vluchtstrook cq busstrook

Auteur Topic: vluchtstrook cq busstrook  (gelezen 4266 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Gepost op: 18 augustus 2010, 11:54:29
Er zijn een aantal vluchtstroken langs de snelwegen die ook als busbaan gebruikt worden, bijvoorbeeld de A12 van pr clausplein tot (ik meen) even voorbij sweet-lake-city.

'T gebeurd vaak dat je als wegenwacht op die vluchtstrook een auto staat op te lepelen, en ik vraag me steeds vaker af, er komt een keer dat je een bus treft,

`vraag': Zijn de chauffeurs die over de vlucht/bus strook op de hoogte van eventuele werkzaamheden/pechhulp op die stroken?


Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2010, 17:59:46
Er zijn een aantal vluchtstroken langs de snelwegen die ook als busbaan gebruikt worden, bijvoorbeeld de A12 van pr clausplein tot (ik meen) even voorbij sweet-lake-city.

'T gebeurd vaak dat je als wegenwacht op die vluchtstrook een auto staat op te lepelen, en ik vraag me steeds vaker af, er komt een keer dat je een bus treft,

`vraag': Zijn de chauffeurs die over de vlucht/bus strook op de hoogte van eventuele werkzaamheden/pechhulp op die stroken?



De buschauffeurs die over een busstrook of een bus-bij-file-op-de-vluchtstrook rijden zijn pas op de hoogte als ze het zelf waarnemen, dit bij incidenten. De bus zal dan moeten invoegen op de vluchtstrook (vanaf de busstrook), of vanaf vluchtstrook op de rijbaan. Na het incident zal de bus weer terug gaan. Overigens: Meeste busbanen zijn rechts van de vluchtstrook, en dus hebben bussen er meestal geen last van als iemand met een lekke band op de vluchtstrook staat. Anders is dit als de bus-bij-file-op-de-vluchtstrook rijdt.

Bij werkzaamheden wordt dit aan het begin van de dienst (ik neem aan dat je lijnbussen bedoelt, geen touringcars) medegedeeld als een chauffeur dienst heeft en van die werkzaamheden last heeft. Voor deze route is een tijdelijke instructie gemaakt door het busbedrijf (HTM, RET, GVB, Veolia, Qbuzz) en voor alle chauffeurs beschikbaar.


K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2010, 09:21:50
Er zijn een aantal vluchtstroken langs de snelwegen die ook als busbaan gebruikt worden, bijvoorbeeld de A12 van pr clausplein tot (ik meen) even voorbij sweet-lake-city.

'T gebeurd vaak dat je als wegenwacht op die vluchtstrook een auto staat op te lepelen, en ik vraag me steeds vaker af, er komt een keer dat je een bus treft,

`vraag': Zijn de chauffeurs die over de vlucht/bus strook op de hoogte van eventuele werkzaamheden/pechhulp op die stroken?



als er idd een busstrook naast de vluchtstrook ligt is het niet echt een probleem , maar ik bedoelde letterlijk dat de vluchtstrook ook busstrook is..T ging idd om lijndiensten, en in mijn geval om een pechhulpverlening op die strook! 8)
Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2010, 11:30:00
Wordt niet 1 op 1 doorgegeven aan de bus. Ofwel: de chauffeur ziet je (hopelijk) staan als hij aan komt tuffen en moet dan terug naar de rijbaan om je voorbij te komen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2010, 10:39:55
Je kan ook via jullie meldkamer vragen om je positie door te geven aan de verkeersleiding van de busonderneming. Die kunnen dat dan als (tekst)bericht doorgeven aan de betreffende buslijn(nen)
Digitaal onderzoek


K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2010, 10:14:19
Je kan ook via jullie meldkamer vragen om je positie door te geven aan de verkeersleiding van de busonderneming. Die kunnen dat dan als (tekst)bericht doorgeven aan de betreffende buslijn(nen)

zo'n gek idee vindt ik dat niet eigenlijk..als er zo'n bussie, latenw e zeggen met 80 km/u, komt aantuffen, dan is er weinig tijd over :o
Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2010, 11:12:46
zo'n gek idee vindt ik dat niet eigenlijk..als er zo'n bussie, latenw e zeggen met 80 km/u, komt aantuffen, dan is er weinig tijd over :o

Lijnbussen (lees: lijnbussen waarin gestaan mag worden) mogen max 80 km/u. Gemiddelde toerit van een snelweg is 180 meter, dus als de bus 'het' ziet voordat hij die 180 meter is genaderd heeft hij nog genoeg tijd om in te voegen. Dat laatste zeg ik als ervaringsdeskundige  998765


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2010, 21:05:57
Daarnaast is en blijft die strook een vluchtstrook op HET MOMENT dat de bus daar gebruik van MAG maken. Dat moment = FILE.
Dan geld nog steeds de regel: max 50 km/h of + 20km/h  ;-)  en dus géén 80.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2010, 11:21:12
Daarnaast is en blijft die strook een vluchtstrook op HET MOMENT dat de bus daar gebruik van MAG maken. Dat moment = FILE.
Dan geld nog steeds de regel: max 50 km/h of + 20km/h  ;-)  en dus géén 80.

Zo had ik het nog niet bekeken idd..tis meer het idee dat er een buschauffeur toch gebruitk maakt van die strook(ondanks de regel:bij FILE bus op vluchtstrook)
 In principe is er met lagere snelheid nothing aan de hand O0
Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


krik en takel

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #9 Gepost op: 1 oktober 2010, 22:32:44
Als de bus chauffeurs zich dan aan die regel qua snelheid houden is er niets aan de hand,zie het helaas te vaak dat er door gejakkerd wordt.