GRIP 3 Schietincident winkelcentrum Ridderhof - Alphen aan den Rijn 09-04-2011

Auteur Topic: GRIP 3 Schietincident winkelcentrum Ridderhof - Alphen aan den Rijn 09-04-2011  (gelezen 144117 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Citaat
'Hij schoot haar in koelen bloede dood'

ALPHEN AAN DEN RIJN -  Veel mensen hebben zaterdag de schietpartij in winkelcentrum De Ridderhof in Alphen aan den Rijn van dichtbij meegemaakt. Zo ook Marjolein Nieuwland, die haar verhaal in kerkelijk centrum De Bron aan de politie heeft verteld.

Nieuwland liep naar eigen zeggen „nietsvermoedend” door het winkelcentrum toen de gebeurtenissen zich begonnen af te spelen. „Allemaal mensen kwamen heel hard mijn richting op rennen. Er was paniek en ik hoorde tegelijkertijd doffe schoten, achter elkaar.”

„Het was heel onwerkelijk. Ik kon niets zien en dacht: ik ga gauw de Marskramer in. Zij sloten snel de deuren en ik ben achter een stelling gaan zitten.” Daar probeerde Nieuwland haar man te bellen, maar ze kreeg hem niet te pakken. Ook belde ze haar schoonouders.

Vanachter de winkelstelling kon Nieuwland naar buiten kijken. „Ik zag aan de overkant een vrouw lopen die ik ken. Zij wilde een winkel binnengaan en toen zag ik een lange jongen aankomen die haar in koelen bloede neerschoot. Daarna zag ik hem heel rustig doorlopen en hij schoot nog een keer door de ramen van de Marskramer, waar ik zat. Hij liep richting de Albert Heijn en ik dacht nog: o jee, want ik zag net een vrouw van school met haar drie kindjes nog die kant op lopen.”

Enige tijd later durfde Nieuwland de winkel te verlaten. Haar kennis lag dood op straat. „Ook zag ik een vrouw in een scootmobiel die door haar hoofd was geschoten en bij de Albert Heijn bij de kassa lag een jongen. Ook dood. Later hoorde ik dat dat de dader was.” Volgens Nieuwland was de schutter een blanke jongen van rond de 25 jaar, gekleed in een camouflagebroek.

Na het incident ging Nieuwland naar huis. Later meldde ze zich samen met haar man en twee jonge kinderen bij De Bron om de politie te helpen. Ze is erg geschrokken. „Zeker toen hij door de ramen schoot, schrok ik. Maar het is ook heel onwerkelijk, alsof het niet waar is. Het is net alsof je een toeschouwer bent.”

Aldus www.telegraaf.nl


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Iemand op twitter heeft het over een bom die ontploft zou zijn.
Ik zie ook dat de Lifeliner 1 weer ri Alphen gaat.
Het SIGMA team gaat ook ter plaatse.
Weet iemand of dit waar is ?

112meldingen
18:02:11 09-04-11[LL1]16-901 A1 ALPHEN AAN DEN RYN HAVENSTRAAT 5 [mka] meldkamer ambulancezorg 16 RIT:198
0120901Traumaheli Lifeliner 1 / MMT Amsterdam
112meldingen
17:59:19 09-04-11[HOL]A1 HAVENSTRAAT 5 ALPHEN AAN DEN RIJN A1 rit
1523820Ambuteam West Hollands Midden
1523830Sigmateam Leiden / Katwijk
112meldingen
17:58:37 09-04-11[HOL]A2 HAVENSTRAAT 5 ALPHEN AAN DEN RIJN A2 rit
1523835Sigmateam Gouda
112meldingen
17:58:20 09-04-11[HOL]A2 Havenstraat 5 ALPHEN AAN DEN RIJN A2 rit
1523825Ambuteam Oost Hollands Midden


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Komen meerdere Tweets binnen:

Peetsto Wat gebeurt hier allemaal trauma zit weer boven Alphen en hoor sirenes.
less than 20 seconds ago via Twitter for Android

Fred_van_Tol En weer een trauma heli boven #Alphen. Wat gebeurd er nu nog/weer?
less than 20 seconds ago via Twitter for iPad


leon1e

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Iemand op twitter heeft het over een bom die ontploft zou zijn.
Ik zie ook dat de Lifeliner 1 weer ri Alphen gaat.
Het SIGMA team gaat ook ter plaatse.
Weet iemand of dit waar is ?

Om een sigma team te formeren heb je ook het MMT nodig toch? Laten we hopen dat het uit voorzorg is.


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Om een sigma team te formeren heb je ook het MMT nodig toch? Laten we hopen dat het uit voorzorg is.
Ik hoop het ook, want we hebben al genoeg narigheid gehad vandaag  :-\


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Nog een slachtoffer te betreuren. Dodental komt nu op 7


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Hoorde het ook net.  :'(

Aangezien ik nog niets van een vriendin heb vernomen, zou ik dan ook (al woon ik aan de andere kant van Nederland) informatie kunnen inwinnen via het publieksnummer?


Netraam

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Komen meerdere Tweets binnen:

Peetsto Wat gebeurt hier allemaal trauma zit weer boven Alphen en hoor sirenes.
less than 20 seconds ago via Twitter for Android

Fred_van_Tol En weer een trauma heli boven #Alphen. Wat gebeurd er nu nog/weer?
less than 20 seconds ago via Twitter for iPad

@SVBfotografie Sven van Beek
Havenstraat Alphen is dus de brandweerkazerne. De heli staat daar standby. Ook staan er vele ambulances paraat, oa uit Amsterdam.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Ja...

Maar volgens mij is dat het commandocentrum, want ook alle andere hulpdiensten worden daar naar toe gestuurd.

Ik weet wel dat daar vandaag de ABWC brandweerwedstrijden zijn. zal wel druk zijn dus  :-X
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Update gemeentesite:
http://www.alphenaandenrijn.nl/Smartsite.shtml?id=77153

18:23 uur: Het aantal slachtofferis is inmiddels bijgesteld naar 7 personen.
18:13 uur: Er zijn nog drie opvanglocaties geopend (naast De Bron) voor mensen uit de woningen boven en nabij de ontruimde winkelcentra:
De Lichtkring, Americalaan 91
Gebouw Nabij, Lauraplein 2
Het Kasteel, Concertweg 1
Het telefoonnummer van slachtofferhulp (0900 0101) is helaas overbelast. Indien u geen gehoor krijgt verzoeken wij u het nogmaals te proberen. Het nummer is tot vanavond 21:00 uur bereikbaar.

17:41 uur: Voor vragen kunnen mensen bellen naar het landelijke informatienummer 0800 1351. Het publieksnummer van de gemeente komt daarmee te vervallen.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet