afschaffen onregelmatigheids toeslag voor verpleegkundigen?

Auteur Topic: afschaffen onregelmatigheids toeslag voor verpleegkundigen?  (gelezen 7067 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2011, 10:58:07
Geen winst is iets anders dan verlies. Ook ziekenhuizen kunnen failliet gaan, met alle gevolgen voor patiënten en personeel van dien. Managers hebben dus een ongelooflijk belangrijke taak: het ziekenhuis moet financieel en kwalitatief goed blijven lopen. Soms horen daar minder populaire maatregelen bij, simpelweg omdat het geld er niet is om alles op de allerbeste manier te doen. Dit is zo'n maatregel, maar ik ben bang dat in dit geval de maatregel meer geld gaat kosten dan gaat opleveren.

sommige maatregelen kan je gewoon niet nemen.... De politie moet ook bezuinigen, misschien daar ook de onregelmatigheidstoeslagen weghalen? Nee toch?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2011, 22:28:07
Ik reageerde daarmee op Wout, dat het ziekenhuis minder personeel over zou houden omdat veel verpleegkundigen over zouden stappen naar detacheringbureaus. Hierdoor zouden de verpleegkundigen beter betaald krijgen, en het ziekenhuis meer geld kwijt zijn aan dezelfde verpleegkundige. Kijkend vanuit de verpleegkundige vind ik dat wel een redelijke ontwikkeling. Dat de zorg daardoor duurder wordt heb ik het nog niet over.

Feit dat men moet knippen in salaris van personeel is volgens mij toch echt een teken dat men het niet goed doet. Blijkbaar zijn de verpleegafdelingen niet productief genoeg en verdienen verpleegkundigen de personeelskosten niet terug? Of gaat er ergens anders in de organisatie iets fout waar de verpleegkundigen de verpleegkundigen voor op moeten draaien? Een commercieel bedrijf zou gezien het patiëntenaanbod winst moeten gaan draaien zou ik bijna zeggen. Gezien de Nederlandse situatie vind ik dit maatregel van de UMC’s erg begrijpelijk.


Ik denk dat je kijk toch een beetje simplistisch en materialistisch is.
De verpleegkundige zorg in nederland is mondiaal gezien van een hoog niveau.

Er wordt op vele verschillende manieren al gewerkt aan de efficiëntie op een afdeling en op samenwerking op afdelingen onderling.
Operatietrajecten (vooral in orthopedie) worden vooraf al strikt vastgelegd.

De verpleegkundige verleent een dienst aan iedereen, ik denk dat als je gaat korten op iemand die zo'n grote publieke taak heeft dat je het een probleem van iedereen moet gaan maken, wij doen dit werk namelijk niet alleen voor onszelf maar ook voor anderen!
Het zal uiteindelijk ook een probleem worden van onze landgenoten, de zorg is al onaantrekkelijk zoals deze nu is, dit zal leiden tot een nog lager animo voor studenten (mbo-v, hbo-v, Geneeskunde, laboranten, beeldvormend personeel etc.), waardoor het nog maar de vraag is of er over een aantal jaar ook voldoende personeel is om een voldoende kwaliteit van zorg te garanderen.

Daarnaast is een onregelmatige dienst een aanslag op je lichaam (er zijn talrijke onderzoeken die aantonen dat het de gezondheid negatief aantast) maar ook je sociale leven. Ik denk dat hier iets tegenover mag staan.

Dat de nederlander geen geld wil betalen voor hoogwaardige zorg kan op twee manieren opgelost worden:
1: De nederlander stopt met betalen van zijn verzekering, de ORT valt weg en de zorg wordt nog minder aantrekkelijker om in te werken, en mag hopen dat hij de nodige zorg krijgt als dat moment eenmaal daar is.
2: De nederlander investeerd in de 'tegenspoed' tijden door meer te gaan betalen.

Daarnaast is er natuurlijk ook nog de vraag of al het geld van de werkvloer geplukt moet worden.
Er staan namelijk een hoop mensen uit gezondheidszorg die boven de balkenende-norm verdienen.
Dit vind ik persoonlijk een belachelijk gegeven, aangezien het algemeen bekend is dat veel functies in het ziekenhuis niet verdienen wat ze conform verantwoordelijkheid en taakstelling zouden kunnen/mogen/moeten verdienen.
Ik begrijp dat hiermee de tekorten niet opgevuld kunnen worden, maar het is een begin en een teken van goodwill. (ik begrijp natuurlijk dat bij dit rechtse kabinet het ondenkbaar is dat rijke mensen geld inleveren, maarja, het is misschien te overwegen:)

Ik denk dat het belangrijk is dat ook de hulpverleningsorganisaties (zoals brandweer, RAV en politie) die ORT krijgen ook ons als hulpverleners steunen opdat onze stem gehoord wordt.
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2011, 23:34:17
Misschien erg simplistisch, maar dat is mijn waarneming, zoals ik die heb verwoord.

