Agent doodgeschoten en vrouw gedood bij geweldsincident - Baflo (Groningen) 13-04-2011

Auteur Topic: Agent doodgeschoten en vrouw gedood bij geweldsincident - Baflo (Groningen) 13-04-2011  (gelezen 63493 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vlaggen op politiebureaus halfstok na dood van hoofdagent

http://rijnmond.nl
14 april 2011

Bij alle politiebureaus in Nederland gaan de vlaggen halfstok om stil te staan bij de dood van een 48-jarige hoofdagent. De man kwam woensdag om het leven bij een schietpartij in het Groningse Baflo.

De politie kwam rond acht uur af op een melding van problemen in een appartementencomplex. Een man vluchtte uit de woning en schoot vlakbij het station op de agenten. Hij zou daarbij het vuurwapen van één van de agenten hebben gebruikt. Een tweede agent raakte gewond. De schutter is kort na de schietpartij opgepakt.

Collega's die op de schietpartij afkwamen slaagden erin de man te overmeesteren. In het huis werd het lichaam van een dode vrouw gevonden.

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft geschokt gereageerd op de dood van een 48-jarige hoofdagent. Opstelten betuigt zijn medeleven aan de korpsleiding, de nabestaanden en de gewonden.
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Voor condoleances en steunbetuigingen hebben we een apart topic geopend

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=51112.0


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Vanavond bijeenkomst voor inwoners van Baflo (update 11.18)
In Baflo wordt donderdagavond een bijeenkomst voor het dorp gehouden naar aanleiding van de gebeurtenissen waarbij een politieagent en een nog onbekende vrouw om het leven zijn gekomen. Dit is zojuist tijdens een persconferentie gezegd door waarnemend burgemeester Pieter van der Zaag van Winsum.

Volgens Van der Zaag heeft het drama een grote impact op de burgers van Baflo. In het dorp is nog steeds veel politie te zien. In de woning waar het stoffelijk overschot van de vrouw werd aangetroffen (foto) wordt donderdag nog volop onderzoek verricht. Opmerkelijk is dat over de om het leven gebrachte vrouw nog helemaal niets bekend is. Haar identiteit en leeftijd zijn voor de recherche nog steeds een raadsel.

De politieman die is doodgeschoten zou in burgerkleding hebben opgetreden woensdagavond. De politie wil daar echter niets over zeggen. Wel is duidelijk dat de agent met de verdachte in een worsteling terecht kwam. Daarbij lukte het de man het wapen van de agent te pakken te krijgen, waarna hij hem in het hoofd zou hebben geschoten.

De verdachte wilde er vervolgens vandoor op de motor van de neergeschoten agent. Dit lukte niet, waarna hij zich verschanste in een politiewagen. Toegesnelde agenten doorzeefden het voertuig met kogels, waarbij de verdachte gewond raakte. Daarna kon hij worden ingerekend.
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article6716600.ece/Vanavond-bijeenkomst-voor-inwoners-van-Baflo-%28update-11.18%29


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Vanavond bijeenkomst voor inwoners van Baflo (update 11.18)
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article6716600.ece/Vanavond-bijeenkomst-voor-inwoners-van-Baflo-%28update-11.18%29

Ik vind dat het Dagblad van het Noorden zich wel erg op glad ijs waagt met het publiceren van wat volgens mij niet meer dan geruchten of losse interpretaties zijn...


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Vanavond bijeenkomst voor inwoners van Baflo (update 11.18)
In Baflo wordt donderdagavond een bijeenkomst voor het dorp gehouden naar aanleiding van de gebeurtenissen waarbij een politieagent en een nog onbekende vrouw om het leven zijn gekomen. Dit is zojuist tijdens een persconferentie gezegd door waarnemend burgemeester Pieter van der Zaag van Winsum.

Volgens Van der Zaag heeft het drama een grote impact op de burgers van Baflo. In het dorp is nog steeds veel politie te zien. In de woning waar het stoffelijk overschot van de vrouw werd aangetroffen (foto) wordt donderdag nog volop onderzoek verricht. Opmerkelijk is dat over de om het leven gebrachte vrouw nog helemaal niets bekend is. Haar identiteit en leeftijd zijn voor de recherche nog steeds een raadsel.

De politieman die is doodgeschoten zou in burgerkleding hebben opgetreden woensdagavond. De politie wil daar echter niets over zeggen. Wel is duidelijk dat de agent met de verdachte in een worsteling terecht kwam. Daarbij lukte het de man het wapen van de agent te pakken te krijgen, waarna hij hem in het hoofd zou hebben geschoten.

De verdachte wilde er vervolgens vandoor op de motor van de neergeschoten agent. Dit lukte niet, waarna hij zich verschanste in een politiewagen. Toegesnelde agenten doorzeefden het voertuig met kogels, waarbij de verdachte gewond raakte. Daarna kon hij worden ingerekend.
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article6716600.ece/Vanavond-bijeenkomst-voor-inwoners-van-Baflo-%28update-11.18%29
Voor je onderstreepte gedeelte; Op de persvoorlichting van vannacht is vertelt dat de diender níét in burgerkleding was.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


sylvester1986

  • Gast
De politieman die is doodgeschoten zou in burgerkleding hebben opgetreden woensdagavond. De politie wil daar echter niets over zeggen. Wel is duidelijk dat de agent met de verdachte in een worsteling terecht kwam. Daarbij lukte het de man het wapen van de agent te pakken te krijgen, waarna hij hem in het hoofd zou hebben geschoten.
Hier is op foto 3 van de reeks inderdaad iemand te zien die in 'burger' in het gras ligt


