Werking van de Kazerne Volgorde Tabel (nav grote brand Kootwijk)

Auteur Topic: Werking van de Kazerne Volgorde Tabel (nav grote brand Kootwijk)  (gelezen 16222 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #30 Gepost op: 20 maart 2011, 21:49:35
In mijn tijd was de belangrijkste reden de bevelvoering.
Liever wat langer wachten op 'eigen' voertuig dan ingewikkelde managementstructuren opstarten die er voor zorgen dat (een deel van) de bevelvoering uit handen moet worden gegeven.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #31 Gepost op: 20 maart 2011, 21:53:02
In mijn tijd was de belangrijkste reden de bevelvoering.
Liever wat langer wachten op 'eigen' voertuig dan ingewikkelde managementstructuren opstarten die er voor zorgen dat (een deel van) de bevelvoering uit handen moet worden gegeven.

Gelukkig is dat niet meer zo. De afspraken worden (als het goed is) vast gelegd in confenanten. Hierin wordt de bevelvoering geregeld voordat het echt nodig is. we hopen maar dat dat genoeg is maar zeker weten doe je pas als het zo ver is
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #32 Gepost op: 20 maart 2011, 21:57:13
Gelukkig is dat niet meer zo. De afspraken worden (als het goed is) vast gelegd in confenanten. Hierin wordt de bevelvoering geregeld voordat het echt nodig is. we hopen maar dat dat genoeg is maar zeker weten doe je pas als het zo ver is

Klopt helemaal, dat soort convenanten zijn er al jaren, maar toch...
Het feit dat de bevelvoering geregeld is kan namelijk betekenen dat verantwoordelijkheden gedeeld moeten worden of zelfs geheel uit handen moeten worden gegeven.
Ik kan me niet voorstellen dat dat machtsdenken inmiddels is uitgeroeid.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #33 Gepost op: 20 maart 2011, 21:59:50
Klopt helemaal, dat soort convenanten zijn er al jaren, maar toch... Ik kan mij niet voorsteller dat het machtsdenken door die convenanten is uitgeroeid

Niet helemaal helaas maar we doen ons best:) wat je nu vaak ziet gebeuren is dat een extern korps de basis brandweer zorg op zich neemt ( de burger heeft recht op de snelst hulp) en dat het gemeentelijke korps de opschaling verzorgt. Verder zal de OVD vaak gealarmeerd worden
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #34 Gepost op: 24 maart 2011, 21:33:38
p2kflex
19:02:05 24-03-11GROUP-1PRIO 1 : 652 STRANDWEG 119 ZEEWOLDE 3891AJ GEBOUWBRAND (Gebouwfunktie: laagbouw_met_pers) (Classificatie brand: middel brand)  
MB0700027BRW Veiligheidsregio Flevoland (OvD Zuid) (Infocode)  
MB0700031BRW Veiligheidsregio Flevoland (HOvD-B) (Infocode)  
MB0700163BRW Almere-Stad (Springbemanning)  
MB0701101BRW Almere-Stad (Kazernealarm)  


waarschijnlijk ook een geval andere regio want voor Almere Stad is het 29,9km rijden terwijl het voor Harderwijk (VNOG) 11,4 km rijden is


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #35 Gepost op: 24 maart 2011, 21:38:44
p2kflex
19:02:05 24-03-11GROUP-1PRIO 1 : 652 STRANDWEG 119 ZEEWOLDE 3891AJ GEBOUWBRAND (Gebouwfunktie: laagbouw_met_pers) (Classificatie brand: middel brand)  
MB0700027BRW Veiligheidsregio Flevoland (OvD Zuid) (Infocode)  
MB0700031BRW Veiligheidsregio Flevoland (HOvD-B) (Infocode)  
MB0700163BRW Almere-Stad (Springbemanning)  
MB0701101BRW Almere-Stad (Kazernealarm)  


waarschijnlijk ook een geval andere regio want voor Almere Stad is het 29,9km rijden terwijl het voor Harderwijk (VNOG) 11,4 km rijden is
ik weet niet of Hardewijk op de kazerne zit maar almere wel. hierdoor kan je minuten winnen  waardoor die 18 km afstands verschil geen winst meer heeft. verder ben je altijd extra tijd kwijt door dat je een andere meldkamer moet bellen.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #36 Gepost op: 24 maart 2011, 21:54:14
ik weet niet of Hardewijk op de kazerne zit maar almere wel. hierdoor kan je minuten winnen  waardoor die 18 km afstands verschil geen winst meer heeft. verder ben je altijd extra tijd kwijt door dat je een andere meldkamer moet bellen.
Zover ik weet zijn ze in Harderwijk niet gekazerneerd dus heb je zeker gelijk dat je dan de afstand wel overbrugd


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #37 Gepost op: 8 april 2011, 20:30:24
ik weet niet of Hardewijk op de kazerne zit maar almere wel. hierdoor kan je minuten winnen  waardoor die 18 km afstands verschil geen winst meer heeft. verder ben je altijd extra tijd kwijt door dat je een andere meldkamer moet bellen.

Nee,Harderwijk zit niet op de kazerne daardoor verliezen ze 1 meldkamer minuut en +3 minuten(gemiddelde uitruktijd van een vrijwillige blusgroep) op Almere
Om 18 Km in 4 minuten goed temaken moet je 4,5 KM/min.=4,5x60= 270 km/u gereden worden dus denk echt wel dat Harderwijk sneller is.


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #38 Gepost op: 9 april 2011, 00:29:16
Nee,Harderwijk zit niet op de kazerne daardoor verliezen ze 1 meldkamer minuut en +3 minuten(gemiddelde uitruktijd van een vrijwillige blusgroep) op Almere
Om 18 Km in 4 minuten goed temaken moet je 4,5 KM/min.=4,5x60= 270 km/u gereden worden dus denk echt wel dat Harderwijk sneller is.
Ze kunnen hard rijden zonder begrenzer maar dit gaan ze niet halen 270 km/u


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #39 Gepost op: 9 april 2011, 01:28:00
Maar welke regio trekt niet eerst (bijna) alle voertuigen overal weg voor zij over gaan op interregionale bijstand?

In sommige regio's/plaatsen zijn goede en duidelijke afspraken gemaakt, zoals bij Zevenaar.
MON kan zelf de hw bemanning piepen voor een inzet, zonder tussen komst van de meldkamer GLM.

Zoiets zou ook gedaan 'moeten' worden bij Flevoland dat zij zelf Harderwijk of eventueel Nijkerk kunnen alarmeren..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar