Bloeddruk meten: handmatig, of automatisch?

Auteur Topic: Bloeddruk meten: handmatig, of automatisch?  (gelezen 15631 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #10 Gepost op: 8 juni 2010, 23:29:02
De discussie over het feit of iedereen het moet kunnen of niet loopt al in
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,40593.msg772934/topicseen.html#msg772934

Dus gaan we hier on topic.

Excuses, link vergeten te posten.

On-topic: het gaat hier om eigen ervaringen, maar ik ben eigenlijk ook erg benieuwd naar hoe het in rapporten en onderzoeken gezien wordt. Weet iemand of er hier ook onderzoeken over gedaan zijn en/of rapporten geschreven? Via Google kwam ik terecht bij Omron, dat schijnt aangeraden te zijn door de Nederlandse Hartstichting en klinisch gevalideerd en goedgekeurd door artsen. Dat heeft echter weinig boodschap aan mij, dus is er iemand die enig idee heeft van officiële onderzoeken?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #11 Gepost op: 9 juni 2010, 12:28:44
Handmatig geeft je wat meer informatie ( automatisch is nauwkeuriger qua uitslag) om dat je nog een zintuig gebruikt ( het luisteren)
Tensie meten is ook afhankelijk van het juiste gebruik van de juiste band bij de juiste persoon.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #12 Gepost op: 9 juni 2010, 13:28:06
Leg dat laatste eens uit. Meestal zit er maar 1 band bij een tensiemeter. In vesten van de geneeskundige combinatie is er een voor volwassenen en voor kinderen. Meer smaken hebben we niet.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #13 Gepost op: 9 juni 2010, 16:56:45
In de kliniek ben ik in de "gelukkige"omstandigheid te kunnen kiezen uit drie maten voor volwassenen.
(en specifieke kleine bandjes voor baby's en kinderen) voor het automatisch meten
Er zal vast ergens wel onderzoek naar geweest zijn (en vast te vinden) maar mijn 'best practice' is dat als ik een extra large(dus voor zeer stevige bovenarmen) tensie band om doe bij een patiënt met relatief dunne armen er een andere meting uitkomt dan als ik de juiste band omdoet. De verschillen zijn niet erg drastisch, maar het is niet de juiste methodiek.

Het ligt denk ik totaal aan het merk tensiemeter, veel hand tensiemeters hebben inderdaad maar één band voor volwassenen
voor kinderen zal er dan een aparte tensiemeter (of indien mogelijk band) aangeschaft moeten worden.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 9 juni 2010, 19:14:58
Bij een afwijkende bloeddruk, meet ik 'm toch altijd handmatig over. Overigens moeten ook handmatige bloeddrukmeters geijkt worden...
Arts  www.alphalog.nl


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2010, 20:47:44
Ik ben nu 1e jaar leerling vpk, maar af en toe kan het nog weleens een beetje lastig zijn met de hand als jeje het niet goed kan horen.Vooral als het bij wat oudere personen gemeten moet worden.

Tegenwoordig doe ik wel alleen maar handmatig, omdat uit ervaring de tensie meter niet altijd klopt en ook nog weleens defect kan zijn.;)
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2010, 01:29:49
Om de discussie levendiger te maken een ander argument: Is het gehoor van de gene die meet van van invloed op de meting m.b.v een handbloeddrukmeter?
Bijvoorbeeld een collega met een slechter gehoor kan iets anders meten dan een collega met een uitstekend gehoor. Wordt het begrip nauwkeurigheid daardoor erg rekbaar?


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #17 Gepost op: 14 juni 2010, 07:31:48
dat lijkt mij wel een heel duidelijk argument ;D


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #18 Gepost op: 14 juni 2010, 16:02:50
Daarnaast zorgt het snel leeg laten lopen van de band ook voor meetfouten. Hetzelfde geldt, zoals al eerder is genoemd, voor een verkeerde maat van de tensieband.
Geloof niet alles wat je denkt.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #19 Gepost op: 15 juni 2010, 21:05:50
Een te kleine band met alle geweld om een te dikke arm knopen  :-X
Of een te grote band om een bezemsteel-dun armpje -> Ach, iedereen ziet of doet dit wel een keer... toch?!

Kun je zo gauw geen geschikte band vinden toch proberen!  engel