Kwaliteitservaringen met LED-verlichting (verbetering of niet?)

Auteur Topic: Kwaliteitservaringen met LED-verlichting (verbetering of niet?)  (gelezen 8854 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2011, 20:58:27
Ik kijken, want we hadden er net weer een nwe in gekregen. Schets mijn  verbasing weer een stuk of 10 - 15 ledjes kaduk.

Tsja, de tijd van kapje eraf schroeven en gloeidraadje even bekijken is voorgoed voorbij... 0098
Want met een kluwen ledjes kun je niets. Onbegrijpelijk spul.. dus schouderophalend maar weer melden bij je TD..


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2011, 21:02:10
Tsja, de tijd van kapje eraf schroeven en gloeidraadje even bekijken is voorgoed voorbij... 0098
Want met een kluwen ledjes kun je niets. Onbegrijpelijk spul.. dus schouderophalend maar weer melden bij je TD..

Zo wat een wijsheid heb jij in huis. ;D

Dat was idd weer langs de radiowerkplaats voor een nw transparant. Krijg je als reactie: HUHUH alweer kapot. Wat doe je er mee. Dus ik met mijn vreselijk uitgeslapen kop: Stoptekens geven. 98uiye


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2011, 21:12:27
Zo wat een wijsheid heb jij in huis. ;D

Daar kun je blauwe sterren mee verdienen, wist u dat? ... >:D

 HUHUH alweer kapot. Wat doe je er mee. Dus ik met mijn vreselijk uitgeslapen kop: Stoptekens geven. 98uiye

En ik stamel dan: ja euh niets, af en toe aanzetten... 0098


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2011, 21:22:53
Ik heb nul komma nul problemen met onze Federal Signal spullen. De LED versie's hebben nog nooit enig mankement vertoont. De halogeen versie ging (logisch) ook wel eens kapot.

Heb ook het idee dat bepaalde regio's met spanningsproblemen kampen waardoor bepaalde LED's snel(ler) stuk gaan  ::)

Bedenk me net dat ik 1 keer één kapotte unit heb gehad, in een 8 jaar oude Federal Signal Vista met Solaris led's.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2011, 21:25:54
Heb ook het idee dat bepaalde regio's met spanningsproblemen kampen waardoor bepaalde LED's snel(ler) stuk gaan  ::)

Als je tonnen betaalt mag je er als dienst toch van uit gaan, dat alles okee is? Dus ik ga met je mee, maar ik vrees dat de problematiek dan bij de opbouwers ligt?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 11 mei 2011, 21:36:40
Als je tonnen betaalt mag je er als dienst toch van uit gaan, dat alles okee is? Dus ik ga met je mee, maar ik vrees dat de problematiek dan bij de opbouwers ligt?

Helemaal mee eens, als je echter ziet dat politieregio Amsterdam-Amstelland zelf van alles loopt te regelen in de lichtbalken dan sta ik er niet raar van te kijken dat er bij sommige voertuigen wat problemen zijn met (zo te zien) boordspanning.

Daarnaast heb ik de ambulancedienst Zuid Holland Zuid ook niet echt begrepen met de vier kleine led'jes in de grill .... Had er twee TIR6'jes in gehangen. Had je meer licht gehad en hoogstwaarschijnlijk betere kwaliteit  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #16 Gepost op: 11 mei 2011, 21:56:18
Als je tonnen betaalt mag je er als dienst toch van uit gaan, dat alles okee is? Dus ik ga met je mee, maar ik vrees dat de problematiek dan bij de opbouwers ligt?

Als je een auto koopt mag je daar ook vanuit gaan, toch gaan er van sommige auto's (vooral de wat oudere Golfjes) heel erg regelmatig rondom lampen stuk. Soms echt absurd vaak. Bekend VW kwaaltje...
Spanning is nu eenmaal lastig onder controle te krijgen. Zeker als je het zelf gaat doen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #17 Gepost op: 11 mei 2011, 22:00:14
Als je een auto koopt mag je daar ook vanuit gaan, toch gaan er van sommige auto's (vooral de wat oudere Golfjes) heel erg regelmatig rondom lampen stuk. Soms echt absurd vaak. Bekend VW kwaaltje...
Spanning is nu eenmaal lastig onder controle te krijgen. Zeker als je het zelf gaat doen.

Met name de Golf4... daar had een terugroepactie op plaats moeten vinden, maar dat is er nooit van gekomen...het is tegengehouden..(aldus een ''Volkswagenbron'')  ::)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #18 Gepost op: 11 mei 2011, 22:16:42
Wat betreft Fed Sig kan ik niks zeggen maar vind de balken van Whelen die we hebben toch echt niet
slecht. Maar sinds wij de nieuwe balk hebben (zie mijn foto in het douane voertuigen topic) merk je wel
het verschil tussen een gewoon lampje of led overdag. Zeker als de zon er een beetje opschijnt heb je met
de oude balk de neiging om weg te vallen in het schijnsel, terwijl de led duidelijk blijft.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Gast

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 11 mei 2011, 23:07:35
Naast de welbekende ellende met vochtvorming in de balken van enige tijd terug (wat toen opgelost zou moeten zijn met andere rubbers en een extra ontluchting begreep ik) is micro-electronica natuurlijk wel iets gevoeliger voor een kromme Volt of een scheve Watt dan een ouderwetse rotator waar je 12volt op hangt en draaien met die hap.

Een kapot LEDje in een cornerLED of LIN unit wordt niet vervangen, de hele unit haal je eruit, nieuwe erin. Dat is de enige oplossing. En een hele LIN8 of corner-LED is wel even duurder dan een strobe-buisje of H1 lampje. Dat is het nadeel van een defect in je LED-balk, qua kosten ben je direct een klap duurder uit.
Het voordeel wat de Ultra Edge heeft (net als de Edge dat had/heeft) is een dichte bovenkant, er straalt nooit zonlicht in de bak. Bij de Vista, in het draaier-tijdperk, werd dat in de ontwerpfase opgelost door de lens zo te gieten dat bovenin, de binnenzijde van de lens, een geribbelde vorm zit. Dit houdt slechts ten dele het zonlicht tegen.
Ga je terug in de tijd, maar kort hoor, dan zie je bij JetSonics en Streethawks dat de bovenkant zelfs met zwart plakband afgedekt werd om instraling tegen te gaan om zoveel mogelijk light-output te krijgen van de draaiers.

LED-balken is qua technologie, en voorspelde levensduur, "The way to go" voor de toekomst, maar voor mij als verzamelaar en niet-bevoegd-wel-ervaren-zwaailichtenkenner gaat er toch niets boven de opvallende (zoals de yanks noemen) Eyecatching Snap of Light wat alleen een halogeen rotator heeft. Kijk naar een Hella lamp, een simpele KL710. Die zie je, zelfs in fel zonlicht, hoe ver ook, die zie je. De perfecte focus van een H1 lampje in een reflector, de optics in de lens, afstand gegarandeerd. Een LED balk, maakt niet uit hoeveel LEDjes je erin zet, heeft altijd ergens een meer of mindere dode hoek. LED's stralen heel rechtlijnig uit en alleen met behulp van lensjes en wat ribbeltjes in een lens kun je enige spreiding van licht verkrijgen.

Het KAN wel! Een LED lamp van R&D Sicureza (zeg ik dat goed LSV?) met een wel apart uitziende lens erop levert een enorm breed lichtbeeld op EN een bundel recht naar voren. Zelfs een TIR6 of een LIN8 levert niet zo'n breed lichtbeeld.

Voor wat betreft eventuele spanningsproblemen waar over gerept wordt, lijkt me stug dat dit de boel stukmaakt, de TIR6 is rated tot 13.5Volt en in de Ultra's zit VAST een bescherming tegen over-voltages. Echter, de kleinste opening in een lens of dichting waar doorheen vocht KAN komen kan meer schade aan een LED aanrichten dan aan een strobe of halogeen-draaier. Je mag ook nooit met de hogedruk-spuit je LED's schoonspuiten  8)