Blijkbaar loopt het in de UK niet altijd zo geweldig als we wel eens horen op t forum
Naar wat ik begrijp uit t verhaal is 35 uur wachtten op de gang van een SEH ook te schandalig voor woorden...
Het Rode Kruis, linkse politici enz roepen over een humanitaire crisis (hele grote woorden omdat ik geen idee heb hoe het rode kruis de toestanden in Aleppo, Yemen etc nog wil duiden als je deze termen al gebruikt voor 2 doodzieke patienten die in een welvarend Westerse land overlijden).
Ik loop al tientallen jaren mee als cardio-thoracaalchirurg, ik heb in de UK, Nederland, Egypte en Qatar gewerkt en heb inmiddels een enorm kerkhof spoedpatienten met hartinfarcten, aneurysma of aorta-dissectie die dood zijn gegaan in het ziekenhuis tijdens het wachten, op de operatie tafel of binnen 48 na binnenkomst. Het kan natuurlijk komen omdat ik ook een lakse, trage, klungelende dokter ben maar het kan natuurlijk ook komen omdat mensen maar 1 zekerheid hebben in het leven, namelijk dat ze dood gaan. Het hartinfarct en een aneurysma zijn twee ziektebeelden waarbij je rustig kan zeggen dat je dicht bij de dood bent gekomen, het is niet vanzelfsprekend dat je het gaat overleven en het zal ook nooit gaan worden.
Ik begrijp uit verhaal ook dat iemand zegt 35 uur gewacht te hebben op de SEH. Ik geloof het niet direct omdat er dan iemand met pijn in een beroerde toestand anderhalve dag op het stoeltje in de wachtkamer heeft gezeten. Ik kan pas oordelen als ik weet of deze mensen al veel eerder zijn gezien door een arts en er besloten is vanwege de drukte de patient te bewaken op SEH.
Heb je voor mij toevallig een aantal links naar uitspraken elders op het forum dat het zo geweldig is in de Britse ziekenhuizen aangezien het je openingszin is?