Politie, KMar, Douane en Handhaving's vaartuigen

Auteur Topic: Politie, KMar, Douane en Handhaving's vaartuigen  (gelezen 375567 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #540 Gepost op: 8 oktober 2008, 23:51:02
Huidige stand van zaken:
Alle schepen voor de KMar zijn geleverd.
Inmiddels zijn drie vaartuigen voor op de grote rivieren geleverd, te weten de P93, P94 en P95. Allen Damen Stan Patrol 2005 markII
Tevens zijn twee Damen Stan Patrol 2505 geleverd, namelijk de P85 en de P86

Dus wat er nog aankomt:
4x Damen Stan Patrol 2005 markII. De scheepsnamen P96, P97, P98 en P99 liggen in de lijn der verwachting.
En nog 1x Damen Stan Patrol 2505, vermoedelijk de P87.

Inmiddels zijn ook de P87 en de P97 geleverd en gedoopt:

"Two name giving ceremonies in one week


Mrs. van PuttenThe newly delivered Damen Stan Patrol 2505 ‘P 87’, built for the Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD), belonging to the Dutch Ministry of the Interior and Kingdom Relations, has been named in Lelystad on 23 September 2008.

The ceremony has been performed by Mrs. van Putten, spouse of the commander of the Koninklijke Marechaussee (KMar)- belonging to the Dutch Ministry of Defense.

On 26 September 2008, in Maasbracht, another Damen Stan Patrol 2005 ‘P97’ and also delivered to the KLPD, has been named by Mrs. Miltenburg, spouse of the director of KLPD.



Both patrol vessels are part of a 13-vessel renewal programme that are/ will all be delivered in the course of 2007 and 2008 and are of the following types:

7x Damen Stan Patrol 2005 MK 2, for KLPD, speed of 22 knots;
2x Damen Stan Patrol 2005, for KMar, with speed of 23 knots;
3x Damen Stan Patrol 2505, for KLPD, with speed of 25 knots;
1x Damen Stan Patrol 3407, for KMar, with speed of 15 knots.
All 10 vessels for KLPD are for inland patrolling duties, whereas all vessels for KMar are also of the seagoing type."
Bron: www.damen.nl


Nu dus alleen nog twee vaartuigen van het type Damen Stan Patrol MkII; de P98 en de P99. Volgens bovenstaand artikel heeft Damen nog een krappe 3 maanden om de vaartuigen op te leveren.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


PRRZHP

  • Gast
Reactie #541 Gepost op: 9 oktober 2008, 12:42:19
Goedendag heren/dames,

Ik ben nieuw hier ;D
Ik ben werkzaam bij de Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond en zodoende vind ik dit een erg interessante topic!
Vaar regelmatig mee op de P boten en ik zag er hier ook ontzettend veel mooie platen van staan, met name van de nieuwe serie(de 4, 5 en 6)
Mochten jullie vragen hebben zal ik ze proberen zo goed mogelijk te beantwoorden en verder ga ik gewoon genieten van de mooie foto's O0
Heb er zelf ook nog een paar van de binnenkant, deze zijn wel gemaakt met mn telefoon daar ik geen peperdure apparatuur ter beschikking heb :(

Met vriendelijke groeten,

Ben


KMarbiker

  • Gast
Reactie #542 Gepost op: 9 oktober 2008, 20:30:48
Apart dat een schip voor de politie wordt gedoopt door de vrouw van de commandant van de KMar...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #543 Gepost op: 9 oktober 2008, 20:46:44
Apart dat een schip voor de politie wordt gedoopt door de vrouw van de commandant van de KMar...

Ja, daar keek ik ook wel even van op. Mogelijk omdat het een gezamenlijke aanbesteding is geweest van KMar en KLPD ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


KMarbiker

  • Gast
Reactie #544 Gepost op: 9 oktober 2008, 20:58:36
Zou kunnen, toch wel opmerkelijk.


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #545 Gepost op: 13 oktober 2008, 17:19:25
Een opname van mij die ik heb gemaakt in augustus 1989:  De RP18 (later P96) op het Wad. Het is een zusterschip van de thans nog bij Rijkswaterstaat in dienst zijnde Houtrib.

Helaas was de opname van veraf en nog analoog.


Ook heb ik geen verdere gegevens over het schip.
Wat ik wel weet is dat het schip in augustus 2003 buiten dienst is gegaan. Naar verluidt zou het verkocht zijn richting Denemarken aan een duikvereniging...
De opname dateert nog uit de periode dat de waterpolitie ook de Kustwacht-striping voerde.

Groet,

Robert


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #546 Gepost op: 13 oktober 2008, 17:52:18
Een opname van mij die ik heb gemaakt in augustus 1989:  De RP18 (later P96) op het Wad. Het is een zusterschip van de thans nog bij Rijkswaterstaat in dienst zijnde Houtrib.

Ook heb ik geen verdere gegevens over het schip.

Ik heb hier een boekje "Scheepsrevue; Rijksvaartuigen" voor me liggen. Er staat geen jaar van uitgave in, maar de beschrijvingen lopen tot het jaar 1986.
Hierin staat dat in 1983 door het Ministerie van Justitie bij de scheepswerf Schottel Nederland BV te Warmond in verschillende fasen een zestal zeegaande patrouillevaartuigen werd besteld vor de Rijkspolitie te Water. De vaartuigen waren langs de Nederlandse kust in verschillende havens gestationeerd voor het uitvoeren van politionele taken langs de kuststrook.

Bij het uitkomen van het boekje waren in dienst gesteld:
- maart 1984 - RP 16 te Vlissingen
- juni 1984 - RP 20 te Den Helder
- december 1985 - RP 25 te Stellendam
- december 1985 - RP 56 te Delfzijl

Een citaat: "De laatste eenheid komt in Harlingen te liggen. Dit vaartuig zal trouwens een aangepaste versie zijn van haar zusterschepen."
Laatste alinea: "De patrouilleboot die in Harlingen wordt gestationeerd, heeft wel belangrijke afwijkingen t.o.v. haar zusterschepen. Zulks vanwege het speciale werkgebied, de Waddenzee, waar zij veelvuldig actief zal zijn. In de machinekamer zijn conventionele motoren opgesteld, terwijl het achterschip zal verlaagd is ten gerieve van het meenemen van een grote bijboot."

Ik vermoed dat dit de RP 18 is geworden.
Naast de beschrijving in het boekje staat een zwart-wit foto van de RP 16 in alleen grijs met "rijkspolitie", terwijl op de omslag een kleurenfoto van dezelfde RP 16 staat met op de zijkant het Kustwacht-logo en het opschrift "Kustwacht". Ik heb helaas geen scanner...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #547 Gepost op: 13 oktober 2008, 18:37:13
Leuke informatie heren :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #548 Gepost op: 13 oktober 2008, 18:41:59
P6





Dienst:                    Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond
Roepnummer:                P6 / 1206
Soort voertuig:            Patrouillevaartuig
Merk en type:              De Haas Maassluis (constructeur) / Studio Yacht Rotterdam (ontwerp)
Overige bijzonderheden:    Bijboot P16, Avon Searider


Gegevens aangevuld
Maarten.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #549 Gepost op: 9 november 2008, 17:53:51
Inmiddels zijn ook de P87 en de P97 geleverd en gedoopt:

Nog twee plaatjes van de site van Damen:



Dienst:                    KLPD Dienst Waterpolitie
Roepnummer:                P97
Soort voertuig:            Patrouillevaartuig
Merk en type:              Damen Stan Patrol 2005 MkII
Overige bijzonderheden:    ~




Dienst:                    KLPD Dienst Waterpolitie
Roepnummer:                P87
Soort voertuig:            Patrouillevaartuig
Merk en type:              Damen Stan Patrol 2505
Overige bijzonderheden:    Zeegaand patrouillevaartuig
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s