Nieuwe kleding wegwerkers?

Auteur Topic: Nieuwe kleding wegwerkers?  (gelezen 6807 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 13 januari 2011, 19:16:08
Wordt alles nu geel?

http://www.hartvannederland.nl/nederland/2011/nieuwe-kleding-voor-wegwerkers/

http://www.hartvannederland.nl/wp-content/uploads/2011/01/kleding2.jpg

http://www.hartvannederland.nl/wp-content/uploads/2011/01/kleding4.jpg

Nieuwe kleding voor wegwerkers

Jaarlijks overlijden in Nederland twintig wegwerkers die aangereden worden tijdens hun werk.

Donderdag wordt bij het politierijopleidingen instituut het nieuwste ‘wapen’ gepresenteerd om dit aantal omlaag te brengen; een wegwerkeruitrusting die hen beter zichtbaar maakt en goed beschermd tegen het zware werk. Want twintig doden is volgens alle betrokken partijen teveel. Kijk voor meer donderdag naar de vroege uitzending van Hart van Nederland.




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2011, 21:40:42
Dit zijn in ieder geval mensen van ProCentrum rijopleidingen. Mogelijk dat SBS dat bedoelt met 'politierijopleidingen instituut' ???

Wat mij betreft voeren ze dit pak in het zwart + oranje uit voor wegwerkers. We moeten nog wel een beetje onderscheid houden toch? ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2011, 21:56:50
Eindhovens dagblad meldt het volgende:

EINDHOVEN - Het Eindhovense bedrijf Helly Hansen Workwear heeft in samenwerking met de Politie Rijopleidingen in Eindhoven nieuwe werkkleding ontworpen voor wegwerkers.

Bij het ontwikkelen van de kleding is gebruik gemaakt van nieuwe technologieën en hoogwaardige materialen. Veiligheid en zichtbaarheid van wegwerkers staat voorop.
bron: http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/7956373/Nieuwe-werkkleding-voor-wegwerkers.ece

Procentrum komt uit Eindhoven, dus die zal inderdaad met 'politie rijopleidingen' worden aangeduid. Dat geeft het product natuurlijk ook een stukje autoriteitswaarde, door dit bedrijf aan te halen als 'politie'.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2011, 14:18:20
Als ik dit artikeltje zo lees dan is dit slechts een promotie-berichtje voor de nieuwe signaalkleding in de Helly Hansen collectie. Als de kleding op de foto inderdaad de nieuwe kleding is, dan voldoet dit simpelweg aan de EN-471 normen en verschilt dit in niks van willekeurig welk ander merk waarvan de kleding voldoet aan EN-471.

Als toelichting: EN-471 bepaalt de oppervlakte fluorescerend materiaal en de kwaliteit van de reflectie. Hoe hoger de klasse, hoe groter de oppervlakte c.q. hoe beter de kwaliteit van het reflecterende materiaal. Het doet niet terzake wat de fluorescerende kleur is; dit kan geel of oranje en in sommige gevallen zelfs fluorescerend rood zijn.

Welke kleur en klasse in welke omstandigheden gedragen moet worden wordt niet door de fabrikant bepaald, maar door de wegbeheerder/opdrachtgever (of werkgever). Voor werken aan Nederlandse (snel)wegen is bijvoorbeeld bepaald dat de kleur geheel fluorescerend oranje is, met zelfs aanvullende reflecterende strepen ten opzichte van EN-471 (de zogeheten RWS normering). Daarbij moet tenminste EN-471 klasse 2/2 gedragen worden (tenminste een veiligheidsvest dus, alleen een broek met wat oranje rond de enkels is dus niet toegestaan). Voor spoorwerkzaamheden is fluorescerend geel de voorgeschreven kleur, met uitzondering van de veiligheidsman, welke een oranje vest draagt. In Duitsland is oranje tevens de voorgeschreven kleur, in Frankrijk wordt geel gebruikt voor wegwerkzaamheden.
De mannen op de foto kunnen dus prima in Frankrijk aan de slag, maar zullen we dus niet op de (snel)wegen in Nederland als wegwerker tegenkomen.

Kortom: er verandert geen snars. Helly Hansen en ProCentrum hebben de promotie weer goed op orde, maar onze wegwerkers blijven gewoon in oranje rondlopen en Helly Hansen verkoopt aan de Nederlandse wegenbouwers geen parka'tje extra.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2011, 11:45:56
[off topic]
Dat is trouwens Eric (le chef) van ProCentrum en deze foto's zijn duidelijk gemaakt op de nieuwe locatie in Venlo ;-)
Regelmatig geweest tijdens de MoWis opleiding  0098
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 1 maart 2011, 00:06:50
Ik zou het ook een slechte zaak vinden als we er allemaal hetzelfde gaan uitzien.

Voorbeeld, met de oude verkeersregelaars hesjes en de oranje witte jassen werd je al voor agent aangezien en ook zo behandeld. Ik heb de raarste dingen op een kruizing al naar mijn hoofd gehad, van peuken tot bierflesjes. Volgens mij ooit ook de reden waarom Ambu's geel zijn geworden om minder op de Politie te lijken.

Dat is hetzelfde als dat een grote jongen in de afzetwereld dacht te kunnen besluiten dat alle werkvoertuigen rws geel zouden moeten worden, dat valt meer op.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2011, 20:51:59
Ik zou het ook een slechte zaak vinden als we er allemaal hetzelfde gaan uitzien.
Dat is idd zo maar er is toch wel degelijk onderschied te zien in kleding.
Politie: gele jas over het uniform gedragen tijdens wegwerk
Ambu: compleet in geel\blauw combinatie overall
VKR's: geel\oranje jas of hesje over uniform tijdens wegwerk.
Wegwerkers: Straks geel\zwart combi overall.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2011, 21:03:06
(...)
Wegwerkers: Straks geel\zwart combi overall.
NOGMAALS: wegwerkers gaan in Nederland NIET over op gele signaalkleding. Dit is een reclamestunt van een kledingbedrijf!

En hoewel een heel effectieve reclamestunt krijgen ze geen voet aan de grond in Nederland, want geen van hun producten voldoet aan de RWS specificatie voor gebruik op Rijkswegen. Daarnaast leveren ze ook nog een heel aantal producten in fluorescerend oranje, dus met dat geel zal het ook wel meevallen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill