Verhoogde ICP behandeld met Hypertone Zoutoplossing

Auteur Topic: Verhoogde ICP behandeld met Hypertone Zoutoplossing  (gelezen 8894 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Gepost op: 5 maart 2011, 16:49:51
Hallo allen!

Al studerende over het onderwerp neurotrauma en ICP verhoging, kwam ik als behandeling de optie om intraveneus, hypertoon zout (NaCl 3%) toe te dienen. Dit wordt gedaan nadat mannitol en barbituraten geen effect meer hebben.

Dit wordt aangetoond door een onderzoek uit 1999.
De middel-lange termijn (6 maanden) gevolgen zijn volgens http://www.news-medical.net/news/20101006/Hypertonic-fluids-do-not-improve-outcomes-or-survival-for-severe-traumatic-brain-injury-Study.aspx niet van een bewezen meerwaarde. Het beinvloed de mortaliteit niet.
Aan het einde van dit onderzoek wordt wel gezegd dat deze vloeistof in een reanimatie setting wel een meerwaarde heeft bij ernstig hersenletsel om de cerebrale perfusie te ondersteunen.

Mijn vragen zijn:
-Heeft iemand enig idee wat het werkingsprincipe van de hypertone oplossing in relatie tot verlaging van de ICP is?
-Heeft iemand (evidence based) nieuwere inzichten over de waarde van deze interventie?


Ik vraag dit omdat, wat ik weet, bij toediening van hypertone (zout)oplossingen, het intravasculaire volume toe zal nemen vanwege kristalloide osmose, ik neem hierbij aan dat je door middel van een lagere tensie je de ICP daarmee ook lager houdt (uitgaande van bloedingen), dus geen hypertone vloeistoffen wilt geven.


HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2011, 18:50:22

Mijn vragen zijn:
-Heeft iemand enig idee wat het werkingsprincipe van de hypertone oplossing in relatie tot verlaging van de ICP is?
-Heeft iemand (evidence based) nieuwere inzichten over de waarde van deze interventie?


Ik vraag dit omdat, wat ik weet, bij toediening van hypertone (zout)oplossingen, het intravasculaire volume toe zal nemen vanwege kristalloide osmose, ik neem hierbij aan dat je door middel van een lagere tensie je de ICP daarmee ook lager houdt (uitgaande van bloedingen), dus geen hypertone vloeistoffen wilt geven.

Je tweede vraag weet ik niet, de eerste kan ik wel beredeneren. De hypertone vloeistof werkt twee kanten op, inderdaad door kristalloïde osmose neemt het intravasculaire volume toe wat leidt tot een verhoging van de bloeddruk en verbeterde vaatvulling waardoor de perfusie van het (hersen)weefsel toeneemt. Daarnaast moet je het intracraniële compartiment zien apart van de bloedvaten echter wel middels een osmotisch membraan met elkaar "verbonden" door de toediening van hypertone vloeistof in de bloedvaten krijg je een osmotische shift van vloeistof het intracraniële compartiment uit, de bloedvaten in, ergo: vermindering van de ICP. Of dit nu dus ook daadwerkelijk van klinisch belang is blijft voor mij de vraag.


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #2 Gepost op: 5 maart 2011, 19:35:43
Bedankt! Een heldere redenering, die wat mij betreft wel aanneembaar is.

Of dit nu dus ook daadwerkelijk van klinisch belang is blijft voor mij de vraag.
Je doelt hiermee dus op mijn tweede vraag?
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2011, 00:34:02
Bedankt! Een heldere redenering, die wat mij betreft wel aanneembaar is.
Je doelt hiermee dus op mijn tweede vraag?


Inderdaad, als ik tijd heb zal ik ook eens kijken wat ik er over kan vinden.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2011, 19:50:27
3% is hypotoon, toch? Hoe hoger de concentratie, hoe hoger de aanzuigende kracht de vaten in. 3% diffundeert direct het weefsel in...
Arts  www.alphalog.nl


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2011, 20:24:46
3% is hypotoon, toch? Hoe hoger de concentratie, hoe hoger de aanzuigende kracht de vaten in. 3% diffundeert direct het weefsel in...

Als je bedoeld 3% NaCl, dan zit je er volgens mij naast.
De standaard NaCl oplossing is 0.9% dat is in 1L een osmolariteit van 154 Na+. (hyperosmolair dus)
Bij NaCl 3% gaat het om 513 Na+, wat je oplossing hyperosmolair maakt.

Je theorie klopt, natuurlijk.
Echter een toename van het intravasale volume is een volume toename, wat betekent dat er ook een ICP stijging is.
Een reden om te zeggen dat dit niet zo is, is dat er cerebraal vocht onttrokken wordt wat een daling teweeg brengt, echter werkt Na+ diffuus, dus niet alleen cerebraal. Hier zal dus een flinke vergroting van het intravasale volume tot stand komen.
Maar een bijkomstigheid van een verhoging van het intravasale volume (en osmolariteit) is een verhoogde uitscheiding, dit betekent dat het volume dat (tijdelijk) vergroot, ook weer zal afnemen.
De ICP zal dus dalen.
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2011, 20:31:15
3% is hypotoon, toch? Hoe hoger de concentratie, hoe hoger de aanzuigende kracht de vaten in. 3% diffundeert direct het weefsel in...

Nee, NaCl 3% is hypertoon, het bevat meer osmotische deeltjes dan het menselijk bloed, 0.9% wordt gezien als isotoon (niet helemaal correct maar dicht genoeg in de buurt).

Het trekt juist vocht aan uit de cellen naar de extracellulaire ruimte en op die wijze ook naar de circulatie.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2011, 21:47:39
0,9%, oh ja :P Ik ben echt niet wakker vandaag... ergens in mijn brein was de "0," kwijt
Anyway, dan klopt alles weer :)
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2011, 00:14:52
Momenteel wordt veelal Hyperhaes gebruikt ipv de mannitol, snellere en effectievere werking.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2011, 01:00:07
Momenteel wordt veelal Hyperhaes gebruikt ipv de mannitol, snellere en effectievere werking.

Het werkt toch heel anders dan mannitol?

Wel een mooi product trouwens (net de bijsluiter even bekeken), ik ben het in de kliniek nog niet tegengekomen.
Je hebt er goede ervaringen mee?
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)