Werking van de Kazerne Volgorde Tabel (nav grote brand Kootwijk)

Auteur Topic: Werking van de Kazerne Volgorde Tabel (nav grote brand Kootwijk)  (gelezen 16224 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Het is te belachelijk voor woorden als je goed nadenkt dat korpsen als bijv. Loenen en Klarenbeek worden gealarmeerd in het 2e peloton. Terwijl korpsen als in elk geval Otterlo-Harskamp en Garderen hemelsbreed nog geen nou gok 5 km er van af liggen.

Bij een ongeval eerder deze week werd wel TS Garderen volgens conform gealarmeerd en nu niet. Terwijl ze er zeker snel zullen zijn.




Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2011, 20:10:16
Het is te belachelijk voor woorden als je goed nadenkt dat korpsen als bijv. Loenen en Klarenbeek worden gealarmeerd in het 2e peloton. Terwijl korpsen als in elk geval Otterlo-Harskamp en Garderen hemelsbreed nog geen nou gok 5 km er van af liggen.

Bij een ongeval eerder deze week werd wel TS Garderen volgens conform gealarmeerd en nu niet. Terwijl ze er zeker snel zullen zijn.
Ben ik helemaal met je eens. De BvD van Beekbergen heeft gevraagd of er niet een korps dichterbij gealarmeerd kon worden want zij hadden best wel een lange aanrijtijd.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2011, 20:11:48
Ik denk dat vooral garderen en harskamp daar snel kunnen zijn, als eerste wil ik nog niet zeggen. maar daar neig ik wel naar. verder zijn voorthuizen en kootwijkerbroek daar ook zeer snel. zelfs barneveld kan daar met 18 minuten zijn. daar kan epe en twello echt niet tegen rijden.

Maarja er is al jaren het advies gegeven hier naar te kijken. maar het bestuur bedankt ze hartelijk voor het advies en schijnt er niets mee te doen. (terug denkende aan de assselseweg waar garderen in het 3de compagnie zat en 6 minuten naar hun melding terplaatse waren. Hengelo bij doetinchem, nee die waren echt sneller)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2011, 00:59:55
Bij deze brand ,ongeveer op de grens van N.O.G. en G.M.,is het erg jammer dat er schijnbaar geen boven regionale KVT is,aangezien korpsen als Harskamp,ISK en Otterlo dichterbij liggen en aan kunnen rijden over een zeer goed onderhouden asfaltweg,rondweg ISK,als korpsen zoals Klarenbeek,Beemte,Beekbergen en Loenen welke nu zijn gealarmeerd.
Het is jammergenoeg al jaren zo,dat N.O.G. bij branden in en om het gebied Kootwijk/Hoog Soeren vergeet dat er net over de grens met G.M veel snelle slagkracht aanwezig is,en liever eigen eenheden van ver weg uit de eigen regio halen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2011, 02:09:28
Het is alleen technisch heel lastig om de ontbrekende kazernes van Gelderland Midden allemaal zomaar even in het dekkingsplan in te voegen. Daar gaat heel wat “gedoe” aan vooraf. Daarnaast maakt het ook uit op welk vak het incident is aangemaakt. Als de eerste meldingen uit de VNOG komen en het blijkt in werkelijkheid een stuk verder weg (of zelf in een andere regio) te zijn dan is het niet vreemd dat er niet in de meest logische volgorde wordt gealarmeerd. Er zijn gewoon een heleboel parameters die een rol spelen in dit proces. En achteraf dan weten we allemaal hoe het wel had gemoeten….

Het probleem is ook dat regio's geen (geautomatiseerde) kennis hebben van de inzetbaarheid van elkaars eenheden. Kazernes van GLM kunnen dan wel doodleuk worden opgenomen in het dekkingsplan van NOG, maar de kans bestaat dan dat er voertuigen worden gepiept die niet inzetbaar zijn. Uiteraard bestaat die kans ook bij eerstelijns brandweerzorg (zoals Doesburg of de HW van Zevenaar), maar wellicht speelt dit toch een rol?


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2011, 09:47:16
Bij deze brand ,ongeveer op de grens van N.O.G. en G.M.,is het erg jammer dat er schijnbaar geen boven regionale KVT is,aangezien korpsen als Harskamp,ISK en Otterlo dichterbij liggen en aan kunnen rijden over een zeer goed onderhouden asfaltweg,rondweg ISK,als korpsen zoals Klarenbeek,Beemte,Beekbergen en Loenen welke nu zijn gealarmeerd.

Is die rondweg ISK wel altijd te berijden? En is de ISK-brandweer wel altijd beschikbaar? Otterlo en Harskamp moeten om bij Radio Kootwijk te komen gewoon omrijden. Even binnendoorrijden via een defensieterrein is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Zeker niet als het een schietterrein is..... In dit soort gevallen kunnen we niet werken met "de ene keer kan het wel en de andere keer kan het niet".

En als ik dan naar de verschillen in de rijtijden van Klarenbeek en Otterlo naar Radio Kootwijk kijk dan zijn de verschillen nog niet eens zo groot. Ze schommelen allemaal zo rond de 20 a 25 minuten.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2011, 17:49:10
De rondweg ISK is geen openbare weg en wordt daarom niet meegenomen in rijroute die wordt gehanteerd voor het berekenen van het dekkingsplan. Het is namelijk de vraag of Otterlo en Harskamp gedurende de tijd dat het ISK niet open is ook via deze weg kunnen rijden. Zolang die zekerheid er niet is zal de gewone route volgens de Teleatlas-kaart worden gehanteerd. Bij het berekenen van het dekkingsplan worden in principe alleen de normaal berijdbare wegen gebruikt. Bospaden, hoe goed die ook berijdbaar zijn, en ander boswegen die voor normaal verkeer gesloten zijn tellen in principe niet mee voor de berekening. Tenzij je ze aan het wegennet van de dekkingsplankaart toevoegt. Dit doen we normaal gesproken wel met bijvoorbeeld busbanen of bepaalde eenrichtingswegen.

Ik heb overigens even gekeken maar posten Otterlo, Harskamp en Garderen komen gewoon in onze KVT voor. Voor de locatie Hoog Buurlo komen deze korpsen pas nadat Loenen is gealarmeerd. Overigens kennen wij bij de compagniesopschaling het principe “Cie eigen regio”. Dit betekent dat we bij de verdere opschaling in eerste instantie alleen gebruik maken van eenheden uit eigen regio. Dit betekent echter niet dat we Gelderland Midden niet om bijstand vragen. In het geval van de inzet van afgelopen dinsdag was het volgende peloton of compagnie waarschijnlijk gewoon uit Gelderland Midden geweest. Dit is al vaker gedaan. Bijvoorbeeld tijdens de grote heidebrand aan de Pomphulweg in Hoog Soeren vorig jaar.

Voor wat betreft de beschikbaarheid van de ISK brandweer. Ook daar kunnen wij gebruik van maken. In de opschalingskarateristieken komt naast de pelotons en compagnieën van de VNOG en Gelderland Midden ook de pelotons van het ASK en het ISK voor.


Ik snap nu ook dat natuurbranden in het westelijk deel van VNOG groter zijn als noodzakelijk,eigen regio eerst,gaat voor snelle slagkracht uit buurregio's.
In VGGM is het bijna altijd snelle slagkracht eerst,dus bij de Hoge Veluwe ook de VNOG blusgroep Hoenderloo,in principe als 2e eenheid.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2011, 19:59:51
Ik snap nu ook dat natuurbranden in het westelijk deel van VNOG groter zijn als noodzakelijk,eigen regio eerst,gaat voor snelle slagkracht uit buurregio's.
In VGGM is het bijna altijd snelle slagkracht eerst,dus bij de Hoge Veluwe ook de VNOG blusgroep Hoenderloo,in principe als 2e eenheid.

Ik moet mijzelf even rectificeren. Ik heb even gekeken naar het principe "1e Cie eigen regio". Ik geef ten onrechte aan dat dit alleen voertuigen van eigen regio zijn. In principe pakt GMS voor de “1e Cie eigen regio” voertuigen uit de KVT. En daarbij kijkt GMS niet of het eenheden uit eigen of een buurregio zijn.

Slordig van mij om dit zo verkeerd uit te leggen.

Maar lang niet zo slordig als jouw ongefundeerde uitspraak over omvang van natuurbranden in de VNOG. Ik zou je willen uitdagen om met gefundeerd bewijs te komen waarom deze natuurbranden groter zijn dan noodzakelijk. Als dat niet mogelijk is zou ik je willen vragen om niet meer van dit soort uitspraken te doen.