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Hier is op foto 3 van de reeks inderdaad iemand te zien die in 'burger' in het gras ligt
Denk dat er een kleine miscommunicatie is als ik die foto zie. Agent was in dienst maar onherkenbaar gekleedt ( burger dus ). Die kleding herken ik in elk geval als de kleding van een onherkenbare motoragent van de verkeershandhaving..
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Niet dat het ook maar een snars afbreuk doet aan de schofterigheid van de daden van die gek, meende ik ook uit de foto in de Telegraaf op te mogen maken dat het een in burger geklede motoragent van de verkeerspolitie ging (zoals je die in Blik op de weg wel eens ziet).

Drie jaar geleden werd n.a.v. de moord op een agente - in Amsterdam meen ik - door de dader ter verdediging naar voren gebracht dat ie niet wist dat het om een agente ging. Als niet aangetoond kan worden dat de dader dat moet hebben geweten is de verhoogde strafmaat voor het doden van een agent nl. niet van toepassing. Wellicht veel te voorbarig, maar ik moest daar wel gelijk aan denken.

Wat mij betreft levenslang de cel in en liefst de sleutel verstoppen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Baflo: ‘Ik zag het lijk in de gang liggen’

http://www.uk.rug.nl/dezeweek.php

Studente Nederlands Emmie Postema woont een half jaar in het inmiddels beruchte appartementencomplex in Baflo. Toen ze vanochtend de deur opende, vond ze het lichaam van het 15-jarige meisje dat daar gisteravond is vermoord voor haar deur. “Ik hoorde wel gegil, maar je denkt niet meteen dat er iemand in je huis wordt vermoord”, vertelt ze.

Ze kan haar woning niet meer in. De oude witte villa aan de Heerestraat is afgesloten met politielinten. “Ik word gek van onzekerheid, omdat ik niet weet wat er is gebeurd en wanneer ik m’n huis weer in kan”, vertelt Emmie. Ze woont in het appartementencomplex waar woensdagavond een 15-jarig meisje werd doodgeslagen door haar ex-vriend. Emmie: “Ik had hoofdpijn en ging daarom vroeg slapen. Ik hoorde wel gegil, maar dacht niet meteen aan iets ergs. Ik draaide me dus nog maar eens om. Totdat ik plotseling om half tien in paniek door m’n moeder werd gebeld. Mijn zusje had op Twitter gelezen wat er was gebeurd.”

Emmie besluit direct het huis te verlaten. “Ik stapte mijn deur uit en zag opeens iemand in de gemeenschappelijke gang liggen, met een wit doek erover en allemaal bloed. Daarnaast lag de brandblusser. Ik schrok me wezenloos.” Buiten wordt ze opgevangen door agenten in burger. Even daarvoor is de 25-jarige dader op de vlucht geslagen. Bij het station in Baflo heeft hij na een worsteling een 48-jarige hoofdagent doodgeschoten, met een dienstwapen. De dader verwondde ook een 22-jarige agente, maar zij is inmiddels buiten levensgevaar.

“De politie heeft me meteen gevraagd wat ik had gezien en gehoord. Ze hebben ook m’n telefoonnummer genoteerd. Maar ik heb geen idee wie de dader is, ik weet ook niet of hij in het appartementencomplex woont. Ik woon er zelf net een half jaar en ken niet alle buren. Dat meisje ken ik ook niet”, vertelt Emmie.

De studente Nederlands is die avond door haar tante mee naar huis genomen. “Ik kreeg ontzettend veel sms-jes en telefoontjes van vrienden en familie. Ze waren allemaal bezorgd. Vannacht heb ik nauwelijks een oog dicht gedaan. Ik wil graag weten wat er is gebeurd, dus ga vanavond ook naar de bijeenkomst.”

De politie wil nog niets zeggen over de identiteit van het meisje of de dader. De 25-jarige man is in zijn benen geschoten en ligt in het ziekenhuis.

Emmie wil zo snel mogelijk weer naar haar appartement. “Ik denk wel dat ik er wil blijven wonen. Dit kan overal gebeuren. Ook als ik verhuis kan het ergens anders ook gebeuren. Maar, ik weet nog niet hoe ik zal reageren als ik er eenmaal ben.”
Samen sterk in de hulpverlening!


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Op Radio Noord werd zojuist gezegd dat het nog helemaal niet zeker is dat het vrouwelijke dodelijke slachtoffer een 15-jarig meisje is. Er zijn daarentegen sterke geluiden dat het hier gaat om een vrouw van begin 20, die zou werken bij de zeehondencrèche. Intussen ook een bericht op http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=99914


BAFLO - De jonge vrouw, die woensdagavond door geweld om het leven is gekomen in Baflo, werkte waarschijnlijk bij de zeehondencrèche in Pieterburen. Haar naam is Renske en ze zou een relatie hebben gehad met haar moordenaar. De twee werden in het dorp omschreven als 'geitenwollensokkentypes'. Andere bewoners van het appartementencomplex, waarin Renske woonde, werden woensdagavond opgeschrikt door geschreeuw en gestommel. Ze zagen de vriend van de vrouw wegrennen. Renske werd dood aangetroffen in de gang.