Onderzoek naar effect inzet traumahelikopter 'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'

Auteur Topic: Onderzoek naar effect inzet traumahelikopter 'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'  (gelezen 52038 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Als buitenstaander wil ik graag ook mijn mening/gedachten wel even ventileren...

Zou het voor de toekomstige situatie niet een goed plan zijn, als er in elk (streek/regio/academisch)-ziekenhuis een MMT arts, MMT verpleegkundige en MMT anastesist beschikbaar zou zijn, dat met een politiebus vanaf het ziekenhuis naar de plaats incident gebracht kan worden, wat de eerste/reddende levenshandelingen doet, (die dingen die een ambu-pleeg niet kan of mag), en dan bij de terugrit met de ambulance meegaat, om het slachtoffer te monitoren, en een goede aankomst in het eigen ziekenhuis de patient verder behandeld of doorschuift naar een paraat staand traumateam?

Daarmee heb je (bijna) altijd een MMT binnen 20 minuten "on scene", kan de huidige manier (heli-team) voor specifieke zaken altijd nog opgeroepen worden, (dan wel 24 uur per dag/7 dagen per week, uitgezonderd specifieke weers-omstandigheden) en is de traumazorg op een hoger niveau beschikbaar voor iedereen, ook als de bereikbaarheid een probleem vormt in de huidige situatie!
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Alhoewel ik het met je eens ben WM lijkt het mij een zeer moeizaam proces om zoiets dergelijks in te voeren. Ambulanceverpleegkundigen zijn toch behoorlijke solisten en hebben er eigenlijk stiekem al moeite mee als er een MMT-arts ter plaatse komt om de zorg "over te nemen", laat staan als dit "slechts" een collega-verpleegkundige is (ik weet ik chargeer enigszins, maar je zal het toch deels met me eens zijn wtb de karaktereigenschappen van veel ambuplegen  ;)).

Toch denk ik inderdaad ook dat met het systeem wat je voorstelt winst te behalen valt, niet alleen voor de klassieke MMT-taken, maar ook voor bv. beginnende plegen die al wel alleen rijden en meer "overleg/back-up" voor de wat ervarener plegen.

Ben alleen bang dat het er niet zo snel van zal komen gezien de politieke keuzes die er gemaakt zijn en de sterke lobby vanuit de traumacentra.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506

Zou het voor de toekomstige situatie niet een goed plan zijn, als er in elk (streek/regio/academisch)-ziekenhuis een MMT arts, MMT verpleegkundige en MMT anastesist beschikbaar zou zijn, dat met een politiebus vanaf het ziekenhuis naar de plaats incident gebracht kan worden, wat de eerste/reddende levenshandelingen doet, (die dingen die een ambu-pleeg niet kan of mag), en dan bij de terugrit met de ambulance meegaat, om het slachtoffer te monitoren, en een goede aankomst in het eigen ziekenhuis de patient verder behandeld of doorschuift naar een paraat staand traumateam?

Nee, dat was er vroeger en dat werkt totaal niet. Je kan niet in ieder ziekenhuis mensen uitgeroosterd hebben voor het geval dat dus zijn de mensen niet snel beschikbaar. Komt bij dat de spoeling dan te dun wordt en er dus geen ervaring is, er zijn niet voor niets maar 10 echte traumacentra in NL, dit heeft ook met ervaring te maken. Prehospitaal en hospitaal zijn verschillende specialiteiten en kan je dus ook niet zomaar uitwisselen.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Nee, inderdaad Vesalius... ik denk niet dat het vandaag of morgen is geregeld! Maar we blijven hopen...

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Onderzoek naar effect inzet traumahelikopter

Een onderzoek naar het effect van de inzet van een traumahelikopter ten opzichte van hulp per ambulance geeft aan dat de tijdsduur voor patiënten waarbij het helikopter medisch team ter plaatse is geweest, langer duurt voordat ze op de spoedeisende hulpafdeling van het ziekenhuis arriveren dan voor patiënten waarbij alleen een ambulance ter plaatse is geweest. Dit heeft gevolgen voor de overlevingskansen.

Het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg en het UMC Utrecht vergeleken een groep traumapatiënten die in de periode 2003-2008 werden opgenomen in het St. Elisabeth Ziekenhuis. Hierbij kwam het grootste gedeelte van de slachtoffers uit Brabant en was vooral de helikopter uit Nijmegen of Rotterdam ter plaatste. De ene onderzoeksgroep was eerst behandeld door het helikopter medisch team, waarbij bekend is dat er meer medische handelingen zijn verricht. De andere groep vergelijkbare traumapatiënten was direct per ambulance aangevoerd, aldus onderzoekster Mariska A.C. de Jongh van het St. Elisabeth Ziekenhuis.

Onderzoeksresultaten
De resultaten van het onderzoek ‘The effect of Helicopter Emergency Medical Services on trauma patient mortality in the Netherlands’ geven de indicatie dat bij deze onderzochte groep traumapatiënten, de medische hulp per helikopter geen aantoonbaar positief gevolg heeft voor de overlevingskansen.

Hoge ziekenhuisdichtheid
In Brabant waar het onderzoek heeft plaatsgevonden, zijn de rijafstanden kort en is de ziekenhuisdichtheid hoog. Dit lijkt de patiëntenzorg ten goede te komen door het snel kunnen bereiken van definitieve diagnose en behandeling.

Inzet traumahelikopter
Het is afhankelijk van verschillende factoren of de helikopter wordt ingezet. De centralist van de meldkamer maakt de keuze of er een helikopter wordt ingezet. Sinds 2011 zijn hiervoor eenduidige richtlijnen voor alle meldkamers. Ten tijde van het onderzoek was dit nog niet het geval.

Bron: Verkeerskunde.nl


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Dus de traumas afschaffen?:-) :P


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Vreemd dat ze bij het ziekenhuis in Tilburg hun Trauma Team dan nooit mobiel hebben gemaakt.......


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Ik vind een sterftecijfer ook een stom uitgangspunt. Als je alleen daar naar kijkt krijg je een vertekend beeld. Ook vind ik een onderzoek van 1 ziekenhuis in respectievelijk 1 regio nogal karig om daar gelijk conclusies uit te trekken.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Tsja ze zijn wel een keer uitgerukt met hun MMT bus, na trein-auto in Boxtel..


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Ik vind een sterftecijfer ook een stom uitgangspunt. Als je alleen daar naar kijkt krijg je een vertekend beeld. Ook vind ik een onderzoek van 1 ziekenhuis in respectievelijk 1 regio nogal karig om daar gelijk conclusies uit te trekken.

Ik weet niet of je het artikel gelezen hebt maar de onderzoekers verantwoorden deze keuze als volgt:

"The present study has some weaknesses. The main weakness is
the small study population resulting from the relatively few
dispatches of the HEMS and the single-centre setting. On the other
hand, a single-centre setting results in homogeneity and comparability
of the quality of hospital care. The retrospective design is a
weakness, but thanks to the low number of missing data, the study
meets the criteria of a prospective cohort study."

Lijkt me duidelijk toch?