Sigmaflex, een aanvulling op de huidige zorgstructuur?

Auteur Topic: Sigmaflex, een aanvulling op de huidige zorgstructuur?  (gelezen 21026 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #20 Gepost op: 25 april 2011, 12:03:19
ik zeg niet dat ik het systeem slecht vind. Maar benoem alleen dat ik het onlogisch vind om bij de ambulancedienst te gaan bezuinigen om vervolgens bij de brandweer firstresponders te hebben. Natuurlijk zijn firstresponders handig en hebben ze hun nut allang bewezen. Maar waarom medische hulpverlening bij de brandweer neerzetten? Omdat het in het buitenland ook gebeurt?

Ik ben niet tegen firstresponders. Ik ben tegen het inzetten van de sigma als (community)firstresponder of quick response team. Omdat ik heb gezien dat het sigma niet geschikt is voor die taken (logistiek en uitrusting).

Hokjes mentaliteit? Zwart/wit denken? Ik vind van niet.

Maar er wordt helemaal niet bij ons bezuinigd. Ik denk eerder dat er nog meer wordt geïnvesteerd, zeker als Minister Schippers haar zin doordrijft over het sluiten van een aantal SEH afdelingen. Wij hebben een forse toename van paraatheid gezien in de afgelopen 2 jaar. Wij kunnen nou eenmaal niet op elke straathoek staan en daarom hebben we dergelijke systemen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #21 Gepost op: 26 april 2011, 11:56:55
Kan iemand mij goed uitleggen wat de meerwaarde van een sigma-flex is?
Ik zie het namelijk niet, met 4 man individueel naar een ongeval rijden? Nog meer auto's bij het ongeval, onveilige situaties omdat meer mensen hun prive auto op een vluchtstrook gaan parkeren omdat ze sigma - flex zijn? Wie kan het garanderen dat er maar 4 mensen komen? Of is de kans groot dat er ineens 10 mensen staan?

Misschien moeten we eens gaan onderzoeken of het Sigma een meerwaarde heeft bij het behandelen van de T3 slachtoffers!!
Oeps ik hoop niet dat ik tegen zere schenen schop nu, maar het lijkt mij wel een realistisch en haalbaar doel. ;)
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #22 Gepost op: 27 april 2011, 22:17:39
Beste mensen bedankt voor al jullie reactie's. Ik voel me (voor zover dit belangrijk is  ;)) als Sigma lid door geen van de voorgaande reactie's tegen m'n schenen geschopt. Alleen als iedereen eerlijk kan zeggen en onderbouwen hoe ze hierover denken heeft een discussie meerwaarde. Voor het mogelijk kwetsen van "persoonlijke gevoelens" en zogenaamde "negatieve kritiek" lig ik dan ook zeker niet wakker. Ik ben heel blij met reacties uit het professionele cirquit omdat ik mijn plek als vrijwilliger (met veel minder parate kennis) heel goed ken. Ik ben het er volledig eens dat we in Nederland niet zitten te wachten op een aantal "wellicht over-enthousiaste" Sigma leden die van links en rechts komen aanscheuren om wel ff de boel te gaan "helpen". Maar dat is ook niet de insteek van de Sigmaflex. Wat we willen onderzoeken is of het opkomen met 4 mensen (in 1 auto) binnen een half uur nut zou kunnen hebben. En dan waarschijnlijk inderdaad om de professionele hulpverleners te ontlasten bij T3 slachtoffers. Maar ik zie ook wel, bijvoolbeeld bij de poldercrash, dat er soms meer dan voldoende professionele hulpverleners binnen een hele korte tijd kunnen zijn. Uiteraard heeft een Sigmaflex team van 4 leden dan totaal geen toegevoegde waarde meer. En als zgn first responders zie ik ons al helemaal niets van veel betekenis kunnen doen. We zijn daarvoor nog uitgerust, nog opgeleid...
Maar zoals gezegt. Blijf svp reageren zo zie ik gelukkig wel hoe er over gedacht wordt... O0
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #23 Gepost op: 28 april 2011, 23:27:01
We moeten zoveel mogelijk van opkomst en aanrijtijden af.
Wellicht is de inzet van community first responders volgens Engels voorbeeld wel een optie.
Sigma leden wonen in principe in de gehele regio, dus waarom niet inzetten als zogenaamde community first responders in hun eigen woonplaats. Gebeurt er wat, dan zijn zij direct daar inzetbaar.
Zoals je zegt is het sigma geen ‘quick response team’ of een groep first responders die allemaal individueel en onafhankelijk van elkaar werken. Daar was het sigma oorspronkelijk niet voor bedoeld en is daar op dit moment ook onvoldoende voor uitgerust. Om maar te zwijgen over response tijd.

Een kleine sigma team met 4 vrijwilligers die word opgeroepen voor een verkeersongeval met 15 gewonden bijvoorbeeld. Het mka kan ism reguliere ambulancediensten binnen een half uur voor voldoende behandel en afvoercapaciteit zorgen soms aangevuld met de hap. De sigma word opgeroepen heeft eerst een halfuur nodig om de opkomstplaats te bereiken. Vervolgens moet men nog eens een kwartier rijden. Dan zijn we al 45 minuten verder en voordat het sigma daadwerkelijk aan het werk gaat zijn we bijna een uur verder. De meerwaarde word op dat moment door de responsetijd en de beperkte wendbaarheid van het sigma te niet gedaan door het concept waarin het sigma oorspronkelijk is bedacht.


Vroeger (ja hoor, daar komt het) had je EHBO wijkposten waar de buurt blij mee was.
Wie heeft het in zijn hoofd gehaald om die posten op te doeken?
Simpel, de algemene bereidheid om een dergelijke EHBO functie te vervullen voor de gemeenschap is met de veranderende maatschappij en door onze manier van leven de laatste 20-25 jaar op krachtige wijze om zeep geholpen. Weg sociale betrokkenheid en de wil om de medemens te hulp te schieten.
We hebben het ons zelf aangedaan en maar schreeuwen dat niemand wat doet en de ambulance niet op tijd is.
Een stukje eigen en gemeenschapsverantwoording.

Heden ten dage zijn er allerlei AED-projecten, maar slechts op (laag) BLS niveau en veelal beperkt EHBO opgeleid.
Dit is jammer, want wat kan je als AED reanimist(e) opgeleide met een defibrillator in de hand beginnen bij een hoog-energetisch letsel door een aanrijding of val van een trap?
Dit is mijns inziens ook het grote euvel en denkfout van de samenleving.
Veel aandacht voor "hartproblemen", de AED's komen met bosjes het land binnen, andere vormen van letsels en stoornissen welke veel vaker voorkomen zijn blijkbaar niet belangrijk genoeg.
Statistisch vinden de meeste ongevallen thuis of rond het huis plaats, jawel dus ook bij u in de wijk, dorp, buurt of gehucht.
Jammer als dan geen gedegen opgeleide en uitgeruste lokale community first responder om de hoek woont om de eerstehulp op te starten (vanuit zijn modern ingerichte wijkpost) in afwachting van de A-rit ambulance die steeds later komt of steeds later gaat komen door allerlei politieke beslissingen en toenemende verkeersverstoppingen.

Of de community first responders nu Sigma/GHOR opgeleid zijn of via een ander opleidingssysteem, dat is eigenlijk niet zo belangrijk.
Belangrijker is te weten dat EHBO op lokaal niveau zeer te wensen overlaat. Zowel qua inzet bereidheid als op opleidings niveau. Op deze vlakken zal nog veel moeten verbeteren.

Sigma teams of Sigmaflex teams zijn leuk, maar helaas is hun concept een beetje achterhaalt als het gaat om primaire inzetten bij rampen of grote ongevallen.
Ook Sigmaflex heeft ook met een nieuw jasje geen significante meerwaarde gekregen zowel voor regionale als lokale inzetten.
Eerst opkomen, wachten op volledige bezetting, aanrijden naar locatie, opzetten/inrichten van tent of locatie, tsja dan ben je domweg weer een uur verder.
Waar zijn de slachtoffers gebleven?  ???
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #24 Gepost op: 29 april 2011, 00:20:39
Het kan zijn dat ik sommige dingen totaal verkeerd zie, maar is het niet het belang van een slachtoffer dat voorop staat?

Hoe eerder er iets gedaan wordt, hoe beter dat het is?

En dan heb ik het niet over dat je met een aed naar een motorongeval rent waarbij de rijder met 200+ km/uur uit de bocht gevolgen is.

Ik proef een beetje een wrange smaak van de profs ten opzichte van de vrijwilligers.

En ik weet ook wel dat er een hoop trash rondloopt met een ehbo of ehv diploma. Maar niet iedereen is zo.

Pak het voorbeeld van AED alert. Relatief weinig aanmelders ten opzichte van het aantal gediplomeerden.

Dus waarom zouden het "trash" wel komen om eerste hulp te verlenen?

En bovendien mag ik aannemen dat een beetje ehv-er kan nadenken, en wanneer de profies gearriveerd zijn, kan vragen of hij/zij nog nodig is.

Sorry ik zal wel tegen gevestigde huisjes aantrappen, maar ik ga nog steeds uit van het gebruik van logisch verstand en prioriteiten stellen.

In afwachting van een ambu kan in ieder geval iemand iets doen. Stabiliseren, AB in de gaten houden....

Shoot me.

Misschien kan ik makkelijker praten, ik ben meer dan gewoon opgeleid, maar in het dagelijks leven mag ik ook maar gewoon de handelingen doen die je als ehv-er mag.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #25 Gepost op: 29 april 2011, 17:54:30
Voordat je begint met de inzet van SIGMAleden of andere 'enthousiaste EHBO'ers' als community responder, moet je eerst bedenken wat het doel daarvan is. Ik denk dat bij de meeste voorstanders hier het doel is om de responsetijd te verkorten en te zorgen dat er enige vorm van eerste hulp snel ter plaatse is. Dat lijkt mij een mooi streven, al zitten we in Nederland qua responsetijd best netjes (enkele uitzonderingen daargelaten, al wordt daar vaak wel op ingezoomd).

De volgende vraag is, wat gaat deze inzet je opleveren? Ik denk dan aan termen als: gezondheidswinst, minder invaliditeit, minder sterfte en een economisch voordeel door de eerder genoemde punten. Dat dat bij reanimatie het geval is, dat staat buiten kijf, hoe eerder gestart met reanimatie, des te beter de kans op overleving. Maar de vraag is of dat ook geld voor andere letsels. Maakt het tijdsverschil tussen aankomst van de EHBO'er en aankomst van de ambulance het verschil op het gebied van overleving? Dat kan je je afvragen en de vraag is of er wel zoveel winst te behalen is.

Als de gezondheidswinst is aangetoond kom je bij de volgende stap: de kosten die nodig zijn om een goed functionerende community first responder structuur op te zetten. Je mag dan wel met vrijwilligers werken, maar dat wil niet zeggen dat het niets kost. Je vrijwilligers hebben verzekering, training, materiaal, bijscholing, communicatiemiddelen e.d. nodig. Je kunt niet iedereen met een EHBO diploma zomaar inzetten als responder. Je moet selecteren en bijscholen. Waar we bij AED-alert praten over een relatief eenvoudig 'kunstje' zonder al te veel denkwerk, is het reageren op allerlei oproepen een stuk lastiger vanwege de vele verschillende problemen die je tegen kan komen.

Daarnaast wil je weten of je responders beschikbaar zijn, daadwerkelijk naar de inzet gaan en de juiste hulp kunnen verlenen. De verleende hulp moet goed aansluiten op de andere ketenpartners en men moet goed de plaats in de hulpverleningsketen kennen. De EHBO is op dit moment erg versnipperd en de niveau verschillen zijn erg groot.

Het kan zijn dat ik sommige dingen totaal verkeerd zie, maar is het niet het belang van een slachtoffer dat voorop staat?
...
Sorry ik zal wel tegen gevestigde huisjes aantrappen, maar ik ga nog steeds uit van het gebruik van logisch verstand en prioriteiten stellen.
...

Ik begrijp die reactie wel, al moet je ook begrijpen dat professionals niet per se op alle enthousiast aangeboden hulp zitten te wachten. Met andere woorden, er moet ook bij de andere ketenpartners behoefte zijn aan de community responder omdat je je anders kan afvragen of het de moeite waard is er in te investeren.

Het doel van community first responders moet aantoonbaar voordeel hebben voor het slachtoffer en de hulpverleningsketen, en niet gebruikt worden om EHBO'ers en SIGMA-leden bezig te houden :).


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #26 Gepost op: 29 april 2011, 17:59:49
En hoe zie je dat dan met first responders van de vrijwillige brandweer?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #27 Gepost op: 29 april 2011, 18:35:19
En hoe zie je dat dan met first responders van de vrijwillige brandweer?
Zover ik weet (maar ik ben er niet geheel in thuis) gaan zij voornamelijk naar reanimatie-meldingen. (correct me if i'm wrong).

Daarnaast zijn de responders vanuit de Brandweer georganiseerd vanuit een ketenpartner, aangesloten op de meldkamer, beschikken zij over de juiste materialen en een OGS voertuig. De voorwaarden zijn beter geregeld. Op het gebied van reanimatie heeft het qua overleving meerwaarde. Ik weet niet of dat voor andere aandoeningen geld.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #28 Gepost op: 29 april 2011, 19:19:29
Zover ik weet (maar ik ben er niet geheel in thuis) gaan zij voornamelijk naar reanimatie-meldingen. (correct me if i'm wrong).

Daarnaast zijn de responders vanuit de Brandweer georganiseerd vanuit een ketenpartner, aangesloten op de meldkamer, beschikken zij over de juiste materialen en een OGS voertuig. De voorwaarden zijn beter geregeld. Op het gebied van reanimatie heeft het qua overleving meerwaarde. Ik weet niet of dat voor andere aandoeningen geld.
In elke regio zijn weer verschillende interpretaties voor de inzet en opleiding van First Responders Brandweer (FRB).
De een kiest voor het LPLHB, de andere weer voor opleidingen verzorgd door de ambulancezorgverlening, de ander weer voor een andere opleiding. En wat ook voorkomt is een combinatie van alles.
Er is dus absoluut geen eenheid, ook bij de brandweer niet.
En inderdaad, de FRB's worden hoofdzakelijk ingezet bij reanimaties.

De meerwaarde van een community first responder ligt in het feit dat direct met lokale beschikbare opgeleide personen professionele eerstehulp kan worden opgestart.
Je moet een leken community first responder (cfr) gaan beschouwen als een professional.  :-X  :o
(Auw, dat zal bij sommige pijn doen en wekt dus waarschijnlijk schriftelijke agressie en woede op)
Wel is waar is een cfr niet inzetbaar voor voorbehouden handelingen, maar zal toch ruimschoots beter opgeleid zijn dan de gemiddelde huis-tuin-keuken-hobby EHBO-ers die we nu kennen.
Dus voouitgang!  :)
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #29 Gepost op: 29 april 2011, 19:25:01
Het kan zijn dat ik nu iets niet helemaal begrijp...

Wanneer een frb naar een reanimatie gaat is het prima, doet een "leek" dit dan slechter????

Volgens mij als ik dit zo lees, staat een frb wbt reanimatie op hetzelfde niveau dan een EHV-er met aed aantekening of zie ik dat verkeerd?