Gele jas voor iedere diender ?

Auteur Topic: Gele jas voor iedere diender ?  (gelezen 73932 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #20 Gepost op: 18 augustus 2010, 22:33:00
Wat de gele jassen kosten voor de politie weet ik niet exact, ga ik even uitzoeken  ;)


http://www.bekobi.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=520&category_id=35&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26

Ik dacht iets in de 300 a 400 euro
Ja, ruim. Net zoals de gewone blousons.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #21 Gepost op: 18 augustus 2010, 23:15:27
precies.

Overigens zie ik soms wel eens collega's lopen die achter de rugflap het hesje hebben opgeborgen. Kan op zich wel, maar zeker niet ideaal. Bij ons liggen ze gewoon in de auto (evenals groen PD vest) en dat is voor mij afdoende. Zoals gezegd lopen wij in de horeca avonden (zaterdag) standaard met geel hesje rond. Ik moet zeggen, net zoals Jerommeke al zei, dat ik de extra zichtbaarheid van mezelf (en collega's) juist wel prettig vind op dat soort avonden.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 18 augustus 2010, 23:17:33
Ik heb niet gestemd, maar ik denk dat de afweging vooral moet zijn: weegt het goed opvallen in bepaalde situaties (geel) op tegen het minder goed opvallen in andere bepaalde situaties (blauw).

Of meer concreet: vind je het langrijker dat je goed wordt gezien door het verkeer als je bij een aanrijding staat, of heb je liever dat de boef je later opmerkt bij een inbraakmelding.

Het praktische van een hesje vind ik dat je makkelijk kunt wisselen. En hesje kun je in opgevouwen toestand op het lijf meedragen (in je binnenzak o.i.d.) en dat gaat met een jas niet lukken. Daarbij kun je dit over alle lagen heen aantrekken, van polo tot regenjack.

Nadeel is de uitstraling en de mindere mate van veiligheid ten opzichte van de jas.

Is een jas die je binnenste buiten kunt keren geen optie? (mits je niet teveel inleert aan draagcomfort) Dan kun je switchen wanneer je wilt. Alleen heb je voor de warme dagen alsnog wel een hesje nodig.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #23 Gepost op: 18 augustus 2010, 23:29:43
die hesjes in je jaszak is geen optie, ze zijn te groot en te stug. Ook het binnenste buiten keren van de blouson zie ik niet zo snel gebeuren. De jas wordt dan nodeloos gecompliceerd (denk aan rangonderscheidingstekens, flap politie, dubbel goretex materiaal ($$), etc.)

En opzich denk ik dat de zichtbaarheid van de hesjes op zich goed is, maar met name het gebruiksgemak (geen losfladderend hesje), comfort en uitstraling van de gele jassen een stuk beter is.


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #24 Gepost op: 18 augustus 2010, 23:39:01
Voor mij voldoen de gele hesjes prima. In de auto`s liggen er standaard twee en verder heeft bijna iedereen er wel één in zijn eigen tas.
Ik heb nog niet het idee gehad dat ik niet zichtbaar was op een snelweg of provincialeweg, en dat ik dat wel zou zijn met een gele jas.
Als het echt zover gaat dat je op de zichtbaarheid van de gele jas moet vertrouwen staat je auto denk ik verkeerd of doe je iets anders fout.

In de zomer lijkt me zo`n jas ook niet ideaal. Meest te warm om met een jas te lopen, een hesje vind ik dan lekkerder.

Ook zoals al eerder werd genoed; `s nachts wil ik niet altijd opvallen, en om dan weer 2 jassen mee te nemen word dan weer zo`n gedoe.

Verder lijkt het mij een enorme investering om iedereen te voorzien van een gele jas. Deze kost volgens mij inderdaad iets van een paar honderd euro tegen iets van 25 piek voor een hesje. Als je dan kijkt hoe vaak zo`n jas wordt gedragen lijkt het mij niet echt zinvol. ( oke, daar moet ik me in princiepe niet mee bezig houden)

Over slijtage gesproken. De gele jassen zijn ook niet alles, vekleuren best aardig en allerlei zwarte vegen zitten er snel op.

Maarja ieder zn eigen mening. Van mij hoeft het iig niet.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #25 Gepost op: 19 augustus 2010, 07:37:31
Tsja, in hoeveel gevallen is de politie er wel maar wil zij niet opvallen? Een (relatief) klein geval van de meldingen.
En in hoeveel gevallen staat men verkeersgevaarlijk of wil men wel opvallen? Een relatief groot aantal van het aantal meldingen.

Het ''meeslepen'' van een (extra) jas vind ik ook geen argument ... Of je nou 1 of 2 jassen achterin gooit, maakt op zich ook niet zo heel veel uit ...

Nadeel van de hesjes zijn onder andere de brandbaarheid, het ontbreken van reflectie op de arm (cq. het ontbreken van een opvallende kleur voor bijvoorbeeld een stopteken). Het relatief grote pakketje (ook opgevouwen kun je het nergens laten).

Over het ''op je gele jas gaan vertrouwen'' en ''dan staat denk ik je auto verkeerd'' ....... Volgens mij heb je bij de meeste ongevallen binnen (en soms ook buiten ) de bebouwde kom maar een dienstauto ter plaatse of moet je wel eens een verkeersregel-handeling plegen. In hoeveel dienstauto's liggen goedgekeurde (reflecterende) kegels? (voor zowel binnen als buiten de bebouwde kom)

Er zijn dus al een aantal regio's die gebruik maken van de gele jassen, ik zie die jassen veel eerder als de gele hesjes (simpelweg door het grotere gele oppervlak)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #26 Gepost op: 19 augustus 2010, 09:16:50
Ik denk dat je beter kan zeggen wat valt beter op Hes of Jas?
en niet in sommige gevallen wel of niet.
Ik persoonlijk vind het geen gezicht of uitstraling hebben als diegene zijn hes in de flap draagt of iemand ziet stuntelen om hem eronder vandaan te krijgen of terug te stoppen.

Hes valt op (al moet ik zeggen dat bv. Opel ook een hesje kleur geel bij hun nieuwe auto's leverd)  maar bij lange na niet zo goed als De Jas.
Tevens denk ik zelf dat je alle Noodhulp met een gele Jas cq Hes voor in de zomer (je zou ook nog kunnen denken aan Gele Overhemden in dezelfde kleur en striping) kunnen laten dragen,

en dat er bepaalde diensten zijn die deze juist niet kunnen dragen denk aan bv AT's, OT's, AE's en dergelijke, en die hebben ook echt geen hesje bij zich.
En dat je daar het onderscheid in moet maken.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #27 Gepost op: 19 augustus 2010, 11:09:49
Mijn idee. Werk je in de stad dan doe je het maar met een hesje. Werkje in het buiten gebied, dan een jas in de auto. Dagelijks in het verkeer bezig dan twee jassen op de man verstrekken.


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #28 Gepost op: 19 augustus 2010, 12:17:54
Ik heb niet gestemd, maar ik denk dat de afweging vooral moet zijn: weegt het goed opvallen in bepaalde situaties (geel) op tegen het minder goed opvallen in andere bepaalde situaties (blauw).

Of meer concreet: vind je het langrijker dat je goed wordt gezien door het verkeer als je bij een aanrijding staat, of heb je liever dat de boef je later opmerkt bij een inbraakmelding.

Het praktische van een hesje vind ik dat je makkelijk kunt wisselen. En hesje kun je in opgevouwen toestand op het lijf meedragen (in je binnenzak o.i.d.) en dat gaat met een jas niet lukken. Daarbij kun je dit over alle lagen heen aantrekken, van polo tot regenjack.

Nadeel is de uitstraling en de mindere mate van veiligheid ten opzichte van de jas.

Is een jas die je binnenste buiten kunt keren geen optie? (mits je niet teveel inleert aan draagcomfort) Dan kun je switchen wanneer je wilt. Alleen heb je voor de warme dagen alsnog wel een hesje nodig.


klikken

 zoiets?
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Alwin

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #29 Gepost op: 19 augustus 2010, 18:51:42
Vest en Jas naast elkaar, betreft de Regio Twente.