Vorming nationale politie

Auteur Topic: Vorming nationale politie  (gelezen 184157 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #190 Gepost op: 9 december 2011, 00:03:06
Artikel 25
1. De politie bestaat uit de volgende onderdelen:
a. een directieraad;
b. een bij algemene maatregel van bestuur op voordracht van Onze Ministers vast te stellen aantal regionale politiekorpsen;
c. het Korps landelijke politiediensten.
2. Bij algemene maatregel van bestuur, op voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, in overeenstemming met Onze Minister van Justitie, worden de grenzen van de regio’s waarbinnen de regionale politiekorpsen de politietaak uitoefenen, vastgesteld.

 Artikel 26
1. De onderdelen van de politie, bedoeld in artikel 25, eerste lid, vormen tezamen één landelijke politieorganisatie.
2. De landelijke politieorganisatie heeft rechtspersoonlijkheid en is gevestigd in een door Onze Ministers aan te wijzen gemeente.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #191 Gepost op: 9 december 2011, 00:22:27
En artikel 2 (de taakstelling) is artikel 3 geworden.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #192 Gepost op: 9 december 2011, 15:25:03
Voor de liefhebbers: een voorproefje van de nieuwe politiewebsite. Moet online gaan op 'Dag 1 Nationale Politie'.



Via: https://twitter.com/#!/PolitieNetWerk
Senior GGP / Oost-Brabant


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #193 Gepost op: 28 december 2011, 17:05:27
Is er eigenlijk al duidelijkheid over hoe de huidige regio's straks genoemd gaan worden?
Wat ik bedoel, nu heb je Politie Kennemerland / ZaWa / NoordHollandNoord, dat gaat straks Noord-West Nederland heten. Maar hoe gaan die gebieden genoemd worden?

Politie Noord-West Nederland district Kennemerland? Afdeling Kennemerland? Iemand enig idee?
Het beestje zal toch een naam moeten krijgen/behouden om onduidelijkheden te voorkomen lijkt me...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #194 Gepost op: 28 december 2011, 19:53:43
Politie Noord-West Nederland district Kennemerland? Afdeling Kennemerland? Iemand enig idee?

Noord-Holland ;)

Althans, dat is wat in het Ontwerpplan Nationale Politie staat. Het concept van dat ontwerpplan kun je hier lezen. Op pagina 79 staan de nieuwe eenheden benoemd.

Maar dit is dus het ontwerpplan; dat wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk zo gaat heten.

Persoonlijk vind ik het nogal raar dat een aantal regio's de naam van een stad gaan krijgen (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam), terwijl de regio veel meer omvat dan alleen die stad...

Edit: ik las je vraag verkeerd zie ik nu. Noord-Holland zou de naam van de nieuwe regio worden. In die regio komen districten met daarin weer basiseenheden. In Rijnmond-ZHZ zijn die districten en basiseenheden inmiddels bepaald en benoemd. Of dat voor Noord-Holland ook al bekend is weet ik niet.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #195 Gepost op: 28 december 2011, 21:53:58
Noord-Holland ;)

Althans, dat is wat in het Ontwerpplan Nationale Politie staat. Het concept van dat ontwerpplan kun je hier lezen. Op pagina 79 staan de nieuwe eenheden benoemd.

Maar dit is dus het ontwerpplan; dat wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk zo gaat heten.

Persoonlijk vind ik het nogal raar dat een aantal regio's de naam van een stad gaan krijgen (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam), terwijl de regio veel meer omvat dan alleen die stad...

Edit: ik las je vraag verkeerd zie ik nu. Noord-Holland zou de naam van de nieuwe regio worden. In die regio komen districten met daarin weer basiseenheden. In Rijnmond-ZHZ zijn die districten en basiseenheden inmiddels bepaald en benoemd. Of dat voor Noord-Holland ook al bekend is weet ik niet.

Hehe en ik had het nog wel zo duidelijk uitgelegd  ;)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #196 Gepost op: 28 december 2011, 22:00:08
In Rijnmond-ZHZ zijn die districten en basiseenheden inmiddels bepaald en benoemd.

Gaat er veel veranderen in mijn mooie R-R kwa districten en dergelijke of blijft het zoals het al jaren is ?
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #197 Gepost op: 2 januari 2012, 15:35:29
Ook vanuit België wordt met argusogen gekeken naar deze politiehervorming.

Er gaan hier in België namelijk ook steeds meer en meer stemmen op om de zones van de lokale politie te vergroten, vanuit dat oogpunt is het wel interessant om te kijken hoe vlot dat loopt.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #198 Gepost op: 2 januari 2012, 16:29:02
Er gaan hier in België namelijk ook steeds meer en meer stemmen op om de zones van de lokale politie te vergroten, vanuit dat oogpunt is het wel interessant om te kijken hoe vlot dat loopt.

Met die gedachte is het ook interessant om te kijken naar de reorganisatie in 1994. Toen ging men hier in Nederland van Rijks- en gemeentepolitie (lokale politie) naar de huidige regio's.

Ontopic: Het Tijdschrift voor de Politie heeft een themanummer gemaakt over de Nationale Politie. Via onderstaande link kun je een gratis pdf-exemplaar aanvragen via e-mail!
http://www.websitevoordepolitie.nl/deze-maand-in-tvdp/
Senior GGP / Oost-Brabant


richard1074

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #199 Gepost op: 5 januari 2012, 15:06:07
Behandeling van de nieuwe politiewet en nieuwe indeling gerechtelijke kaart is 31 Januari in de eerste kamer. Dus ik gok op 1 Maart als streefdatum.