Privé voertuigen als dienstvoertuig

Auteur Topic: Privé voertuigen als dienstvoertuig  (gelezen 19393 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 6 november 2010, 19:52:47
Die Witte VW Transporter die op een gegeven moment in de berm gaat parkeren, is dat een Politievoertuig?
Ik zie daarna wel iemand het verkeer regelen CQ aanwijzingen geven aan de brandweerwagens.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #31 Gepost op: 6 november 2010, 19:54:59
Die Witte VW Transporter die op een gegeven moment in de berm gaat parkeren, is dat een Politievoertuig?
Ik zie daarna wel iemand het verkeer regelen CQ aanwijzingen geven aan de brandweerwagens.

is van defensie.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


sylvester1986

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 6 november 2010, 20:03:48
Weet je zo welk onderdeel het was?


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #33 Gepost op: 6 november 2010, 20:16:00
Dat is per 1-1-'11 je collega.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 6 november 2010, 20:24:17
Kijk daar kan ik wat mee  O0
Ik herkende het voertuig niet als bewakingsvoertuig, vandaar  :)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #35 Gepost op: 6 november 2010, 20:36:42
Weet je zo welk onderdeel het was?

hij had geloof ik KO- op het kenteken. geen idee waar het van was. hij kwam van het terrein af rijden.

Overigens is hier pas politie terplaatse geweest met Prio 2 nadat alle 16 autospuiten terplaatse waren. vast druk  098uo
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #36 Gepost op: 6 november 2010, 20:56:55
Hierop heb ik ook wat aanvullende informatie gezocht. In de toelichting van de Staatscourant Regeling Optische en Geluidssignalen 2009, heb ik het volgende gevonden:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-2844.html

Als ik dit zo lees, lijkt het mij dat het wel is toegestaan.

Die conclusie deel ik eerlijk gezegd niet. Artikel 5, eerste lid, van de Regeling optische en geluidssignalen 2009 houdt met betrekking tot het blauw zwaailicht onder meer het volgende in:

Citaat
een voertuig in gebruik bij politie, brandweer of diensten voor spoedeisende medische hulpverlening is slechts van deze signaalverlichting voorzien als het door middel van de in de artikelen 5.2.51a, 5.3.51a, 5.4.51a, 5.4.52a of 5.5.51a van de Regeling voertuigen bedoelde, door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vastgestelde retroreflecterende striping, letters, cijfers of tekens als zodanig herkenbaar is voor de overige weggebruikers.

en

Citaat
Een voertuig van de in artikel 1 aangewezen diensten dat gebruikt wordt voor het vervullen van een dringende taak, is van de blauwe signaalverlichting voorzien als het aan weerszijden door middel van een embleem of naam van de dienst herkenbaar is voor de overige weggebruikers. Een embleem of naam van de dienst heeft een oppervlak van ten minste 314 cm2.

Als je daar het citaat uit de toelichting (en ook de rest van de toelichting bij artikel 5) naast legt, dan komt het erop neer dat:
- voertuigen in gebruik bij politie, brandweer of diensten voor spoedeisende medische hulpverlening moeten zijn voorzien van striping, behoudens onopvallende politievoertuigen
- voertuigen in gebruik bij de in artikel 1, lid 2, van de Regeling optische en geluidssignalen 2009 aangewezen hulpverleningsdiensten niet hoeven te zijn voorzien van striping, maar wel van een embleem of naam van de dienst.

Off topic: wat opvalt is dat de Regeling niet inhoudt dat onopvallende voertuigen van de KMar en de DJI kunnen zijn voorzien van blauwe signaalverlichting  ???


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #37 Gepost op: 8 november 2010, 00:11:43
Echter, als je artikel 5.2.51a Regeling voertuigen erbij pakt, staat omschreven in lid 3:

Citaat
Artikel 5.2.51a
 
1.  Personenauto’s in gebruik bij de in bedoelde diensten, die de daar genoemde signalen mogen voeren, moeten zijn voorzien van retroreflecterende striping, letters, cijfers of tekens die de auto herkenbaar maken als zijnde in gebruik bij die diensten. Deze voertuigen moeten zijn voorzien van geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht.  
2.  Krachtens kunnen voorschriften worden gesteld met betrekking tot de vormgeving en de installatie van de in het eerste lid genoemde striping, letters, cijfers, tekens of lichten.    
3.  Het eerste lid geldt niet voor personenauto’s gedurende hun inzet voor onopvallende politietaken en personenauto’s in gebruik bij de in bedoelde diensten.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #38 Gepost op: 8 november 2010, 00:28:50
En dus is een onopvallend voertuig gewoon nog steeds toegestaan  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #39 Gepost op: 8 november 2010, 01:09:16
Ja
Zeker als er ook nog tweetoon bij te horen is. Ik hoor en zie dan immers een voorrangsvoertuig. Of het nu een dokter, AT-team of een wannabee is, het IS een voorrangsvoertuig.
Aan de kant dus.

Correct en tevens juist.
De signalen zijn voor mij voldoende om opzij te gaan.
Volgens mij is dat je gezonde verstand gebruiken.

Ik ga niet zitten kijken of er striping op het voertuig zit, en of die dan ook nog correct is.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven