ Airbus A330 (Type VOS4) en vereist een andere benadering.

Volgens mij is de locatie van de kist ook een punt. Dus hangt 'ie in de lucht of staat 'ie ergens op het veld, of staat 'ie nog aan de gate. Dat geeft mogelelijk ook nog een verschil in VOS classificatie.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Volgens mij is de locatie van de kist ook een punt. Dus hangt 'ie in de lucht of staat 'ie ergens op het veld, of staat 'ie nog aan de gate. Dat geeft mogelelijk ook nog een verschil in VOS classificatie.

Volgens mij niet. Ik heb er niets van kunnen terug vinden dat dat het geval zou zijn.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Volgens mij niet. Ik heb er niets van kunnen terug vinden dat dat het geval zou zijn.

Joost, als het goed is vindt je dat wel terug in de vorm van VOS 5 t/m 7 als het om een Crash gaat.
Als je op bijgevoegde link kijkt zie je dat Vos 5 aangeeft dat om een crash gaat en VOS 1 /tm 4
over in de lucht.

http://112bollenstreek.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=478&Itemid=216


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
(...)
http://112bollenstreek.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=478&Itemid=216

Op bovenstaande link wordt ook voorzien in 25 ambulances bij een VOS4 (en ook VOS3). Puur ter bevrediging van mijn nieuwsgierigheid: zijn die ook ter plaatse gekomen? Er wordt in dit topic verder nergens over gerept...


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Joost, als het goed is vindt je dat wel terug in de vorm van VOS 5 t/m 7 als het om een Crash gaat.
Als je op bijgevoegde link kijkt zie je dat Vos 5 aangeeft dat om een crash gaat en VOS 1 /tm 4
over in de lucht.

http://112bollenstreek.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=478&Itemid=216

De hele discussie over vos 3 of vos 4 ging over het aantal passagiers. 5 t/m 7 is inderdaad over een daadwerkelijke crash en was in dit topic niet een punt van discussie.

De VOS status wordt door de AOM (Airport Operation Manager) of de AFO (Airport Fire Officer) afgekondigd en nimmer door een centralist MIC-KMar of MIC-Kennemerland. Het gaat er mij zeker niet om, om de gegeven status op Schiphol in twijfel te brengen, maar een VOS3 is er natuurlijk niet voor niets. Het zegt niets meer of minder dan over de grootte van het vliegtuig en het aantal passagiers die hier maximaal in passen. Daar kunnen de hulpverleners dan vanuit gaan en hun inzet( beeldvorming) bepalen. Een Boeing 737/Airbus A320 (Type VOS3) is nu eenmaal kleiner dan Boeing 767/ Airbus A330 (Type VOS4) en vereist een andere benadering.

Overigens heb ik de info uit de zelfde bronnen waar Caprice91 mee werkt. De vos classificatie moet ik voor mijn werk gewoon kennen. Het aantal voertuigen etc is voor mij minder van belang.

Bij een Vos 2 of hoger moet ik zorgen dat ik gewoon zo snel mogelijk het landingsterein verlaat
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Nog even een "technische" vraag over de landing van de Boeing,
Maakt een vliegtuig wat op één motor land, wel gebruik van de thrust reverse? Of remt die alleen op de remmen van de wielen en evt de spoilers?
In die simulatie zie ik nl wel dat de thrust reverser is gebruikt, maar lijkt me onwaarschijnlijk ivm de krachten die je dan krijgt.


Gast

  • Gast
Er wordt dan inderdaad geen gebruik gemaakt van engine reverse  O0


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gesprek noodlanding Royal Air Maroc

http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=109858
11 juni 2010 - 10:45

AMSTERDAM De regiegroep Vogelaanvaringen praat vandaag over de noodlanding die een toestel van Royal Air Maroc zondag op Schiphol moest maken.

Het vliegtuig moest kort na de start zijn vlucht afbreken na een aanvaring met een aantal grote vogels en terugkeren naar de luchthaven.

Regiegroep Vogelaanvaringen
De commissie, waarin behalve het ministerie ook vertegenwoordigers van vliegvelden, luchtvaartmaatschappijen, politie en regionale en lokale overheden zitting hebben, werd aan aantal maanden geleden in het leven geroepen. Het is de bedoeling dat de groep bekijkt wat voor aanpassingen in en rond de Nederlandse luchthavens moeten worden gemaakt om het risico op soortgelijke botsingen met vogels nog kleiner te maken.

Uit recente cijfers is gebleken dat het aantal 'vogelbotsingen' met vliegtuigen rond Schiphol het afgelopen jaar bijna is verdubbeld. In 2008 telde de luchthaven nog vier aanvaringen per 10.000 vliegbewegingen waarbij vogels in de motoren van vliegtuigen belandden, in 2009 was dit aantal gestegen tot ruim zeven.

Veel aandacht
Mede om die reden is de regiegroep gevormd. De luchthaven besteedt al veel aandacht aan het verjagen van vogels op het luchthaventerrein, aldus een woordvoerster. Er zijn zestien vogelwachters in dienst die de start- en landingsbanen 24 uur per etmaal proberen vrij te houden van vogels.

Bovendien is de provincie Noord-Holland een project begonnen om de populatie op peil te houden door ganzen af te schieten en ganzeneieren te bewerken zodat ze niet kunnen worden uitgebroed.
Samen sterk in de hulpverlening!


JohnvdT

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
  • www.johnvandertol.nl
    • www.johnvandertol.nl
Niet echt actueel meer, maar hier nog een fotootje van het vliegtuig aan de grond:




Overigens over dat filmpje... Wat een paniek moet er wel niet geweest zijn in dat vliegtuig!


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Air Maroc verloor weinig kerosine

HAARLEM De Boeing van Royal Air Maroc heeft voorafgaand aan de noodlanding 6 juni op kleine schaal kerosine verloren.

Dat is gebleken uit een onderzoek naar de verontreiniging op de grond door milieudeskundigen van de gemeenten Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude en het Recreatieschap Spaarnwoude.

Geen andere verontreiniging
De verontreiniging is vastgesteld op een klein deel van Jachthaven de Rietpol in Spaarndam-West. In het gebied waar het vliegtuig vloog, is geen sprake geweest van andere verontreiniging, zo concluderen de onderzoekers. Zij zien daarom geen aanleiding voor verder onderzoek.

De instanties hebben de onderzoeksresultaten bekendgemaakt aan de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. De raad doet onderzoek naar alle facetten van de noodlanding, maar doet geen onderzoek op de grond.

Kerosinegeur
Voorafgaand aan de landing vloog de Boeing heel laag over Haarlem en Spaarndam. Uit die gemeenten kwamen klachten van inwoners over een kerosinegeur en nevel die zou zijn neergedaald. Kerosine verdampt snel. Alleen in Spaarndam hebben de onderzoekers kunnen vaststellen dat daar brandstof is terechtgekomen.


Bron RTVNH.nl
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten