Sigmaflex, een aanvulling op de huidige zorgstructuur?

Auteur Topic: Sigmaflex, een aanvulling op de huidige zorgstructuur?  (gelezen 21027 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #10 Gepost op: 22 april 2011, 20:32:53
klinkt ook waardevol


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #11 Gepost op: 24 april 2011, 13:39:11
Tjsa, vind je t gek dat de aanrijdtijden langer worden? door de overheid wordt de acute zorg steeds meer uitgekleed en wegbezuinigd, en in de plaats daarvan moeten vrijwilligers het maar gaan oplossen?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #12 Gepost op: 24 april 2011, 13:50:03
In 'mijn' regio Amsterdam-Amstelland zie ik de meerwaarde van een SIGMA flex niet helemaal

Als een incident zo groot is dat een SIGMA meerwaarde heeft dan is het volgens mij handiger dat we in georganiseerd verband aankomen met materiaal waarmee we iets kunnen betekenen en niet met 10 personenauto's aan verschillende kanten van het rampterrein in de berm gesmeten.

Bij de kleinere incidenten heeft Amsterdam zoveel ambulance potentieel ter beschikking (zelf en van de buurtjes) dat je sneller 50 (wilde gooi) ambulances ter plekken hebt dan 8 SIGMA leden.

Op bijvoorbeeld Texel met weinig ambulance potentieel kan ik mij goed voorstellen dat getrainde extra handjes welkom zijn.


Mijn inzetten haal ik hier gewoon uit de Eerste Hulp inzetten tijdens de grote evenementen. Koninginnendag weer postleiding op een van de posten op het museumplein. Daar pas ik meer vaardigheden toe dan als ik bij een aanrijding 45 minuten iemands nek manueel fixeer.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #13 Gepost op: 24 april 2011, 21:19:45
Het idee van de community responders is leuk, maar ik vraag me af of dat in Nederland werkt. Het vraagt veel organisatie en logistiek en in het huidige systeem lijkt het niet echt nodig te zijn. We hebben een goed en hoogwaardig systeem. Het SIGMA is bedoeld voor rampen en grote ongevallen, niet voor het oplossen van 'gaten' in de reguliere ambulancezorg. Wanneer je SIGMA-leden gaat inzetten als first responders betekent dat zij beduidend meer ingezet gaan worden en ik denk dat veel werkgevers daar niet op zitten te wachten. Daarnaast moet je wel zeker weten dat er iemand op je oproep af gaat, dus op een bepaald moment beschikbaar is.

Voor de ervaring van SIGMA leden is het wel zinvol, maar zij behoren in de eerste plaats hun ervaring op peil te houden via Rode Kruis of EHBO vereniging. Voor de inzet van SIGMA als first responder is daarnaast ook aanvullende opleiding nodig.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #14 Gepost op: 24 april 2011, 22:36:55
Het idee van de community responders is leuk, maar ik vraag me af of dat in Nederland werkt. Het vraagt veel organisatie en logistiek en in het huidige systeem lijkt het niet echt nodig te zijn. We hebben een goed en hoogwaardig systeem. Het SIGMA is bedoeld voor rampen en grote ongevallen, niet voor het oplossen van 'gaten' in de reguliere ambulancezorg. Wanneer je SIGMA-leden gaat inzetten als first responders betekent dat zij beduidend meer ingezet gaan worden en ik denk dat veel werkgevers daar niet op zitten te wachten. Daarnaast moet je wel zeker weten dat er iemand op je oproep af gaat, dus op een bepaald moment beschikbaar is.

Voor de ervaring van SIGMA leden is het wel zinvol, maar zij behoren in de eerste plaats hun ervaring op peil te houden via Rode Kruis of EHBO vereniging. Voor de inzet van SIGMA als first responder is daarnaast ook aanvullende opleiding nodig.

Wij hebben een dergelijke systeem al in Nederland. First Responder Brandweer springt als eerst in mijn gedachte en daarnaast zijn er diverse Burger AED iniatieven. Deze worden ook via de meldkamer ingezet. Persoonlijk zie ik de meerwaarde van een sneller SIGMA helemaal niet. Zoals al aangegeven, wij hebben binnen een redelijke termijn voldoende capaciteit tot een met GRIP1 . De SIGMA heeft vooral een meerwaarde bij de grotere inzetten. Ik zit er echt niet op te wachten om door diverse SIGMA leden onder de voeten te worden gelopen bij bijv. een verkeersongeval met 6 slachtoffers. Daar zijn wij op getraind en kunnen we zelf afhandelen.

Dit klinkt weliswaar nogal negatief maar je moet de reguliere hulpverlening laten voor wat het is en niet ingewikkelder maken. Daar heb ik alleen maar last van.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #15 Gepost op: 24 april 2011, 23:53:45
Het idee van de community responders is leuk, maar ik vraag me af of dat in Nederland werkt. Het vraagt veel organisatie en logistiek en in het huidige systeem lijkt het niet echt nodig te zijn. We hebben een goed en hoogwaardig systeem. Het SIGMA is bedoeld voor rampen en grote ongevallen, niet voor het oplossen van 'gaten' in de reguliere ambulancezorg. Wanneer je SIGMA-leden gaat inzetten als first responders betekent dat zij beduidend meer ingezet gaan worden en ik denk dat veel werkgevers daar niet op zitten te wachten. Daarnaast moet je wel zeker weten dat er iemand op je oproep af gaat, dus op een bepaald moment beschikbaar is.
Voor de ervaring van SIGMA leden is het wel zinvol, maar zij behoren in de eerste plaats hun ervaring op peil te houden via Rode Kruis of EHBO vereniging. Voor de inzet van SIGMA als first responder is daarnaast ook aanvullende opleiding nodig.
Zoals je zegt is het sigma geen ‘quick response team’ of een groep first responders die allemaal individueel en onafhankelijk van elkaar werken. Daar was het sigma oorspronkelijk niet voor bedoeld en is daar op dit moment ook onvoldoende voor uitgerust. Om maar te zwijgen over response tijd.

Een kleine sigma team met 4 vrijwilligers die word opgeroepen voor een verkeersongeval met 15 gewonden bijvoorbeeld. Het mka kan ism reguliere ambulancediensten binnen een half uur voor voldoende behandel en afvoercapaciteit zorgen soms aangevuld met de hap. De sigma word opgeroepen heeft eerst een halfuur nodig om de opkomstplaats te bereiken. Vervolgens moet men nog eens een kwartier rijden. Dan zijn we al 45 minuten verder en voordat het sigma daadwerkelijk aan het werk gaat zijn we bijna een uur verder. De meerwaarde word op dat moment door de responsetijd en de beperkte wendbaarheid van het sigma te niet gedaan door het concept waarin het sigma oorspronkelijk is bedacht.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #16 Gepost op: 25 april 2011, 00:06:51
Wij hebben een dergelijke systeem al in Nederland. First Responder Brandweer springt als eerst in mijn gedachte en daarnaast zijn er diverse Burger AED iniatieven. Deze worden ook via de meldkamer ingezet. Persoonlijk zie ik de meerwaarde van een sneller SIGMA helemaal niet. Zoals al aangegeven, wij hebben binnen een redelijke termijn voldoende capaciteit tot een met GRIP1 . De SIGMA heeft vooral een meerwaarde bij de grotere inzetten. Ik zit er echt niet op te wachten om door diverse SIGMA leden onder de voeten te worden gelopen bij bijv. een verkeersongeval met 6 slachtoffers. Daar zijn wij op getraind en kunnen we zelf afhandelen.

Dit klinkt weliswaar nogal negatief maar je moet de reguliere hulpverlening laten voor wat het is en niet ingewikkelder maken. Daar heb ik alleen maar last van.

CM
De first responders van ketenpartners zijn bij mijn weten in het leven geroepen omdat GHOR,MKA, en ambulancediensten soms tekort schoten? Waarom zouden ketenpartners moeten opdraaien voor tekortkomingen van de witte kolom? Als het GHOR een eigen firstresponder groep wil opzetten dan zou ik dat als een verbetering zien. De ambulancedienst gaat toch ook niet met een poederblusser voor een containerbrandje rijden? Waar ik alleen tegen ben is dat het niet volgens het zelfde concept kan als het sigma. Want first responders moeten flexibeler en sneller zijn dan het sigma ooit kan zijn.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #17 Gepost op: 25 april 2011, 09:52:05
De first responders van ketenpartners zijn bij mijn weten in het leven geroepen omdat GHOR,MKA, en ambulancediensten soms tekort schoten? Waarom zouden ketenpartners moeten opdraaien voor tekortkomingen van de witte kolom? Als het GHOR een eigen firstresponder groep wil opzetten dan zou ik dat als een verbetering zien. De ambulancedienst gaat toch ook niet met een poederblusser voor een containerbrandje rijden? Waar ik alleen tegen ben is dat het niet volgens het zelfde concept kan als het sigma. Want first responders moeten flexibeler en sneller zijn dan het sigma ooit kan zijn.

Dit is een typisch staaltje hokjes mentaliteit. Het is een dergelijke initiatief dat het leven heeft gered van de vader van een speelkameraad van mijn zoon vorige week. En ja, ik zou wel dat brandje wel blussen met mijn poederblusser, mits veilig..

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #18 Gepost op: 25 april 2011, 11:02:59
Wij hebben een dergelijke systeem al in Nederland. First Responder Brandweer springt als eerst in mijn gedachte en daarnaast zijn er diverse Burger AED iniatieven. Deze worden ook via de meldkamer ingezet. Persoonlijk zie ik de meerwaarde van een sneller SIGMA helemaal niet. Zoals al aangegeven, wij hebben binnen een redelijke termijn voldoende capaciteit tot een met GRIP1 . De SIGMA heeft vooral een meerwaarde bij de grotere inzetten. Ik zit er echt niet op te wachten om door diverse SIGMA leden onder de voeten te worden gelopen bij bijv. een verkeersongeval met 6 slachtoffers. Daar zijn wij op getraind en kunnen we zelf afhandelen.

Dit klinkt weliswaar nogal negatief maar je moet de reguliere hulpverlening laten voor wat het is en niet ingewikkelder maken. Daar heb ik alleen maar last van.

CM
Ik had de BurgerAED willen noemen, maar dat niet meer toegevoegd. Uiteraard zie ik van die specifieke groep wel de meerwaarde. First responder brandweer is (denk ik) niet wat bedoeld wordt met community first responder in deze discussie, omdat bij de BRW dit een goed georganiseerd systeem is dat vanuit de brandweer geregeld wordt. Ik zie weinig in community first responders (in de zin van individuele SIGMA-leden of wat dan ook) die voor andere zaken dan reanimatie worden opgeroepen.

De first responders van ketenpartners zijn bij mijn weten in het leven geroepen omdat GHOR,MKA, en ambulancediensten soms tekort schoten? Waarom zouden ketenpartners moeten opdraaien voor tekortkomingen van de witte kolom? Als het GHOR een eigen firstresponder groep wil opzetten dan zou ik dat als een verbetering zien. De ambulancedienst gaat toch ook niet met een poederblusser voor een containerbrandje rijden? Waar ik alleen tegen ben is dat het niet volgens het zelfde concept kan als het sigma. Want first responders moeten flexibeler en sneller zijn dan het sigma ooit kan zijn.
Is dat niet wat al te zwart-wit? Ik denk dat we in NL een goed functionerend systeem hebben, waarbij weinig ruimte is voor first responders anders dan Burger-AED. Het is helemaal niet zo raar dat brandweer first responder inzetten doet. Zij hebben daar (relatief gezien) tijd voor en kunnen prima de eerste opstart doen. In heel veel landen is het normaal dat de brandweer een deel van de medische inzetten doet.

Het inzetten van kleine SIGMA teams als ondersteuning bij grotere ongevallen kan meerwaarde hebben, maar ik denk dat daar veel praktische bezwaren zijn.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #19 Gepost op: 25 april 2011, 11:36:31
ik zeg niet dat ik het systeem slecht vind. Maar benoem alleen dat ik het onlogisch vind om bij de ambulancedienst te gaan bezuinigen om vervolgens bij de brandweer firstresponders te hebben. Natuurlijk zijn firstresponders handig en hebben ze hun nut allang bewezen. Maar waarom medische hulpverlening bij de brandweer neerzetten? Omdat het in het buitenland ook gebeurt?

Ik ben niet tegen firstresponders. Ik ben tegen het inzetten van de sigma als (community)firstresponder of quick response team. Omdat ik heb gezien dat het sigma niet geschikt is voor die taken (logistiek en uitrusting).

Hokjes mentaliteit? Zwart/wit denken? Ik vind van niet.