Gebruik van quads bij de reddingsbrigade

Auteur Topic: Gebruik van quads bij de reddingsbrigade  (gelezen 38975 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #70 Gepost op: 16 maart 2014, 15:12:42
Citaat van: -Joost- link=msg=1251318 date=1394978001
Het is op het strand niet erg praktisch, maar een portofoon + oortje doet wonderen. Met een mob en al helemaal met losse portofoons kan je blijven roepen tot je een ons weegt. Zeker als die ATV een tweetoon of ander geluidsignaal krijgt hoor je er helemaal niks meer van, weet niet of dat in DH de bedoeling is(?)
Een sirene heb je niet eens nodig  0098. Maar inderdaad een oortje zal het oplossen.
of zoiets:


bron: http://www.ruggedradios.com


Richard

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #71 Gepost op: 17 maart 2014, 16:09:07
Wij zijn erg tevreden met de Polaris.

Het contact met de badgasten is vele malen beter als je het vergelijkt met een toyota landcruiser.
Goed manoeuvreerbaar dus ook goed in te zetten bij drukte
Redelijk stil van geluidsoverlast hebben we geen last.
Er zit nu een rek op voor een resque board welke we dus ook altijd bij ons hebben.
Snel genoeg om in te zetten actie`s.
Voor het vervoer van een RWC prima geschikt. Reden zelfs met gemak het hoge duin op. ( de haagsche collega`s weten wel waar ik het over heb)
Mochten jullie meer willen weten schroom niet de deur staat open


https://www.dropbox.com/s/vh26y4fxp4xdneb/polaris.jpg


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #72 Gepost op: 19 maart 2014, 23:02:34
Bedankt voor het delen van je ervaring Richards. Er zouden meer strandwachten, reddingsbrigades en de knrm lokaties, gebruik maken van een quad.

Precies wat jij zegt, is nodig op het strand. Er zitten zo veel voordelen aan.


guest11765

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 21 maart 2014, 06:34:33
Citaat van: Shifty link=msg=1252351 date=1395266554
Bedankt voor het delen van je ervaring Richards. Er zouden meer strandwachten, reddingsbrigades en de knrm lokaties, gebruik maken van een quad.

Precies wat jij zegt, is nodig op het strand. Er zitten zo veel voordelen aan.

En ook zoveel nadelen.
Want ik vind het leuk dat Richard er zo blij mee is. Maar ik heb hier de foto's van die dingen (toevallig zelfde kleurstelling), met wat er allemaal stuk aan gaat.
En geloof mij, dat zo'n ding minder kost dan een auto, maar niet als je over meerdere jaren gaat bekijken.
Ze zijn nu tot op het bot gestript en helemaal geconserveerd. Want na 2 jaar waren ze al mega toegetakeld.

Alles staat of valt met het juiste onderhoud en het juiste gebruik. En de marge van wanneer het fout gaat bij een auto is vele malen groter dan bij een dergelijke fragiel apparaat.

Een polaris is niet geschikt voor op het strand, tenzij je hem er helemaal voor aanpast.

Bij RB wassenaar zal de controle, onderhoud, type strand en hoe men er mee omgaat, vele malen beter zijn dan ergens in het noorden (if you know what i mean).

Ik ben van mening dat een Quad voor het vervoer van de scooter en fast response perfect zou zijn. Vele malen sterker in het zand en kleiner/wendbaarder. Maar de wielen zitten meer open en bloot, en dat zie ik weer als een probleem.

Een Polaris kan eigenlijk net niks en kost veel meer en is te log. Patiënten vervoer achterop kan eigenlijk net niet. Er zou 1 persoon naast je kunnen zitten. In te mul zand kan hij de scooter ook niet voorruit krijgen. Door het vele plastic kan je niet de essentiële dingen schoonhouden en met de vetspuit overal komen. En dienen ze eigenlijk fabriek af behoorlijk aangepast te worden.

