Hoe is dit bij jullie geregeld. Patient van 75 jaar uit ambu gezet.

Auteur Topic: Hoe is dit bij jullie geregeld. Patient van 75 jaar uit ambu gezet.  (gelezen 10791 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #20 Gepost op: 31 juli 2010, 16:12:12
Ja kon je toch declareren?
Ik hoop dat je dit grappig bedoeld 998765


Bart S

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 31 juli 2010, 16:32:28
Door die declaratie opmerking moest ik ineens aan een ervaring van mij denken.... komen aan bij een patiënt waarbij wij door de huisarts onder een b-urgentie zijn besteld voor vervoer naar een ziekenhuis, patiënt zou immobiel zijn. Ter plaatse kijken mijn collega en ik elkaar nog eens verbaasd aan en snappen beiden niet waarom wij met een ambulance deze persoon moeten vervoeren. Had namelijk ook perfect met een rolstoelbus gekund, er is geen echte medische indicatie. Blijkt dat de familie dat ook gevraagd heeft, maar de huisarts gaf aan dat je die zelf moet betalen, terwijl een ambulance door je verzekering wordt gedekt.... patiënt wel door ons vervoerd (anders is die de dupe), en de huisarts heeft tijdens het ritje naar het ziekenhuis nog even een telefoontje gehad van mijn collega ;)


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #22 Gepost op: 1 augustus 2010, 18:28:49
Als ik dit topic een beetje doorlees, merk ik wat verschillende kanten van het ambulance-beroep, waar ik even op wil reageren.

als eerste: de ambulancebemanning werkt volgens vast protocol.  O0
Dan: er zijn heldere criteria waardoor de bemanning kan uitleggen wat wèl en wat niet een reden voor vervoer is,

Zou je dan niet een simpel briefje kunnen maken, (soort van verwijsbrief) waarop een stroomschema staat:

aantreffen patient,
|---->ABCD stabiel, ja->
|------->vervoer nodig ja/nee?
|---------->nee? verwezen naar huisarts/huisartsenpost/SEH/overige (vul in)..........?
|------------->vertrek bij patient, gaat wel/niet op eigen gelegenheid naar het hierboven aangegeven hulpverlener?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #23 Gepost op: 1 augustus 2010, 18:32:01
Als ik dit topic een beetje doorlees, merk ik wat verschillende kanten van het ambulance-beroep, waar ik even op wil reageren.

als eerste: de ambulancebemanning werkt volgens vast protocol.  O0
Dan: er zijn heldere criteria waardoor de bemanning kan uitleggen wat wèl en wat niet een reden voor vervoer is,

Zou je dan niet een simpel briefje kunnen maken, (soort van verwijsbrief) waarop een stroomschema staat:

aantreffen patient,
|---->ABCD stabiel, ja->
|------->vervoer nodig ja/nee?
|---------->nee? verwezen naar huisarts/huisartsenpost/SEH/overige (vul in)..........?
|------------->vertrek bij patient, gaat wel/niet op eigen gelegenheid naar het hierboven aangegeven hulpverlener?

Een 'verwijsbrief' van de avpk voor de HA(P) is er naar mijn weten al wél.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #24 Gepost op: 1 augustus 2010, 18:34:27
Een 'verwijsbrief' van de avpk voor de HA(P) is er naar mijn weten al wél.

Het gaat mij juist niet om iets voor de HA(P) maar voor de patient, ter naslag/"bewijs" van, waarom de ambulance vertrekt zonder de patient naar het ziekenhuis te brengen...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #25 Gepost op: 1 augustus 2010, 18:36:46
Het gaat mij juist niet om iets voor de HA(P) maar voor de patient, ter naslag/"bewijs" van, waarom de ambulance vertrekt zonder de patient naar het ziekenhuis te brengen...

Hmm, ik denk niet dat de gemiddelde patient een groot verschil ziet tussen een papiertje, of een mondelinge uitleg van de ambulanceverpleegkundige waarom er niet vervoerd word.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #26 Gepost op: 1 augustus 2010, 18:40:10
Zo wie zo rapporteert de ambu verpleegkundige (ook als hij niet vervoerd). Voor de eigen ambu adminstratie
maar ik geloof dat ik dat al ergens gezet had als voorbeeld, wij krijgen ook patiënten die bijv. door de motor ambulance gezien zijn. Netjes met verwijs brief + bevindingen.
Men komt dan zelf met eigen vervoer naar SEH ( of maken een afspraak bij de HAP)


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #27 Gepost op: 1 augustus 2010, 18:43:10
Hmm, ik denk niet dat de gemiddelde patient een groot verschil ziet tussen een papiertje, of een mondelinge uitleg van de ambulanceverpleegkundige waarom er niet vervoerd word.

Misschien niet, maar misschien verkleint dit papiertje de groep agressieve gasten bij een "niet vervoerbare" patient?
zie ook google, hoeveel hits op dit onderwerp....  :'(

http://www.google.nl/#hl=nl&q=agressie+ambulance+niet+vervoerd&aq=&aqi=&aql=&oq=agressie+ambulance+niet+vervoerd&gs_rfai=&fp=2cba77bf36e10914
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #28 Gepost op: 1 augustus 2010, 19:02:07
Misschien dat de overheid hier in bij kan dragen in een mooie postbus 51 spot om de Nederlander weer even bewust te maken hoe het ook allemaal weer zat ;)

Wanneer bel je wel en wanneer doe je beroep op je eigen verantwoordelijkheid?


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #29 Gepost op: 1 augustus 2010, 19:14:56
Ligt dat er ook weer niet net aan waar (geografisch) je je bevind?
Dat je altijd 112 dient te bellen bij een NOODgeval, maar dat je misschien "met een kluitje het riet ingestuurd wordt"?

(lees: dat de ambulance leeg door rijdt na de noodzakelijke eerste hulp verleend te hebben)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.