De kwaliteit van zorg is in Nederland erg goed, daar twijfel ik niet aan. Ongetwijfeld zullen er in de zorg inspanningen geleverd worden om het werk zo efficiënt mogelijk in te delen. Dat lukt in de meeste gevallen ook aardig. Maar alleen dat is niet voldoende. Er gaat gewoon iets niet goed in de organisatie waardoor men steeds moet bezuinigen om geen verlies te maken. Terwijl je juist geld hoort over te houden aan het einde van het jaar?

Dat het vak verpleegkundige hierdoor minder interessant wordt ben ik met je eens. In een land waar zelfs de vakkenvuller van de plaatselijke supermarkt toeslagen krijgt op feestdagen, etc. moet de verpleegkundige inleveren. Mijn rechtvaardigheidsgevoel zegt dat er dan iets niet klopt. Maar als de verpleegkundige met een omweg via een detacheringbureau beter betaald krijgt waarom niet?

Dat een manager ik noem maar wat 2 ton mag opstrijken terwijl zijn personeel geld moet inleveren vind ik niet helemaal eerlijk. Een beetje solidariteit met je personeel is toch wel op zijn plaats?

De klant verwacht wel hoogwaardige zorg, maar wil er niet voor betalen. Dan moet de klant ook maar eens genoegen nemen met minder denk ik dan maar. Aan de andere kant denk ik dat zorgverleners zich iets meer moeten gaan inspannen om de efficiëntie op een hoger niveau te brengen. Kijken in buitenlandse keuken kan daarbij erg leerzaam zijn.

Zo kunnen familieleden van een patiënt gaan helpen bij ADL handelingen. Dan komt zoonlief maar papa helpen eten na een zware operatie? Of komt mams maar helpen wassen? De zorg is al zwaar genoeg, dan kan op deze manier toch bezuinigd worden zonder dat personeel daarvoor hoeft in te leveren.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2011, 08:49:48
Ik bekijk het van de zijlijn, maar hoor nog wel eens iets van een direct betrokkene (mijn vrouw werkt als vpk bij een UMC).

Voor mijn gevoel zou er bijvoorbeeld eerst bespaard kunnen worden op zaken "die we altijd al zo doen". Bijvoorbeeld het dagelijks printen van alle labresultaten, deze door een (duur betaalde vpk) in een map laten stoppen, waar deze 24 uur later vervangen worden door de nieuwe resultaten, zonder dat ze ooit gelezen zijn. De meeste artsen lezen de labresultaten uit het EPD. Waarom dan hele regenwouden verspillen met papier, terwijl een hele boel al digitaal kan en wordt gedaan?

Of het uitvoeren van ADL door HBO vpks, waarom niet differentieren en daar MBO 3/4 vpks voor inzetten? Zo zou je ook kunnen differentieren in diensten, ipv. overal het maximum uit te willen halen.
Digitaal onderzoek


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2011, 08:54:59
Ik volg de ontwikkelingen op dit gebied natuurlijk ook nauwlettend, maar op zich hebben de UMC's zich wat mij betreft nu al in de vingers gesneden. Ik hal al geen hoge pet op van mijn werkgever en het feit dat het afschaffen van de ORT wordt overwogen is voor mij al demotiverend genoeg. Als het op een of andere manier daadwerkelijk gebeurt, dan verwacht ik dat minstens dertig procent van het verpleegkundig personeel de deur uitloopt en ik ben er dan eentje van!

En inderdaad: er kan ontzettend veel bezuinigd worden op andere zaken!


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #15 Gepost op: 17 maart 2011, 10:52:58
Als je kijkt naar vergelijkbare niveaus binnen andere beroepsgroepen/branches, dan is de zorg MEGA-ONDERBETAALD.
En dan vooral de salarissen van de verpleegkundigen.

DE SALARISSEN ZIJN AL SLECHT, DE ORT ERAF MAAKT HET NOG MEER ONDERBETAALD DAN HET AL IS.

Laten we wel wezen, een fysiotherapeut krijgt evenveel salaris als een IC, CCU, SEH verpleegkundige (beide schaal 55).
DIT VIND IK PER DEFINITIE AL NIET KLOPPEN. KIJK NAAR VERANTWOORDING.

ORT trekt nu de salarissen naar een wat acceptabeler niveau. Terwijl eigenlijk ons basissalaris ZONDER ORT al op dit niveau zou moeten zitten.
De ORT zou dan de toef slagroom op de pudding moeten zijn.

HIER LIGT EEN TAAK VOOR DE VAKBONDEN. De CAO moet gewoon flink op de schop.
Maar ja, die vakbonden spoken al jaren niks uit, want de verpleegkundige zorg is gewoon mega-onderbetaald, al jaaaaren lang.
Moet ook zeggen dat ik nog geen vakbondsman/vrouw heb gesproken sinds ik in de zorg werk. Bij andere beroepen komen ze thuis bij je langs om je voor te lichten en lid te maken.
Ook daar worden hardere onderhandelingen gevoerd en wordt je als personeel goed op de hoogte gehouden door de vakbonden.

Hard werken met veel verantwoordelijkheid, voor te weinig geld.
Met 10% erbij zouden de salarissen voor verpleegkundigen gelijk getrokken worden met werknemers uit andere branches van hetzelfde niveau.
De ORT erbij op maakt het werk ook weer aantrekkelijk voor iedereen.

En zo zou het moeten zijn.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #16 Gepost op: 22 maart 2011, 08:50:00
Citaat
‘Ort wordt niet afgeschaft’

Werkgeversorganisatie NFU gaat de onregelmatige diensten niet afschaffen of flexibiliseren. Dit heeft de NFU tijdens de onderhandelingen voor een nieuwe cao UMC laten weten, zo meldt cao-onderhandelaar Rolf de Wilde van vakbond NU’91 aan Nursing.nl.

‘Afgelopen weken zijn de ledenbijeenkomsten van onze bond massaal bezocht. Ook zijn er ruim 14.000 handtekeningen verzameld met de handtekeningenactie. Dit was voor ons reden om tijdens de gesprekken aan te geven dat wij niet wilden onderhandelen over de voorstellen van de NFU’, zegt De Wilde. ‘De werkgeversorganisatie heeft nu op basis van de vele handtekeningen en het massale verzet de voorstellen ingetrokken. Dat betekent dat de ort niet wordt afgeschaft.’

Flexibiliseren ort
Werkgeversorganisatie NFU maakte in de eerste onderhandelingsronde bekend de bedrijfsvoering en inzet van medewerkers van de UMC's te willen 'flexibiliseren'. Dit heeft gevolgen voor overwerk, bereikbaarheids- en aanwezigheidsdiensten en onregelmatige diensten. Verpleegkundigen in het UMC zouden er met 25 procent van hun inkomen op achteruit gaan.

Protest
Verpleegkundigen reageerden massaal op het voorstel. Zo startten medewerkers van een UMC de petitie 'Wij zijn voor behoud van onregelmatigheidstoeslag in de Universitaire Medische Centra'. Ook op Nursing.nl reageerden tientallen ongeruste en boze verpleegkundigen.

Op 11 mei worden de onderhandelingen voor een nieuwe cao UMC hervat. De onderwerpen zijn dan loon, looptijd en de vernieuwingsagenda.

Bron: Nursing
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #17 Gepost op: 23 maart 2011, 21:20:22
Ach, het feit dat de NFU het voorstelde geeft al aan hoe slecht de top met de werkvloer in contact staat. Een ontevreden personeelsbestand is, ondanks dat ze het voorstel blijkbaar nu weer intrekken, nog ontevredener geworden en voelt zich niet gehoord.


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #18 Gepost op: 23 maart 2011, 21:56:37
Hoewel ik blij ben dat het voorstel van de baan is, denk ik toch dat het ook wel tijd voor verandering is.
Ik sluit me op bepaalde gebieden dan ook aan bij 'EHV-er'.
Er moet ook efficienter gewerkt worden, dat doet ieder bedrijf, niet alleen vanwege de cijfers maar ook vanwege klimaatredenen.
De overheid en de zorg zijn de grootste achterblijvers, als het aankomt op efficientie, terwijl dit een groot deel van werkend nederland van werk voorziet.

Daarnaast vind ik ook dat inplaats van de afschaf van ORT er gekeken moet worden naar een loonsverhoging, dit om loon naar werken te leveren. Het is absurd hoeveel kennis en kunde de verpleegkundige verwacht wordt te beschikken, terwijl deze er slecht voor betaald krijgt en vaak nog flink onderschat wordt ook.

Er is iets goed mis in de zorg.
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)