Ik heb nog even naar de KVT voor het vak gekeken waarop het incident is aangemaakt. In dit vak komen de kazernes van VGGM niet bij de eerste 8 voor. In andere vakken op de Veluwe (en daarbuiten) komen eenheden van VGGM wel degelijk voor. In een enkel geval komt Harskamp zelfs op de derde plaats. Of in de omgeving van Hoenderloo, waar Otterlo op plaats nummer 2 staat. Dat de VNOG dus probeert andere regio’s buiten de deur houdt is absoluut niet waar. Sterker nog, Doesburg rijdt bijvoorbeeld vanuit de VGGM als eerste op delen van de VNOG.

Dat de eenheden van VGGM niet bij de inzet in Radio Kootwijk zijn gealarmeerd kan meerdere redenen hebben. De vakken in dat gebied zijn erg groot en veel toegangswegen komen vanaf de zijde van Apeldoorn. Dan is het logisch dat er meer eenheden vanaf de Apeldoornse kant naar voren komen. Een tweede punt dat een andere werkelijkheid geeft dan we in eerst instantie zouden verwachten is de meldkamerminuut. Deze minuut, die wordt gerekend voor het overzetten van een melding naar de buurregio, lijkt niet veel. Maar in een gebied waar veel kazernes op een redelijk gelijke afstand liggen maakt het wel degelijk een verschil. De volgorde in een KVT wordt soms bepaald door seconden.

Ik wil niet pretenderen dat de berekeningen van het dekkingsplan 100% foutloos zijn maar een beetje verdiepen in de berekeningen en de gebruikte parameters toont meestal aan dat de berekening redelijk goed met de werkelijkheid overeen komt. We gaan de komende week in ieder geval nog wel even kijken of de KVT voor de vakken rondom Radio Kootwijk overeenkomen met de werkelijkheid. Een extra check kan zeker geen kwaad. En als hier toch iets verbetert kan worden zullen we dit zeker niet nalaten.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2011, 23:18:10
Ik wil niet pretenderen dat de berekeningen van het dekkingsplan 100% foutloos zijn maar een beetje verdiepen in de berekeningen en de gebruikte parameters toont meestal aan dat de berekening redelijk goed met de werkelijkheid overeen komt. We gaan de komende week in ieder geval nog wel even kijken of de KVT voor de vakken rondom Radio Kootwijk overeenkomen met de werkelijkheid. Een extra check kan zeker geen kwaad. En als hier toch iets verbetert kan worden zullen we dit zeker niet nalaten.

[/quote]Ik denk niet dat brw Harskamp veel eerder gealarmeerd zal worden want als CARE met teleatlas (googlemaps) kaarten werkt en dus geen bospaden meerekent dan is het voor Harskamp 21,7km (27min) om het even met bv brw Klarenbeek 21,5km (27min)(beide korpsen in google naar burelhul radio kootwijk). Ik denk ook dat dit soort bijstand aangevraagd moeten worden door de BvD van het korps wiens verzorgingsgebied het is en dus de plaatselijke bekendheid heeft van de bospaden die toegankelijk zijn(dit wil namelijk nog wel eens wijzigen).


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2011, 13:43:54
Ik wil niet pretenderen dat de berekeningen van het dekkingsplan 100% foutloos zijn maar een beetje verdiepen in de berekeningen en de gebruikte parameters toont meestal aan dat de berekening redelijk goed met de werkelijkheid overeen komt. We gaan de komende week in ieder geval nog wel even kijken of de KVT voor de vakken rondom Radio Kootwijk overeenkomen met de werkelijkheid. Een extra check kan zeker geen kwaad. En als hier toch iets verbetert kan worden zullen we dit zeker niet nalaten.

Er word nu wel een beetje geroepen dat het alleen bij radio kootwijk ligt, maar dat is niet zo. kijk naar de asselseweg in hoog soeren (geloof officieel zelfs al kootwijk) daar gaat garderen ook niet in het eerste CIE als ik in het verleden kijk, en dat terwijl garderen daar denk ik net zo snel (of nog sneller) is als Hoog soeren, afhankelijk van de daadwerkelijke plek. dat is niet anders op vele andere plekken in het gebied.

maar goed er word naar gekeken en dat is altijd positief  8)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens