Privacy en politie TV programma's

Auteur Topic: Privacy en politie TV programma's  (gelezen 18715 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #40 Gepost op: 19 oktober 2010, 17:39:12
Zojuist op 3FM een interview met André, de presentator van WM. Eerder op de middag naar voren gebracht als "dat irritante mannetje" en "je hebt sommige mensen, die je gewoon op hun neus wilt slaan".  0098 André gaf aan dat als iemand niet op tv wil, er NIET wordt uitgezonden. Als iemand wel op tv wil, maar onherkenbaar, dan wordt er geblurd. Is natuurlijk heel vreemd, want die Ajax-middenvelder die ook in het NL elftal speelt wou dus kennelijk onherkenbaar blijven (want hij werd geblurd), maar zou het dan dus wél goed hebben gevonden om uit te zenden... geloof er geen zak van. Typerend ook dat na die stelling van André er een stortvloed aan smsjes binnenkwam in de studio met "HIJ LIEGT! Ik ben ook gefilmd, wou NIET uitgezonden worden en ben TOCH uitgezonden". Daarmee geconfronteerd, begon André zich in te dekken met "naar mijn weten wordt dat dan niet uitgezonden". Echt te zielig voor woorden dit. Hoop echt dat dit soort riooljournalistiek een halt toe wordt geroepen en dat er weer échte journalistiek wordt uitgezonden, zoals in Blik.
greetz,  Enrique


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #41 Gepost op: 19 oktober 2010, 17:49:22
Amen!  O0 ;)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #42 Gepost op: 22 oktober 2010, 17:02:50
Ook media mogen filmen, de agent heeft daar in principe weinig over te zeggen. De media zijn daarna verantwoordelijk voor wat ze uitzenden. Willen ze iemand herkenbaar uitzenden? Dan moeten ze eerst toestemming regelen.
Waar haal jij dat moeten vandaan? Wettelijk gezien bestaat dat niet. Wel kan ik me voorstellen dat WM en BodW daar afspraken over maken met de politie. En zonder toestemming is niet slim want dat kan flinke problemen geven. Maar moeten??


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 22 oktober 2010, 17:09:46
Als je op straat niet gefilmd wilt worden loop je een blokje om of ga je een winkel binnen. In deze situatie pleeg je een overtreding als je er vandoor gaat om aan de camera te ontkomen...

Wat zouden de agenten op dit forum mij adviseren als ik aan de kant gezet wordt voor een overtreding door een politiewagen waar ook een camerateam in zit, die direct opnamen van mij gaat maken  en ik perse niet op TV wil verschijnen. (en ja, de gemakkelijkste weg is om geen overtreding te maken...  0098 ;))

Kan ik burgerlijk ongehoorzaam zijn door niet mee te werken totdat de camera, echt, uit is?  ??? Of zijn er nog andere manieren?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #44 Gepost op: 22 oktober 2010, 17:20:35
Kan ik burgerlijk ongehoorzaam zijn door niet mee te werken totdat de camera, echt, uit is?  ??? Of zijn er nog andere manieren?
In het kader van de persvrijheid kan je gefilmd worden. In het kader van de privacy wordt je onherkenbaar gemaakt. Alleen is de constructie met de televisieprogramma's een beetje vreemd. Als ik met m'n snufferd op een bekeuringssituatie sta zal de agent vrijwel zeker vragen om afstand te houden. Dat mis ik nog wel eens bij de programma's.

Verder vraag ik me af hoeveel situaties gefilmd worden maar nooit worden uitgezonden en waarom niet.

Het is in ieder geval nooit slim om kabaal te gaan maken. Dan maak je nieuws en dat wordt gefilmd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #45 Gepost op: 22 oktober 2010, 17:25:04
In het kader van de persvrijheid kan je gefilmd worden. In het kader van de privacy wordt je onherkenbaar gemaakt. Alleen is de constructie met de televisieprogramma's een beetje vreemd. Als ik met m'n snufferd op een bekeuringssituatie sta zal de agent vrijwel zeker vragen om afstand te houden. Dat mis ik nog wel eens bij de programma's.

Verder vraag ik me af hoeveel situaties gefilmd worden maar nooit worden uitgezonden en waarom niet.

Het is in ieder geval nooit slim om kabaal te gaan maken. Dan maak je nieuws en dat wordt gefilmd.


En door mijn raampje op een kier te doen en daardoor mijn rijbewijs + kentekenbewijs (+ evt ID kaart) te geven en voor de rest niets te zeggen of te reageren.  0098 Dus juist geen kabaal.  :)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #46 Gepost op: 22 oktober 2010, 17:28:14
En door mijn raampje op een kier te doen en daardoor mijn rijbewijs + kentekenbewijs (+ evt ID kaart) te geven en voor de rest niets te zeggen of te reageren.  0098 Dus juist geen kabaal.  :)
Ik vermoed dat een agent graag het raampje open wilt hebben om je goed aan te kunnen kijken.
Maar ik heb nog nooit gezien dat iemand de agent uitnodigt om in te stappen en de zaak achter gesloten ramen te regelen. Misschien iets voor jou?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #47 Gepost op: 22 oktober 2010, 17:33:13
Gewoon zeggen: ik werk mee zodra de camera is opgeborgen. En daarna niets meer zeggen totdat ie daadwerkelijk is verdwenen. Echt niets meer.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #48 Gepost op: 22 oktober 2010, 17:35:03
Ik vermoed dat een agent graag het raampje open wilt hebben om je goed aan te kunnen kijken.
Maar ik heb nog nooit gezien dat iemand de agent uitnodigt om in te stappen en de zaak achter gesloten ramen te regelen. Misschien iets voor jou?


Ik kan een agent ook niet kwalijk nemen dat hij niet zomaar in een auto van een 'vreemde' stapt.  :) Ik zou dat als agent ook nooit doen.

Hoeveel medewerking moet ik wettelijk geven aan het afhandelen van een verkeersovertreding? En als hij wil dat ik moet blazen gaat mijn raampje wel iets verder open...  0098


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #49 Gepost op: 22 oktober 2010, 17:38:23
Hoe zou er gereageerd worden als je zelf ook uitstapt met een camera en hun gaat filmen? 0098