Sigmaflex, een aanvulling op de huidige zorgstructuur?

Auteur Topic: Sigmaflex, een aanvulling op de huidige zorgstructuur?  (gelezen 21024 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Gepost op: 15 april 2011, 23:42:15
Beste leden, enige tijd geleden heb ik een scriptie gelezen, van een student aan de Hogeschool Wageningen richting Intergrale Veiligheid, met als titel Sigmaflex. Een goed verhaal over de mogelijke inzet van zogenaamde Sigmaflex-teams met als subdoel de motivatie onder Sigmaleden te vergroten.

Omdat wij deze mogelijkheid serieus willen onderzoeken ben ik benieuwd welke mensen op dit forum er meer van weten.

Wie kent het bestaan van deze scriptie?
Zijn er ervaringen met Sigmaflex-teams?
Hoe denken jullie hierover?

Of, heb je andere aanvullingen op dit onderwerp? Graag !

p.s.
Ik zal geen copy of link van de scriptie verspreiden omdat dit niet AAN mij is maar ook niet VAN mij is...

groet,
Theo.


De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1 Gepost op: 15 april 2011, 23:46:25
Wat is een SIGMA flex dan precies? Anders wordt het lastig om er over te praten :).
Zijn het SIGMA leden die in het ziekenhuis worden ingezet om zorgtekorten aan te vullen?


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #2 Gepost op: 16 april 2011, 00:28:35
Oke even kort. Een Sigmaflex-team bestaat uit 4 Sigmaleden (inclusief een teamleider) die zonder dat ze naar een opkomstlocatie gaan, direct naar de plaats van het ongeval gaan. Het voordeel hiervan zou moeten zijn, meer inzetten door sneller opkomsttijd en ook indien een incident minder grootschalig is. Hierdoor als subdoel een beter motivatie bij Sigmaleden.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #3 Gepost op: 16 april 2011, 00:46:09
Klinkt wel alsof daar een logica inzit...

zal vooraf toch duidelijk gemaakt moeten worden welke inzetten wel, en welke niet....


phate

  • EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Reactie #4 Gepost op: 16 april 2011, 15:05:48
Het bestaan van deze scriptie is mij bekend en is te vinden op het rode kruis intranet.

Noord-oost gelderland werkt al enige jaren op deze basis alleen heet het dan sigma klein. Misschien dat iemand zijn ervaring kan delen, ik kan dat "helaas" nog niet.
treat the patient, not the number


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #5 Gepost op: 16 april 2011, 20:59:01
Tot nu toe heb ik alleen meegemaakt dat "kleine sigma" is ingezet als veredelde OV team. In theorie lijkt het een efficiente en snellere werkwijze te zijn, maar in de praktijk viel het naar mijn idee erg tegen.

Kleine sigma komt in principe ook op naar 1 van de opkomstplaatsen in de regio, en soms gelijk naar het incident zelf. meestal 4 - 6 vrijwilliger die het team vormen. Ook het "kleine sigma" team heeft een opkomst tijd van 1/2 uur. Feitelijk boek je er bijna geen tijdswinst mee. Dat het team dan vaker word gealarmeerd dan het echte sigma team dat klopt.

Maar omdat het kleinere incidenten betreft kan de mka binnen afzienbare tijd voldoende afvoer capaciteit bieden. Waardoor het kleine team ter plaatse van het incident geen toegevoegde waarde meer heeft. Voor mijn gevoel was het eerdere een onnodige belasting van de vrijwilligers dan een nuttige inzet. De sigma is immers geen Quick response team of een first response eenheid. Het sigma is een ondersteunende eenheid. En is als zodanig toegerust en georganiseerd.

Wanneer een kleiner team moet worden ingezet voor minder grootschalige incidenten zullen er aanpassingen moeten komen om het kleinere team succesvol te laten zijn. Zo moet het team bijvoorbeeld een stuk sneller worden.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #6 Gepost op: 18 april 2011, 21:10:31
Beste Ehv-er als ik het zo lees dan lijkt het wel tot meer inzetten te leiden maar zonder al teveel toegevoegde waarde. Ik vraag me dan ook af of het onder jullie leden dan als prettig ervaren wordt en de motivatie hierdoor gestegen is (toch een belangrijk sub doel)? Hebben jullie daarnaast extra leden moeten werven om de planning rond te krijgen of waren er leden voldoende? En hoe gaan jullie verder met deze ontwikkeling?

Groet,
Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #7 Gepost op: 19 april 2011, 04:22:32
Zover ik van "oud gedienden" heb begrepen zijn het wel veel meer inzetten dan eerst want heel vroeger scheen men soms nieteens op 1 inzet per jaar te komen. Waardoor motivatie erg ver te zoeken was en veel leden het team hebben verlaten. Tegenwoordig zijn het misschien 3 á 4 inzetten per jaar zoiets? Ik kan niet anders dan toegeven dat het stukken beter is geworden dan de "oude" situatie.

Als je wat vaker nuttig bezig kan zijn waarom ook niet? Dat zou de motivatie alleen maar verhogen bij sigmaleden. Die geluiden hoor ik ook regelmatig in de groep. En ik zou het ook motiverend vinden om vaker ingezet te worden.

Het lijkt misschien alsof ik het een heel slecht idee vind, maar dat is niet zo. Als de sigma sneller en flexibeler wordt is het een uitstekend idee om een kleine sigma in te zetten bij minder grootschalige incidenten.

Ik weet niet of het een proef was bij ons in de regio, maar zover ik weet werken we nog steeds volgens het principe van een kleine sigma. Als dat nodig is. Wat ik wel merk is dat men goed afweegt of het de moeite waard is om een sigma in te zetten. De responstijd word ingecalculeerd. Dit zag ik in het begin niet helemaal, maar blijkbaar moest iedereen er even aan wennen.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #8 Gepost op: 20 april 2011, 18:06:49
Beste Ehv-er bedankt voor je reactie. Ben benieuwd of er meer komen.

groet,
Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #9 Gepost op: 22 april 2011, 18:42:15
We moeten zoveel mogelijk van opkomst en aanrijtijden af.
Wellicht is de inzet van community first responders volgens Engels voorbeeld wel een optie.
Sigma leden wonen in principe in de gehele regio, dus waarom niet inzetten als zogenaamde community first responders in hun eigen woonplaats. Gebeurt er wat, dan zijn zij direct daar inzetbaar.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we