Verplaatsen bewusteloze uit vrachtwagencabine

Auteur Topic: Verplaatsen bewusteloze uit vrachtwagencabine  (gelezen 12178 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jandra312

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 19 februari 2011, 18:13:06
Hoe krijg je op een verantwoorde wijze, een bewusteloze vrachtwagenchauffeur uit de cabine, wanneer hulp voorlopig niet te verwachten is?




bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2011, 18:21:04
hallo en welkom op het forum

ik denk dat je dit vraagt naar aanleiding van een gebeurtenis?
mischien dat je daarom mis iets meer info hebt over de situatie op dat moment

ten eerste zaal ik hem gewoon laten zitten en zorgen dat zn luchtwegen vrij blijven.
mocht er een gevaarlijke situatie zijn waar door die weg MOET

dan zou ik de rautek greep gebruiken dit is een noodvervoersgreep.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2011, 18:43:59
hallo en welkom op het forum

ik denk dat je dit vraagt naar aanleiding van een gebeurtenis?
mischien dat je daarom mis iets meer info hebt over de situatie op dat moment

ten eerste zaal ik hem gewoon laten zitten en zorgen dat zn luchtwegen vrij blijven.
mocht er een gevaarlijke situatie zijn waar door die weg MOET

dan zou ik de rautek greep gebruiken dit is een noodvervoersgreep.

Let een beetje op wat leestekens en als je twijfelt bij sommige woorden: haal ze even door google. En laat msn-taal achterwege, dat leest voor de rest wat makkelijker.  O0

Hoe krijg je op een verantwoorde wijze, een bewusteloze vrachtwagenchauffeur uit de cabine, wanneer hulp voorlopig niet te verwachten is?

De eerste vraag die bij mij opkomt: waarom moet hij er dan uit?

Maar als hij er dan toch uit moet: met vereende krachten. Je werkt immers op een bepaalde hoogte. Ben je bv alleen, dan zou ik er niet aan beginnen!

Edit: dus als de wagen in brand staat, dan zul je het so er gewoon uit moeten sleuren. Dan is de klap op de grond minder ernstig als verbranden. 't Is een afweging, op dat moment.


jandra312

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2011, 07:22:48
Nee het is voor mij geen waargebeurde casus. Maar iets waar je wel s over denkt. Iemand met de Rautek uit de auto halen geen probleem, maar een vrachtwagenchauffeur zit zomaar op een meter of 2 boven de grond. De rautek lijkt mij dus geen serieuze optie. Als er geen goede reden zou ik inderdaad de chauffeur laten zitten, dan is het probleem er ook niet. Ga er dus maar vanuit dat er acuut een levensbedreigende situatie is. In dat geval eruit gooien en hopen dat hij redelijk terecht komt, is volgens mij ook de enigste optie, maar misschien zijn er creatievelingen die nog een goed onderbouwd idee hebben?


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2011, 11:18:57
Je zou natuurlijk je auto langszij kunnen brengen op het dak staan en dan alsnog mbv een rautek greep het so uit zijn benarde positie verwijderen.

Beter wat schade, dan iemand laten stikken toch?
Freude am Fahren


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2011, 11:40:15
Je zou natuurlijk je auto langszij kunnen brengen op het dak staan en dan alsnog mbv een rautek greep het so uit zijn benarde positie verwijderen.

Beter wat schade, dan iemand laten stikken toch?
Leuk bedacht, opzich een goede oplossing !  O0  Maarja of dat dit ook de praktijk zal zijn weet ik niet..niet veel mensen zullen er immers aan denken of het toepassen.  Ik denk zelf dat dit ook bijna niet alleen te doen is. Ik denk dat je toch moet proberen om er iemand bij te krijgen, dat er 1 de cabine in gaat ( via de bijrijders kant ) en dat het 2e persoon de voeten uit de wagen valt, zo kan de  persoon in de cabine via een soort rautek het SO  de cabine uit laten glijden. Zo kan de persoon naast de wagen het SO aanpakken en op de grond liggen om te gaan handelen  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2011, 17:27:10
Ik ken deze casus ergens van ...... ::)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


brt

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • BIG is Beautiful
Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2011, 16:25:24
Dit is inderdaad geen simpele klus, zeker niet als de chauffeur nogal fors is.
Het zal vooral op improviseren aankomen.
Ik denk nu aan 3 dingen;

- Praktisch alle sturen zijn tegenwoordig verstelbaar als je hem op de vloer tussen de stoel en het stuur kan krijgen scheelt het weer een halve
  meter.

- Kan je een glijbaan maken (sommige hebben bijvoorbeeld een ladder achter de cabine hangen) of kan jij zelf de glijbaan vormen terwijl anderen
  het slachtoffer via jouw rug op de grond laten glijden?

- sleepkabel onder de oksels door
Keep it simple


tucker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Gedipl. EHV | VPK i.o.
Reactie #8 Gepost op: 3 april 2011, 22:59:45
Misschien kan de rode hoek ons een kleine verlichting op dit onderwerp brengen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe onze brandweerhelden dit soort karweitjes oplossen als het haast heeft.


brandweer23

  • Manschap A / Strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
    • Brandweer Zwaag
Reactie #9 Gepost op: 9 mei 2011, 22:52:12
Misschien kan de rode hoek ons een kleine verlichting op dit onderwerp brengen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe onze brandweerhelden dit soort karweitjes oplossen als het haast heeft.

Even vanuit die 'rode hoek', bij een incident met een vrachtwagen rijd 9 van de 10 keer een hulpverleningswagen in, hier zit een zogenaamd bordes in waardoor je bijna op de vloerhoogte van de cabine komt, gewoon een verhoging met trappetje en leuning zeg maar. :)

http://brandweeralphenaandenrijn.web-log.nl/photos/uncategorized/2009/01/21/bordes.jpg