Ambulancehelikopters voor platteland

Auteur Topic: Ambulancehelikopters voor platteland  (gelezen 4153 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 22 februari 2011, 15:16:39
Ambulancehelikopters voor platteland
Gewonden op het platteland en in dunbevolkte gebieden worden in de toekomst mogelijk vervoerd per helikopter. Minister Schippers van Volksgezondheid bekijkt mogelijkheden om op het platteland een ambulanceheli in te zetten. Dat melden de Telegraaf en het Friesch Dagblad.

Schippers zou een discussienota naar de medische beroepsorganisaties gestuurd hebben, waarin wordt gesproken over de inzet van ambulancehelikopters. Op het platteland is het een behoorlijke opgave voor de rijdende ambulances om binnen de maximale aanrijtijd van vijftien minuten ter plaatse te zijn. De Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Fryslân laat weten een groot voorstander te zijn van een helikopter.

Aanrijdtijden
De ambulancehelikopter wordt extra interessant wanneer er spoedposten vanwege de hoge kosten verdwijnen. Bij sluiting van spoedposten in het noorden komen de aanrijtijden in veel gebieden in gevaar, denkt Tjerk Hiddes, bestuurder van RAV Fryslân. “Met al dat water en die bruggen is het soms een behoorlijke uitdaging om op tijd te komen.” De ambulancevoorzieningen hebben een ‘vlekkenplan’ gemaakt. Daarop is te zien waar een ambulancepost moet komen. In principe zou Fryslân er nog twee posten bij moeten hebben, vanwege de aanrijtijden. De mensen op die post zouden dan echter weinig te doen hebben. “Dan zitten die mensen daar, maar dan zijn ze meer bezig met het op peil houden van vaardigheden door oefening, dan met het eigenlijke werk.”
Alternatieven

De rijdende ambulances blijven echter noodzakelijk: de ambulancehelikopters zouden niet in de nacht kunnen vliegen en kunnen ook niet altijd uitvliegen kunnen vanwege het weer. “Je moet dus alternatieven hebben”, aldus Hiddes.
www.zorgvisie.nl




HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2011, 20:41:08
Als een Fries wil ik mijn mening hier wel over laten schijnen.

Tegenwoordig gaat het alleen maar om bezuinigen, bezuinigen en bezuinigen. Er zijn plannen voor sluiting van brandweerkazernes in Fryslân, maar die zijn gelukkig nog niet doorgevoerd (en zullen dat ook niet worden). De inzet van een helikopter voor patiëntenvervoer van plattelands gebieden, is echt overbodig, want dit gebeurd namelijk alleen vanaf de waddeneilanden. Mocht er een noodsituatie op één van de Waddeneilanden zijn, dan kan de patiënt binnen een uur in een ziekenhuis zijn, met een vlucht van de SAR-heli of de Lifeliner uit Groningen.

Inzet van een patiëntenhelikopter is een erg dure aangelegenheid. Je hebt een piloot nodig, een HLO (Heli Landings Officier = soort brandweerman die paraat staat tijdens landing), het standaard ambupersoneel en een helideck. Met de ambulances gaat het een stuk makkelijker; een post en het standaard ambupersoneel. Voor het bedrag waar minister Schippers een helikopter wil aanschaffen, kunnen goedkoper ambulances worden ingekocht, die dan weer op een VWS- of ambupost staan.

Hier (http://www.zorgatlas.nl/zorg/ambulancezorg/reistijd-vanaf-dichtstbijzijnde-ambulancestandplaats-oktober-2008/#breadcrumb)een kaart van de RIVM, met de aanrijdtijden voor Fryslân. De waarneming klopt dat er gebieden zijn waarbij de aanrijdtijden (te) lang zijn, maar dit door middel van een VWS post kunnen worden verholpen. Deze kaart is van 2008, dus klopt deze niet meer. Dit omdat er overdag op de brandweerkazerne van Bolsward een ambulance paraat staat, maar alleen op 9.00-17.00 en 's avonds in het weekend niet. Ook is de helikopter dan niet paraat, dus het verschil is dat een extra ambu goedkoper is dan het hele plan van een patiëntenhelikopter.

Maar ook de inzet van een helikopter is voor omstanders een vreemde waarborging. Bij de meeste mensen is de traumahelikopter wel bekend, deze komt vaak ingevallen van een medisch noodgeval. Bij de inzet van de patiëntenvervoerheli is dat niet het geval, het is gewoon een 'spoed ambu' door de lucht.

Het argument over de bruggen in Fryslân kan ik makkelijk ontkrachten, omdat er via de meldkamer altijd een melding gaat naar de brug met de mededeling dat de burg gesloten moet blijven in verband met een spoed ambu.  

Al met al is dit een project met tegenstelling. Er moet worden bezuinigd op de ambulancezorg in Fryslân, maar daarvoor krijgen wij een duurder en onhandiger project terug, in de vorm van een helikopter, die in alleen maar overdag inzetbaar is (zelfs niet met wind of mist). De aanschaf van een extra ambu is een stuk eenvoudiger en werk is er altijd wel te vinden. Soms is het rustig, maar soms kan het ook druk zijn hier in onze mooie provincie!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2011, 20:57:27
Mijn eerste gedachte is: we gaan weer opnieuw het wiel uitvinden.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2011, 20:59:28
Citaat
Minister Schippers van Volksgezondheid bekijkt mogelijkheden om op het platteland een ambulanceheli in te zetten

Citaat
Tegenwoordig gaat het alleen maar om bezuinigen, bezuinigen en bezuinigen.

Ik heb totaal geen idee hoeveel geld er omgaat in dat wereldje, maar voor een leek klinkt het inzetten van een ambuheli niet echt goedkoper!?


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2011, 07:39:46
Ik heb totaal geen idee hoeveel geld er omgaat in dat wereldje, maar voor een leek klinkt het inzetten van een ambuheli niet echt goedkoper!?

Citaat

De ambulancehelikopter wordt extra interessant wanneer er spoedposten vanwege de hoge kosten verdwijnen.


Als iets te duur wordt en men gaat proberen om hier minder geld aan uit te geven, noemen we dat bezuinigen :).

Wat misschien ook een optie is, dat er brandweerkorpsen (we hebben er per slot van rekening 66) in gebieden met een hoge aanrijdtijd van een ambulance, uitrukken voor speciale First Responder taken. Ambu en brandweer werken toch wel eens samen tijdens een aanrijding beknelling, dus zouden ze ook kunnen helpen met een medisch noodgeval.


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2011, 08:31:43
Je zou de brandweer uit kunnen rusten met een busje voor de eerste uitruk (net als de pilot die nu in Rotterdam gestart is) en op deze wagen een extra verpleegkundige mee kunnen sturen naast de 2 brandweerlieden.

Hoe doet men dat trouwens in Duitsland?
Mister Livingstone, I presume?


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2011, 11:28:51
Ook in Gelderland Midden wordt er samengewerkt met de brandweer op medisch vlak als FR(B). In Utrecht is dit project er ook en na een proef bij een paar korpsen recent uitgebreid met een aantal korpsen verspreid over de provincie. Hierin hoeft het wiel dus niet te worden uitgevonden.
Wat wel een punt is tav van een VWS-post of vaste post, is het punt wat dhr Hiddes aandraagt. Als er vanaf zo'n post een (zeer) laag ritaanbod is, gaat het ten koste van de ervaring van het personeel. Zeker als vaste post is dit dan niet wenselijk, omdat er dan verhoudingsgewijst veel geoefend/getraind moet worden om de skills op peil te houden. Dit zou dan gecompenseerd kunnen worden door een koppeling met een drukke(re) post.
De situatie in Duitsland is wel anders. Daar heb je 3 niveau's in de acute prehospitale zorg met bijbehorende bevoegdheden. Ook in kleinere dorpen is dan een wagen paraat, maar functioneel in complexere situaties als FR. De arts wordt in die situaties dan per heli ingevlogen. Resultaat is dat de heli in Duitsland ook gaat vliegen voor minder complexe zaken als hier in Nederland. Het gevolg daarvan is dat er ook veel meer heli's paraat staan in Duitsland. (Maar daar vliegen ze ook niet allemaal 's nachts)
Geloof niet alles wat je denkt.


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2011, 14:41:30
Ambulanceheli's in Noorden'

DVHN | Gepubliceerd op 23 februari 2011, 07:00

 Groningen/Sneek UMCG Ambulancezorg wil een vliegende ziekenauto inzetten voor de Waddeneilanden en moeilijk bereikbare gebieden in Friesland, Groningen en Drenthe. Er zou er een bij het ziekenhuis in Sneek gestationeerd moeten worden en mogelijk een in combinatie met de traumaheli op het UMC Groningen.

Het plan voor de ambulanceheli komt uit de koker van Tjerk Hiddes, directeur van UMCG Ambulancezorg en RAV Friesland. Hij ziet het als een oplossing voor te rustige spoedhulpen van kleine ziekenhuizen en ambulanceposten op het platteland.

Meer over dit plan leest u in Dagblad van het Noorden van woensdag

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article6699662.ece/%E2%80%98Ambulanceheli's-in-Noorden'



foto: www.dvhn.nl


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2011, 20:08:04
Mijn eerste gedachte is: we gaan weer opnieuw het wiel uitvinden.

Ik geloof dat dit rechtse kabinet daar zowieso al voortdurend mee bezig is;)
(ik weet het andere discussie, ik zal stil zijn:')
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2011, 22:20:56
Wat misschien ook een optie is, dat er brandweerkorpsen (we hebben er per slot van rekening 66) in gebieden met een hoge aanrijdtijd van een ambulance, uitrukken voor speciale First Responder taken. Ambu en brandweer werken toch wel eens samen tijdens een aanrijding beknelling, dus zouden ze ook kunnen helpen met een medisch noodgeval.

Dat lijkt een goeie oplossing, maar is het waarschijnlijk niet. je moet namelijk ook voor deze first responders weer materiaal en opleidingen aanschaffen, daarmee bezuinigd wit dus en worden de kosten van rood hoger. verder kun je je afvragen waarop hun allemaal zouden moeten gaan rijden dan, alleen reanimaties? dat is denk ik acceptabel maar om nou voor elke spoedmeldingen de brandweer op pad te sturen vind ik niet realistisch.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens