Sigmaflex, een aanvulling op de huidige zorgstructuur?

Auteur Topic: Sigmaflex, een aanvulling op de huidige zorgstructuur?  (gelezen 21025 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #30 Gepost op: 29 april 2011, 19:32:12
Het kan zijn dat ik nu iets niet helemaal begrijp...

Wanneer een frb naar een reanimatie gaat is het prima, doet een "leek" dit dan slechter????

Volgens mij als ik dit zo lees, staat een frb wbt reanimatie op hetzelfde niveau dan een EHV-er met aed aantekening of zie ik dat verkeerd?
Nee hoor, een brandweerman/vrouw wordt net als de rest van Nederland op BLS/AED niveau opgeleid.

Het misverstand ontstaat door verschillende benamingen van de opleidingen en de benaming van de hulpverleners.
M.a.w. alles en iedereen, brandweer of de EHBO-er, iedereen blijft en zit nog steeds op het zelfde lage standaard EHBO niveau.
Er is dus absoluut geen sprake van medische en dus voorbehouden handelingen bij de brandweer.
(P.S. het geven van zuurstof is geen voorbehouden handeling, evenmin als fixeren en stabiliseren.)
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #31 Gepost op: 29 april 2011, 19:40:50
De meerwaarde van een community first responder ligt in het feit dat direct met lokale beschikbare opgeleide personen professionele eerstehulp kan worden opgestart.
Je moet een leken community first responder (cfr) gaan beschouwen als een professional.  :-X  :o
(Auw, dat zal bij sommige pijn doen en wekt dus waarschijnlijk schriftelijke agressie en woede op)
Nou, dan komt bij mij toch de vraag op wat 'professioneel' in jouw optiek betekend. Los daar van, waarom zou je de cfr als een professional moeten beschouwen? SIGMA-leden worden ook niet als professionals beschouwd.
Daarnaast heeft het 'opstarten met professionele eerstehulp' alleen meewaarde als het iets oplevert voor de overleving en gezondheidswinst voor het slachtoffer.

Het zal vast boze reacties oproepen, en dat is ook niet heel raar.

Wel is waar is een cfr niet inzetbaar voor voorbehouden handelingen, maar zal toch ruimschoots beter opgeleid zijn dan de gemiddelde huis-tuin-keuken-hobby EHBO-ers die we nu kennen.
Dus voouitgang!  :)
Dat is een beetje voorbarig, omdat niet eens vaststaat wat de opleiding tot cfr inhoud, laat staan wat zijn rol is. Voorbehouden handelingen hoeft hij ip niet te kunnen verrichten, dat ben ik met je eens, omdat je daarvoor de ambulance hebt.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #32 Gepost op: 29 april 2011, 19:42:28
Het kan zijn dat ik nu iets niet helemaal begrijp...

Wanneer een frb naar een reanimatie gaat is het prima, doet een "leek" dit dan slechter????

Volgens mij als ik dit zo lees, staat een frb wbt reanimatie op hetzelfde niveau dan een EHV-er met aed aantekening of zie ik dat verkeerd?
Ik weet niet of dat op de reactie van Willem D. was of op die van mij. Ik heb iig niet geschreven dat een frb beter is dan een EHV-er met aantekening. MI gaat deze discussie niet over de inzet bij reanimaties, maar bij alle andere ziektebeelden. Organisatorisch zullen de frb waarschijnlijk beter zijn ingricht en beter uitgerust.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #33 Gepost op: 29 april 2011, 19:48:26
...
Het misverstand ontstaat door verschillende benamingen van de opleidingen en de benaming van de hulpverleners.
M.a.w. alles en iedereen, brandweer of de EHBO-er, iedereen blijft en zit nog steeds op het zelfde lage standaard EHBO niveau.
Er is dus absoluut geen sprake van medische en dus voorbehouden handelingen bij de brandweer.
(P.S. het geven van zuurstof is geen voorbehouden handeling, evenmin als fixeren en stabiliseren.)
Inderdaad, de term first responder is erg vaag en wordt zowel in NL als in de rest van de wereld niet eenduidig gebruikt. De discussie gaat niet over voorbehouden handelingen, ik heb ook niet gesuggereerd dat de BRW dat wel gebruikt. Als je de cfr moet gaan opleiden voor voorbehouden handelingen dan verliest het zijn meerwaarde omdat de investering in de opleiding waarschijnlijk niet genoeg oplevert in de praktijk.
De brandweer is als ik het goed heb overigens wel wat meer getraind in de handelingen als toediening van zuurstof, en stabilisatie van de wvk. Een praktische kanttekening is ook dat deze materialen niet voor handen zijn voor de cfr. Als je dat wel zou willen betekent dat wederom een extra investering.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #34 Gepost op: 29 april 2011, 20:00:16
Dus als we weer on topic gaan..... 998765

Een sigma lid is wel opgeleid om meer te doen dan een standaard ehv-er, net als een frb. Vanwaar dan geen discussie over frb, maar wel over een sigmaflex?
Inzetbaarheid>beide op oproepbasis
kennisniveau> boven gemiddeld ehv

ik praat niet over een verhaal van 10 auto's die aan komen scheuren. maar puur inhoudelijk


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #35 Gepost op: 16 mei 2011, 22:34:26
Nou, dan komt bij mij toch de vraag op wat 'professioneel' in jouw optiek betekend. Los daar van, waarom zou je de cfr als een professional moeten beschouwen? SIGMA-leden worden ook niet als professionals beschouwd.
Daarnaast heeft het 'opstarten met professionele eerstehulp' alleen meewaarde als het iets oplevert voor de overleving en gezondheidswinst voor het slachtoffer.
.............
Dat is een beetje voorbarig, omdat niet eens vaststaat wat de opleiding tot cfr inhoud, laat staan wat zijn rol is. Voorbehouden handelingen hoeft hij ip niet te kunnen verrichten, dat ben ik met je eens, omdat je daarvoor de ambulance hebt.
Sigma leden kunnen dan wel door professionals als niet-professional worden gezien en/of beschouwd, maar hebben wel professionele opleidingen, ondersteuning en uitrusting. Komt deze minachting door het woord "vrijwillig"?
Professionals kunnen zowel beroeps als vrijwilliger zijn.  :)

En wat de ambulancezorgverlening betreft, als deze verder wordt uitgekleed of anders wordt ingevuld dan heb je cfr's wellicht harder nodig dan je wellicht nu denkt. Een cfr heeft door directe locale inzetmogelijkheden een duidelijke meerwaarde, dus grotere kans op overleving en gezondheidswinst van het slachtoffer.
Of krijgen we in de toekomst standaard een verpleegkundige of cfr op de tankautospuit?

Ik ga er vanuit dat een cfr een opleiding krijgt gelijkwaardig aan of gelijkend op dat van Sigma.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #36 Gepost op: 16 mei 2011, 22:39:20
Ik denk dat de hele discussie professioneel of niet niet zo belangrijk is.
Professioneel = beroepsmatig = om er zijn geld mee te verdienen.
De term zegt niets over kwaliteit, motivatie of wat dan ook, puur of het gedaan wordt om er geld mee te verdienen of niet.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #37 Gepost op: 16 mei 2011, 23:02:08
Sigma leden kunnen dan wel door professionals als niet-professional worden gezien en/of beschouwd, maar hebben wel professionele opleidingen, ondersteuning en uitrusting. Komt deze minachting door het woord "vrijwillig"?
Professionals kunnen zowel beroeps als vrijwilliger zijn.  :)
Jammer dat je het direct opvat als minachting. Dat is niet zo bedoeld. De term professional kan zoals Jacques zegt gebruikt worden om aan te geven of iets wel of niet beroepsmatig is, maar ook om een bepaalde attitude aan te geven. Ik heb in deze context de term gebruikt om beroepsmatig aan te duiden. Dat zegt dus niets over opleiding, attitude en kwaliteit.
In dat licht vallen de CFR en de SIGMA strikt genomen dus niet onder de noemer professionals. Ik ben het wel met je eens dat in de andere betekenis SIGMA-leden wel onder de noemer professioneel vallen als we praten over opleiding en attitude.

Ik ga er vanuit dat een cfr een opleiding krijgt gelijkwaardig aan of gelijkend op dat van Sigma.
Dat is deels wel een goed uitgangspunt, echter is de SIGMA opleiding niet bedoeld om mensen te leren zelfstandig te opereren op straat zonder opdrachten van het ambuteam en zonder alle aanwezige materialen. Uiteraard kan je daar prima een mouw aan passen en er zijn al enkele opleidingen die opleiden tot 'first responder' wat dat dan ook mag inhouden :).

En wat de ambulancezorgverlening betreft, als deze verder wordt uitgekleed of anders wordt ingevuld dan heb je cfr's wellicht harder nodig dan je wellicht nu denkt. Een cfr heeft door directe locale inzetmogelijkheden een duidelijke meerwaarde, dus grotere kans op overleving en gezondheidswinst van het slachtoffer.
Dat is een aanname, die tot op zekere hoogte logisch lijkt. Maar is dat ook echt zo? Ofwel is daar onderzoek naar gedaan en is er bewijs voor?


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #38 Gepost op: 16 mei 2011, 23:37:31
Maar is het dan niet zo dat ook een cfr wordt gestuurd door de meldkamer?
Die kan toch inschatten of een cfr oid nodig is. Zij kunnen ook inschatten of er gebruik gemaakt moet worden van een aed alert.
Ik begrijp ook wel dat je een cfr niet naar een puffende bevalling hoeft te sturen die niet goed gaat.
Daarnaast moet je je ook realiseren dat diegene die wel capabel zijn om een cfr te zijn ook de kennis, inzet en attitude hebben anders willen ze dit niet of anders worden ze afgetoetst.
@ Lunatum, je hebt het vaak over een meerwaarde die een cfr moet hebben, die er in jouw ogen niet is.
Maar ik zie heel vaak dat er ambu's gestuurd worden naar een locatie die nu niet echt in de buurt ligt. Uiteraard zijn hier hele goede redenen voor en ongetwijfeld probeerd de meldkamer dit zoveel mogelijk te voorkomen.
De meerwaarde in dit soort gevallen die ik net noem is juist de snelle inzetbaarheid van een cfr. Als ik het vergelijk met een aed alert, waarbij ik aanneem dat een ambu met A1 naar de locatie rijd, dan sta ik soms wel te kijken van de tijd die de ambu er over doet.
Laatste keer was het dik 15 minuten.
Toch makkelijk wanneer je een aantal cfr, of hoe je ze ook wilt noemen, in de buurt hebt.
En ja voor de gevallen waarbij een meldkamer al kan weten dat er geen meerwaarde is aan een cfr, dan roepen ze die gewoon niet op.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #39 Gepost op: 17 mei 2011, 00:35:27
Maar is het dan niet zo dat ook een cfr wordt gestuurd door de meldkamer?
Die kan toch inschatten of een cfr oid nodig is. Zij kunnen ook inschatten of er gebruik gemaakt moet worden van een aed alert.
Uiteraard kan een meldkamer dat inschatten; alleen is dan de vraag, wat zijn de inzetcriteria voor een CFR? Bij AED-alert is dat vast omlijnt: een reanimatie.
Voor een CFR ligt dat in NL (nog) niet vast. Die criteria kunnen gerelateerd zijn aan bepaalde ziektebeelden of typen meldingen, of aan bv de afstand/aanrijdtijd van een ambulance in een bepaalde plaats/regio. Ook daarbij speelt weer mee hoe de CFR is opgeleid.

@ Lunatum, je hebt het vaak over een meerwaarde die een cfr moet hebben, die er in jouw ogen niet is.
Maar ik zie heel vaak dat er ambu's gestuurd worden naar een locatie die nu niet echt in de buurt ligt. Uiteraard zijn hier hele goede redenen voor en ongetwijfeld probeerd de meldkamer dit zoveel mogelijk te voorkomen.
De meerwaarde in dit soort gevallen die ik net noem is juist de snelle inzetbaarheid van een cfr. Als ik het vergelijk met een aed alert, waarbij ik aanneem dat een ambu met A1 naar de locatie rijd, dan sta ik soms wel te kijken van de tijd die de ambu er over doet.
Laatste keer was het dik 15 minuten.
Toch makkelijk wanneer je een aantal cfr, of hoe je ze ook wilt noemen, in de buurt hebt.
Het is niet dat ik niet een meerwaarde zie, ik begrijp best dat bijvoorbeeld de responsetijd korter wordt. De vraag is alleen of dat (reanimatie uitgezonderd) zich ook vertaald in meetbare voordelen voor het slachtoffer.

Het opzetten van een CFR systeem kost hoe dan ook (veel) geld. Om die investering rendabel te maken, moet het voordeel opleveren, bijvoorbeeld door een betere overleving, minder handicap (grotere gezondheidswinst), economisch voordeel enzovoorts. Snelle inzetbaarheid/responsetijd betekent niet per se dat de bovenstaande dingen ook verbeteren. Om aan te kunnen tonen dat een CFR die meerwaarde heeft, zal je een pilot moeten doen.

Mij lijkt een CFR-oproep best leuk om te doen, ik denk ook wel eens: goh, ik kan daar vast eerder zijn dan de ambulance. Alleen is de vraag dan: wat gaat mijn aanwezigheid daar opleveren? Ik kan best situaties bedenken waarbij ik wat kan bijdragen. Maar betekent dat ook dat het zin heeft om op grote schaal CFR op te leiden en in te zetten? Dat moet wel aangetoond worden. Ik ben dus kritisch over de zogenaamde kosteneffectiviteit.