Prio 1 of 2

Auteur Topic: Prio 1 of 2  (gelezen 7120 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ruud van Gool

  • Gast
Gepost op: 11 augustus 2004, 16:20:02
Maandag 9-8-2004 Duinbrand in Heemskerk.
Alarmering Duinbrand prio 2.
Kan iemand mij uitleggen waarom de centralist voor prio 2 kiest, terwijl het meldingen regende?
Ik ben in de veronderstelling dat prio 1 meer op zijn plaats was geweest, zeker met die wetenschap dat er enkele brandhaarden waren en dat het duingebied zeer droog was.
Met vr. gr.
        Ruud van Gool




Rene112

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2004, 19:16:17
Hé die Ruud !!!

De centralist maakte er vast prio 2 van omdat het voor de verkeersveiligheid in Heemskerk beter is... al die gekken die richting kazerne scheuren, en al die sirenes door het dorp  ;) ;)

Maar nu serieus :
Als het goed is.... zijn er regionaal afspraken gemaakt over de standaard prio die aan een soort incident wordt gekoppeld door het meldkamersysteem (GMS).
Zo is in onze regio bijv. een autobrand standaard prio 1 en een liftopsluiting standaard prio 2....

Daarnaast moet een centralist op grond van de meldingen of nadere informatie van bijv. de politie kunnen besluiten om de prio te wijzigen.

En tenslotte is de bevelvoerder ALTIJD de persoon die moet besluiten of hij/zij de prio overneemt of aanpast. Dus uiteindelijk ligt op het moment dat de wagen gaat rijden de verantwoordelijkheid bij de bevelvoerder voor de prio waaronder gereden gaat worden.....
Het gebeurt bij ons regelmatig dat de bevelvoerder besluit om bij het uitrukken van prio 1 naar 2 te gaan.

De rest is uiteraard voor de chauffeur.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2004, 19:53:56
Is dit dezelfde regio als Den Helder?
De duinbrand aldaar werd gegeven als prio 1


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2004, 23:43:17
Bij de 1e melding in Heemskerk was sprake van 2 brandhaarden. Eerst zou het 1 brandhaard zijn, dit werd later bijgeschroefd. Centralist alarmeerde Heemskerk en daarna Beverwijk onder prio 2. Tp werdt opgeschaald tot middelbrand, het vervolg heeft u op tv en in kranten kunnen lezen.

Ik snap zelf helemaal niks van deze beslissing. Gezien de droogte die er heerst en de krachtige wind die dag, vind ik dat je als centralist direct prio 1 aan de melding moet geven. Zeker in een periode van droogte waarin we toen zaten. Brand kan snel om zich heen grijpen, en toch wordt er prio 2 gegeven. Kan niet vindt ik.
Maar ja das mijn mening.

Groeten

Sander
Beverwijk


Mario H.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2004, 07:26:43
We hebben het hier over een buitenbrand, die staan doorgaan te boek als Prio2 meldingen, deze kunnen worden bijgesteld als er behoefte aan is.
Kans op overslag op woningen c.q. andere bebouwingen.

Dat de centralist het als een prio2 heeft behandeld is geheel normaal.

En wat is dan het essentiele verschil tussen prio1 en prio2. Nou bij de ene moet je Acoutische en optische signalen voeren, waardoor je een voorrangvragend voertuig word. En bij beide prio's geld, met enige spoed ter plaatse gaan. Lees de brancherichtlijn optiche en acoustische signalen er maar eens op na.....

Ik denk dat in dit geval voor deze duinbrand de tijdwinst tussen prio1 en prio2 nihil is.

/\/\ario


Ruud van Gool

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2004, 08:24:53
Beste Mario,
De brancherichtlijnen ken ik echt wel hoor. Het verbaasde me alleen dat op een later tijdstip de peletons met toeters en bellen door Heemskerk reden om bij de brand te komen.
Overigens, als je de ligging van de kazerne Heemskerk en Beverwijk weet te liggen en de afstand naar het brandadres, dan denk ik dat het zeker had uitgemaakt of je onder prio 1 rijdt of niet.
Groetjes,   Ruud van Gool


Mario H.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2004, 16:36:47
Ach ja de branche richtlijn is leuk, en met toeters en bellen rijden ook.

Maar weet uit eigen ervaring dat je soms nog beter zonder deze signalen kan rijden, want het verkeer raakt compleet van slag als er een partij rode auto's met een hoop herrie en licht op je af komen.

Dus ja het verschil tussen prio1 en 2 blijft nihil....

En ja prio3 zijn de meningen nog over verdeeld. Heeft dit wel of geen betekenis.....

/\/\ario

P.s. ik ken de ligging van de kazerne's daar ook niet, en ik denk ook niet dat het in de afweging van de centralist word meegenomen deze info.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2004, 17:24:15
P.s. ik ken de ligging van de kazerne's daar ook niet, en ik denk ook niet dat het in de afweging van de centralist word meegenomen deze info.

Van mijn bezoek aan de CPA in Middelburg heb ik heb geleerd dat je het als centralist nooit goed doet, dus het lijkt me idd een wijs idee om die afweging buiten beschouwing te laten... 8)

Christian


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2004, 21:25:17
We hebben het er nog wel eens over Ruud.

Gr Ruud
AC Zaanstreek Waterland


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2004, 01:38:45
En ja prio3 zijn de meningen nog over verdeeld. Heeft dit wel of geen betekenis.....

Maar prio-3 heeft tch altijd al bestaan? Alleen werd het nooit zo genoemd.. Prio-2 is volgens mij het 'nieuwe' in het verhaal en he valt mij op dat veel regio's geen prio-3 gebruiken, en dat alle niet-spoedeisende meldingen automatisch prio-2 worden, waardoor je dus gebruik kunt maken van vrijstellingen, hetgeen voorheen (officieel) niet mocht...

Groeten, Peter.