Gele jas voor iedere diender ?

Auteur Topic: Gele jas voor iedere diender ?  (gelezen 73930 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #50 Gepost op: 20 augustus 2010, 01:21:07
Dat geldt denk ik wel voor meer takken van sport, in Rotterdam loopt bijvoorbeeld de voetbaleenheid ook met gele jassen. Op straat kun je ze dan onderscheiden van de 'gewone' agenten omdat die met een hesje lopen. Dat is voor het onderscheid van de voetbaleenheid wel makkelijk. En zo zijn er vast ook andere clubs die zich op zo'n manier onderscheiden.

Voor het onderscheid onderling is m.i. een beetje exclusiviteit wel handig, maar dat argument gaat niet boven de veiligheid van de agent op straat. De burger zal overigens weinig verschil zien denk ik. Enkele weken geleden stond ik in Den Haag toen daar een internationaal politiegezelschap aanwezig was met dus ook diverse uniformen. Mensen spreken doodleuk iemand met een buitenlands uniform aan, geen benul hebbende waar die vandaan komt.  Ik heb me dus wel vermaakt daar 0098



Als je het over een non-argument hebt: dit ^ kan ik niet zo goed rijmen ;) Als je die tweede jas wel ergens kwijt kunt, kun je zo'n hesje zéker ergens kwijt. Moet je zo'n jas eens opvouwen, dan heb je pas een groot pakket >:D


Ik denk dat je vooral onderscheid moet maken in de functie van de betreffende functie. Bijvoorbeeld: wijkzorg in het blauw. Noodhulp, verkeer, bereden, horecatoezicht, evenementen in het geel (om maar even een paar takken van sport te nemen).

Als jullie zouden moeten kiezen, draai je dan liever noodhulp in het geel of in het blauw? :)

Onderscheid is heel makkelijk te maken. Het voetbaldetachement in Rotterdam (en meer steden/regio's) hebben nu een borstembleem met klitteband. Zo kun je onderscheid maken wie van wat is en wat doet. Net als "vroeger"het verkeersembleem op de wit/oranje parka.

Zoals je kunt zien op deze site : http://www.jatra.eu/NLPolitieruil.htm Er zijn al voldoende emblemen voor alle diensten/onderdelen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #51 Gepost op: 20 augustus 2010, 01:25:58
Onderscheid is heel makkelijk te maken. Het voetbaldetachement in Rotterdam (en meer steden/regio's) hebben nu een borstembleem met klitteband. Zo kun je onderscheid maken wie van wat is en wat doet. Net als "vroeger"het verkeersembleem op de wit/oranje parka.

Dat embleem zie ik niet op afstand. Het verschil tussen een hesje en een parka / blouson wel ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #52 Gepost op: 20 augustus 2010, 01:31:23
Dat embleem zie ik niet op afstand. Het verschil tussen een hesje en een parka / blouson wel ;)

En dan heeft iemand een gele jas bij de stomerij, doet voor die dag een hesje over zn blauwe jas....

Gekheid, onderscheid daar zijn de borstemblemen voor ontworpen en ook voor in gebruik bij de diverse regio's.


Gast

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 20 augustus 2010, 01:35:58
Zijn die borstemblemen "legaal" om het zo even te bestempelen?
Ik heb ooit eens begrepen van een agente, regio Noord-Brabant, die zowel te paard als in ME uitrusting inzetbaar was, dat de emblemen ontworpen voor honden-brigades en bereden politie zonder toestemming gemaakt zijn en gevoerd worden.

Het klopt toch dat alleen de mouw-emblemen zoals nu gevoerd de enige emblemen zijn die getoond mogen worden op het uniform?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #54 Gepost op: 20 augustus 2010, 07:54:56
Als je het over een non-argument hebt: dit ^ kan ik niet zo goed rijmen ;) Als je die tweede jas wel ergens kwijt kunt, kun je zo'n hesje zéker ergens kwijt. Moet je zo'n jas eens opvouwen, dan heb je pas een groot pakket >:D

Als jullie zouden moeten kiezen, draai je dan liever noodhulp in het geel of in het blauw? :)

Wat ik bedoel is dat het hesje niet zomaar ergens weg te stoppen is, in je jaszak of aan je koppel o.i.d.  

Gezien het feit dat ik in de coltrui draag in de nachtdiensten kies ik voor noodhulp in het geel. Indien ik dan (even) niet op wil vallen laat ik de jas wel in de auto liggen.

Nog een nadeel van de hesjes is het gebrek aan zichtbaarheid vanaf de zijkant. Daar zit (naast het kleine reflectiebandje op de blauwe dienstjassen) geen reflectie.

Het klopt toch dat alleen de mouw-emblemen zoals nu gevoerd de enige emblemen zijn die getoond mogen worden op het uniform?

Volgens mij worden er op de gewone dienstjassen geen extra logo's danwel patches gedragen. Alleen op de ''werkkleding'' zoals overall's.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #55 Gepost op: 20 augustus 2010, 10:55:37
En dan heeft iemand een gele jas bij de stomerij, doet voor die dag een hesje over zn blauwe jas....


Als je je gele jas naar de stomerij hebt gebracht, is ie meteen niet (fel)geel meer... Je kan dus kiezen; een grijsgele jas, of een vaalgele jas...


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #56 Gepost op: 20 augustus 2010, 13:43:47
ik heb allebei na wat is het drie a vier jaar zijn ze groen geworden net als mijn cordura motorjas. Gelukkig hebben wij alles inbruikleen van de regio.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #57 Gepost op: 20 augustus 2010, 15:28:43
ik heb allebei na wat is het drie a vier jaar zijn ze groen geworden net als mijn cordura motorjas. Gelukkig hebben wij alles inbruikleen van de regio.

En bij de zeehavenpolitie kregen de jassen roze vlekken door het zoute water heb ik eens begrepen ::) Kleurrijk geheel daar in de Rijnmond 0098
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #58 Gepost op: 24 augustus 2010, 20:30:27
<knip>alsmede dat ze brandgevaarlijk (schijnen te) zijn!  
Vandaag nog hesje van N-HN aangehad, daarop stond zelfs expliciet vermeld dat ze vlamvertragend zijn. Maar deze kwam ook nog van Divisie Logistiek vandaan, misschien vandaar. En met een maatje S zit 'ie precies goed, nog genoeg ruimte om bij je koppel te komen. Ook een L gedragen, maar daar verdrink je in als je geen jas aan hebt.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #59 Gepost op: 24 augustus 2010, 21:59:44
Vandaag nog hesje van N-HN aangehad, daarop stond zelfs expliciet vermeld dat ze vlamvertragend zijn.

De meeste/oude hesjes zijn niet vlamvertragend (vlamversnellend eerder), vandaar dat ze eerst ook niet werden gedragen met bijvoorbeeld oud&nieuw ... :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !