Sigmaflex, een aanvulling op de huidige zorgstructuur?

Auteur Topic: Sigmaflex, een aanvulling op de huidige zorgstructuur?  (gelezen 21023 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #50 Gepost op: 20 mei 2011, 23:15:46
Beste mensen ik zie de discussie verschuiven naar een CFR, een BFR en nog meer van dit soort benamingen. Heel leerzaam maar net even anders dan ik voor ogen had. Daarom wil ik er graag op wijzen dat de sigma-flex net even anders in elkaar zal zitten. Het is duidelijk NIET de bedoeling dat een sigma lid of leden vanuit huis of werk als eerste worden opgeroepen om zodoende nog voor de professionele hulpverleners aanwezig te kunnen zijn bij een ongeval. De gedachten gaan uit naar, of een gelijktijdige aansturing vanuit de MKA (dus EN ambulance EN sigma flex inzetten), of een situatie waarbij de 1e ambulance besluit een Sigma-flex team in te zetten. In het eerste geval zal, door de manier van werken, de Ambulance zeer waarschijnlijk altijd eerder aanwezig zijn (zijn paraat en hebben OGS) en in het tweede geval zijn ze al ter plaatse. Zoals wij het zien moet het een aanvulling worden voor de medewerkers van de ambulance. Blijven echter wel de vragen: Wanneer kan het nuttig zijn om een Sigma-flex in te zetten, welke taken gaan ze uitvoeren, wie draagt de verantwoording tijdens de hulpverlening, hoe organiseer je zoiets, enz enz.

En daarop zou ik heel graag jullie reacties willen lezen omdat hier vanuit alle hoeken van de hulpverlening bijdrages komen. Mijn hoop is, om dit samen met alle betrokkenen (Ambulancedienst, GHOR, RK, Sigma, MKA, ...) tot een succes te maken.

Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #51 Gepost op: 12 augustus 2011, 21:46:42
Zoals wij het zien moet het een aanvulling worden voor de medewerkers van de ambulance. Blijven echter wel de vragen: Wanneer kan het nuttig zijn om een Sigma-flex in te zetten, welke taken gaan ze uitvoeren, wie draagt de verantwoording tijdens de hulpverlening, hoe organiseer je zoiets, enz enz.

En daarop zou ik heel graag jullie reacties willen lezen omdat hier vanuit alle hoeken van de hulpverlening bijdrages komen. Mijn hoop is, om dit samen met alle betrokkenen (Ambulancedienst, GHOR, RK, Sigma, MKA, ...) tot een succes te maken.


En toen bleef het stil...?  :'(
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #52 Gepost op: 13 augustus 2011, 22:15:56
Even kort door de bocht:

Als de huidige zorgstructuur niet voldoende is moet dat door het stoppen met bezuinigen,starten van opleidingen voor personeel en extra ambulances opgelost worden en niet door het meer inzetten van onbetaalde vrijwilligers waarbij de werkgever er al begrijpelijk moeite mee heeft om de werknemer 1-2 keer per jaar te missen.


Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang blijven zitten...
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #53 Gepost op: 14 augustus 2011, 11:13:42
Helemaal mee eens.
Dus niets aan toe te voegen...
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #54 Gepost op: 14 augustus 2011, 12:01:21
Ik sluit me er graag bij aan.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #55 Gepost op: 15 augustus 2011, 08:14:52
Even kort door de bocht:

Als de huidige zorgstructuur niet voldoende is moet dat door het stoppen met bezuinigen,starten van opleidingen voor personeel en extra ambulances opgelost worden en niet door het meer inzetten van onbetaalde vrijwilligers waarbij de werkgever er al begrijpelijk moeite mee heeft om de werknemer 1-2 keer per jaar te missen.


Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang blijven zitten...

Waarom kan de rode kolom dan wel steunen op een groot vrijwilligersapparaat die werkgevers (zonder morren) soms meerdere keren per week moeten missen?
Ik zeg niet dat sigmaflex dé oplossing is. Anderzijds is het zeer de vraag of het neerzetten (en slechts bij grote calamiteiten gebruiken) van dure ambulances en -medewerkers wel de meest effectieve oplossing is.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #56 Gepost op: 15 augustus 2011, 17:29:55
Waarom kan de rode kolom dan wel steunen op een groot vrijwilligersapparaat die werkgevers (zonder morren) soms meerdere keren per week moeten missen?
Ik zeg niet dat sigmaflex dé oplossing is. Anderzijds is het zeer de vraag of het neerzetten (en slechts bij grote calamiteiten gebruiken) van dure ambulances en -medewerkers wel de meest effectieve oplossing is.

Omdat de brandweervrijwilligers daar veel beter voor betaald worden dan SIGMA ;)

En ik denk dat de hoeveelheid geld die jaarlijks wordt 'weggegooit' aan onderhoud en verloop van oude materialen van de GNK's ook niet mis is. Daar kun je wel een paar ambu's extra voor hebben denk ik (die zowieso erg hard nodig zijn).

Voor grote rampen en calamiteiten staat de meerwaarde van het SIGMA niet ter discussie, maar wil je deze groep ook gaan 'misbruiken' voor kleine inzetten die nog gewoon met extra ambu's opgelost kunnen worden?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #57 Gepost op: 15 augustus 2011, 20:51:20
@ Radar
Tja da's inderdaad wel een mooie vergelijking. Daar had ik zo snel nog niet aan gedacht... O0

@Jim
Dus de oplossing is de Sigma ook (beter) gaan betalen? Ik vind het prima  :D


Maar in de basis is het wel een mooi vergelijk. Beide hulpverleningsdiensten (rood en wit) die iets willen betekenen voor slachtoffers alleen de rode kolom in mijn ogen nog beter (lees wellicht professioneler) georganiseerd. Geeft weer stof tot nadenken voor mij. Thanks...
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #58 Gepost op: 15 augustus 2011, 20:57:34

Voor grote rampen en calamiteiten staat de meerwaarde van het SIGMA niet ter discussie, maar wil je deze groep ook gaan 'misbruiken' voor kleine inzetten die nog gewoon met extra ambu's opgelost kunnen worden?

De vraag is of je die ambu's (die er toch al weinig zijn volgens jou woorden) wel wil inzetten als je het ook met minder gekwalificeerde hulpverleners (want dat zijn we als Sigma leden) goed kan organiseren.

En DAT is waar we naar op zoek zijn !!
Waar en wanneer kan er sprake zijn van meerwaarde in de hulpverlening als we denken aan Sigma flex !!

En ja met extra ambu's en personeel (ook niet onbelanrijk lijkt me) is dat natuurlijk het best. Alleen hebben we dat als Sigma niet in de hand. :-\
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #59 Gepost op: 15 augustus 2011, 21:29:58
De vraag is of je die ambu's (die er toch al weinig zijn volgens jou woorden) wel wil inzetten als je het ook met minder gekwalificeerde hulpverleners (want dat zijn we als Sigma leden) goed kan organiseren.

En DAT is waar we naar op zoek zijn !!
Waar en wanneer kan er sprake zijn van meerwaarde in de hulpverlening als we denken aan Sigma flex !!

En ja met extra ambu's en personeel (ook niet onbelanrijk lijkt me) is dat natuurlijk het best. Alleen hebben we dat als Sigma niet in de hand. :-\

Sigma is altijd een tussenoplossing, de slachtoffers moeten zowieso vervoerd worden van de rampplek. De taken zijn dus niet te vergelijken.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!