Geen bevallingen meer op Vlieland en Terschelling - 11-01-2011

Auteur Topic: Geen bevallingen meer op Vlieland en Terschelling - 11-01-2011  (gelezen 10303 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
http://www.nu.nl/binnenland/2420506/geen-bevallingen-vlieland-en-terschelling.html
Geen bevallingen meer op Vlieland en Terschelling
TERSCHELLING - Vrouwen kunnen niet langer bevallen op de eilanden Vlieland en Terschelling. Dat heeft een woordvoerster van de gemeente Terschelling dinsdag gezegd.

Volgens haar is het een besluit geweest van de huisartsen op de twee eilanden naar aanleiding van de plannen van minister Edith Schippers (Volksgezondheid) om de babysterfte bij bevallingen terug te dringen.

''In 2008 is er al een regel ingevoerd dat het niet langer dan 45 minuten mag duren voordat vrouwen die moeten bevallen bij een ziekenhuis zijn. De nieuwe minister Schippers maakt er nu extra werk van'', aldus de woordvoerster.

Op de eilanden zijn geen ziekenhuizen. Aanstaande moeders moeten daarom naar het vasteland. De reis vanaf beide eilanden, met de boot of met een helikopter, duurt dan drie kwartier. Voor de overige Waddeneilanden geldt het bevallingsverbod niet.
© ANP

-----------------

De helikopter, gaan dat de traumahelikopters worden?




Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2011, 17:43:21
Ik denk de SAR helicopter.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2011, 20:15:32
Ligt de babysterfte op de genoemde waddeneilanden dan zoveel hoger dan in de rest van Nederland doordat ze zo ver van een ziekenhuis afliggen of moet dit gezien worden in het kader van aanscherpen van regels in het algemeen?

Lijkt me niet leuk wanneer je daar woont. Ook zullen toeristen die in het laatst van hun zwangerschap zijn geweigerd worden wanneer je je strak aan deze regels wilt houden. Huisartsen die de bevallingen daar doen zullen hun bekwaamheid verliezen.


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2011, 22:49:50
naar mijn weten ligt de bady sterfte in nederland zo hoog omdat veel verloskundige denken de situatie wel aan te kunnen en op het laatste moment dus nog naar het ziekenhuis moeten. Als dit dan 45 minnuten duurt (al is de SAR wel wat sneller denk ik) dat heb je veel minder kans dan dat dit 10-15 minuten duurt. veiligst blijft dus altijd nog in het ziekenhuis bevallen (in mijn ogen).


Gast48368

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2011, 22:59:02
Wat ik mij afvraag is waar dan de grens ligt van het niet bevallen op het eiland. Je kunt immers vanaf 37 weken tot 42 weken bevallen. En als ik in de weeen kom te zitten lijkt het me geen pretje om meteen per boot of heli afgevoerd te moeten worden.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2011, 12:27:36
Als je dat consequent doortrekt zou de minister moeten verbieden dat zwangeren zich op meer dan 45 minuten van een ziekenhuis begeven.

Zouden bij extreme gladheid alle bevallingen in het ziekenhuis moeten plaatsvinden?

Ik denk dat de eilanders en hun artsen best in staat zijn om die risico afweging te maken.
Het is maar de vraag of op de eilanden het aantal spoedopnames van zwangeren relatief net zo hoog is als in de rest van Nederland.

Ik nodig anderen op dit forum uit om met een goede P2000 monitor en de geboortecijfers van Terschelling en Vlieland dit te checken...


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2011, 15:12:52
Ik nodig anderen op dit forum uit om met een goede P2000 monitor en de geboortecijfers van Terschelling en Vlieland dit te checken...

Sorry, maar hoe denk je dat uit P2000-berichten te kunnen distilleren??


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2011, 15:35:00
omdat er dan een heli of een reddingboot aan te pas komt...  :) Maar "correct me if I'm wrong"  998765


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2011, 15:44:02
omdat er dan een heli of een reddingboot aan te pas komt...  :) Maar "correct me if I'm wrong"  998765

Klopt, de KNRM of SAR wordt dan gealarmeerd.

KNRM wordt wel gealarmeerd via P2000, zie hier:

p2kflex
07:22:39 07-01-11GROUP-1P 2 Patientenvervoer WADDENZEE WEST Inzet ARIEVISS
0320468KNRM West Terschelling (Bemanning Arie Visser) (Patientvervoer)
0320499KNRM Friesland (Monitorcode)


De SAR helikopter heeft dat niet, alleen was er laatst wel een melding met onbekende capcode die voor de SAR bedoeld was.

Nu vraag ik mij ook af, net als Hunter, hoe je dat uit de P2000 berichten wilt vissen :D.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2011, 16:30:44
Dan zit ik fout, ik dat dat de heli ook via de monitor te volgen was.