GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010  (gelezen 94057 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
In 2007 heeft de vloer van de garage een nieuwe coating gekregen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


IOPAT

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Volgens mijn informatie biedt de parkeergarage plaats voor 300 voertuigen en heeft 2 bouwlagen.
Ik ben aan het speuren naar informatie over de garage en heb volgens mij ook gezien dat het een totaal oppervlak heeft van 10.000m2.


Heeft 290 publieke plaatsen, maar volgens mij is er ook een gedeelte voor Justitie en een gedeelte voor bewoners/abbonementhouders.
Meelezert pur sang


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Iemand enig idee of er al (groot) (inter-)regionaal materiaal als DPU's/groot vermogen pompen worden ingezet?

Ik denk dat de brand al vanzelf uit is voordat ze daar aan toe komen en al dat water er in hebben.

De brand en instorting in rotterdam hadden niets te maken met afkoeling maar met een onbekende variabele bij de berekening van de sterkte van beton bij brand. De kanaalplaten daar waren 'ingesloten' als stijve plaat + bovenop de platen zat een dikke druklaag. Daardoor konden de platen niet uitzetten en ontstonden er drukkrachten. Daarnaast konden door de dunne tussenruimten tussen de kanalen de temperatuur van de onderkant niet evensnel getransporteerd worden naar de bovenkant van de kanaalplaat. Daardoor ontstond er nog een groot temperatuurverschil tussen de boven en onderkant. Iedereen heeft wel eens opschool een bimetaaltje gezien en wat er gebeurt als je die verwarmt... ;)

Meer hierover staat hier: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34209.0.html  :)

Ja, ik herinner het me nu weer. Er was mij bijgebleven dat in ieder geval 1 vloerdeel omlaag kwam ruim na het blussen. Jij bent echt een soort apart dat je al die dingen steeds naar boven tovert. Weet weer waar ik sta.
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


IOPAT

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Update 23.06 uur
Brandweer gaat over tot het onder water zetten van de parkeergarage. Blussen is onmogelijk in verband met instortingsgevaar. De temperatuur zal dalen, gehoopt wordt dat het vuur zal doven.

De woordvoerster van Veiligheidsregio Kennemerland (VKR) zegt dat de brandweer druk in de weer is met waterkanonnen. Door het slechte zicht was het voor de brandweer lastig om de exacte locatie te achterhalen.

Over het ontstaan van de brand is nog geen duidelijkheid.

Update 23:30 uur
In cafe Brinkmann is een informatiepunt van de gemeente Haarlem. Gasten van de hotels in de omgeving krijgen een slaapplek in hotel Haarlem-Zuid, meldt de VRK. Brand is rond 23:30 uur nog niet onder controle.

Bron: www.abradio.nl
Meelezert pur sang


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Volgens mijn informatie biedt de parkeergarage plaats voor 300 voertuigen en heeft 2 bouwlagen.
Ik ben aan het speuren naar informatie over de garage en heb volgens mij ook gezien dat het een totaal oppervlak heeft van 10.000m2.


In opdracht van Rijksgebouwendienst ontwikkelt ING Real Estate deze laatste in een reeks van negen nieuwe rechtbanken. Naast het rechtbankspecifieke deel worden tevens de benodigde kantoorfuncties gerealiseerd samen goed voor 16.000 m2 bvo. Het gehele complex is gebouwd op een tweelaagse ondergrondse openbare parkeergarage voor ca. 300 voertuigen.
Saarberg, Van der Scheer & Partners verzorgt in nauwe samenwerking met Henket & Partners Architecten de bouwkundige engineering vanaf het definitieve ontwerp tot en met de oplevering. Naast de uitwerking van de nieuwbouw gerechtsgebouw en de renovatie van de Klokhuistoren (rijksmonument) verzorgen wij de ruimtelijke coördinatie tussen de bij het project betrokken adviseurs en ondersteunen wij de opdrachtgever bij de afstemming van belendende werken in uitvoering, de zg. coördinatie raakvlakken, zoals daar zijn de sanering van het bouwterrein De Appelaar, de nieuwbouw en renovatie van het Concertgebouw en de nieuwbouw van het hotel aan de Damstraat.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
p2kflex
23:44:22 26-10-10GROUP-1PRIO 2 APPELAAR PARKEERGARAGE #1029# DAMSTRAAT 12 HAARLEM BINNENBRAND BIJZONDER OBJECT (GRIP: 3) (PROCEDURE: aflossing) [ 749 ]
GRIP 30107611BRW Kennemerland (Heemstede) (Vrijwilligers)
GRIP 30107619BRW Kennemerland (Heemstede) (Chauffeurs)
GRIP 30107681BRW Kennemerland (Heemstede) (Lichtkrant)
GRIP 30107684BRW Kennemerland (Heemstede) (Besturing Kazerne)
GRIP 30108999BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)


Mike!

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
  • 112ijmond.nl
    • 112ijmond.nl
En dan nog de betrokkenen :(

Aantal twitter berichten:

marionvdsteen: Heb ik dat? Ga lekker uit eten in Haarlem, auto in de parkeergarage gezet, kom ik terug, staat de garage in de brand! Daar gaat mijn auto!
11 minutes ago via Twitter for BlackBerry®
BartDirne: Auto van mijn zoon Hans uitgebrand bij brand in parkeergarage in Haarlem. Zie hiervoor NU.nl 34 minutes ago via Twitter for iPhone
Mamaffie: RT @leedsnl: Heftige brand!RT @Lady_C71: K! Ik sta in de Appelaar in Haarlem geparkeerd en de garage staat in brand. Weet de status van mijn auto niet...




Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Informatie punt voor betrokkenen is ingericht in café Brinkman.

bron: rtvnh


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
En dan nog de betrokkenen :(

Aantal twitter berichten:

marionvdsteen: Heb ik dat? Ga lekker uit eten in Haarlem, auto in de parkeergarage gezet, kom ik terug, staat de garage in de brand! Daar gaat mijn auto!
11 minutes ago via Twitter for BlackBerry®
BartDirne: Auto van mijn zoon Hans uitgebrand bij brand in parkeergarage in Haarlem. Zie hiervoor NU.nl 34 minutes ago via Twitter for iPhone
Mamaffie: RT @leedsnl: Heftige brand!RT @Lady_C71: K! Ik sta in de Appelaar in Haarlem geparkeerd en de garage staat in brand. Weet de status van mijn auto niet...


Ja, heel triest voor deze betrokkenen. Ik vraag me af wie in dit geval aansprakelijk is voor de schade. Ga er even vanuit dat een gemiddelde auto een waarde heeft van 20.000 euro en de garage vol stond i.v.m. het theater wat open was.  300 x 20.000 = 6.000.000 aan auto's.  :'(
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.