Een auto is eigenlijk de beste allrounder. Zei het dat je qua grote soms toch een probleem kan hebben.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #74 Gepost op: 21 maart 2014, 18:53:56

Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1252640 date=1395380073
Bij RB wassenaar zal de controle, onderhoud, type strand en hoe men er mee omgaat, vele malen beter zijn dan ergens in het noorden (if you know what i mean).

Je zet je wel een beetje af tegenover je Noorder strandwachten, dit vind ik niet zo netjes alsof ze in wassenaar de enige zijn die goed onderhoud plegen..


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #75 Gepost op: 21 maart 2014, 20:59:44
Dat ze minder lang mee gaan als een auto wil ik best geloven, maar onze rhino doet het toch al een aantal jaren goed en de kosten liggen lager als bij een voertuig. Schoonmaken is makkelijk omdat je alles zo uit elkaar trekt. Het plastic is schadebestendiger dan andere materialen


guest11765

  • Gast
Reactie #76 Gepost op: 22 maart 2014, 08:10:43
Citaat van: Shifty link=msg=1252795 date=1395424436
Je zet je wel een beetje af tegenover je Noorder strandwachten, dit vind ik niet zo netjes alsof ze in wassenaar de enige zijn die goed onderhoud plegen..

Nee de controle is vele malen hoger, gok ik.
En ja "ik zet mij af" (als jij dat zo wil noemen), omdat ik bewijslast kan overleggen.

Ik zeg geen dingen die ik niet kan onderbouwen. (maar ik schreef er ook bij dat ik er foto's van heb)

Volgens mij heeft RB wassenaar een redelijk vast Team. Tevens hebben zij een aantal goede mensen als leiding gevende. Dat legt een goede basis, waar mensen wat kunnen leren. Niet alleen hoe zij LG moeten zijn, maar ook hoe zij dingen moeten gebruiken en onderhouden. ( ik wil niet zeggen dat wij dat niet hebben, voordat je mijn woorden weer in kwaad daglicht zet. Alleen overwicht en afstand zijn de 2 sleutelwoorden)

Of de Polaris van hen ook overmatig slijtage gaat krijgen of dat de polaris bij hen wel heel blijft zal de tijd moeten leren.

Feit blijft wel dat een vast team, beter met materiaal weet om te gaan, als altijd maar wisselende mensen.


guest11765

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 22 maart 2014, 08:11:46
Citaat van: EvEs link=msg=1252861 date=1395431984
Dat ze minder lang mee gaan als een auto wil ik best geloven, maar onze rhino doet het toch al een aantal jaren goed en de kosten liggen lager als bij een voertuig. Schoonmaken is makkelijk omdat je alles zo uit elkaar trekt. Het plastic is schadebestendiger dan andere materialen

Kan jij is een foto posten van jullie Rhino? Ik ben benieuwd naar de opbouw.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #78 Gepost op: 22 maart 2014, 14:52:37
Citaat van: Shifty link=msg=1252795 date=1395424436
Je zet je wel een beetje af tegenover je Noorder strandwachten, dit vind ik niet zo netjes alsof ze in wassenaar de enige zijn die goed onderhoud plegen..

Je weet waar Haeck werkt?  ;)

Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1252640 date=1395380073
Een auto is eigenlijk de beste allrounder. Zei het dat je qua grote soms toch een probleem kan hebben.

Eens. Maar wat zie je gebeuren als het een week écht mooi weer is? De auto wordt geparkeerd op een manier zodat je snel via het duingebied/openbare weg naar een melding kan vertrekken en vervolgens "hangt" de bemanning de hele dag op en rond een post in afwachting van een incident. Op dat soort momenten heb je voor je toezicht wel een enorm voordeel met een ATV, ik zie het ook meer als aanvulling op een volledig uitgerust voertuig.

Daarnaast kan je met bijvoorbeeld wat slechter weer een veel groter gebied dekken met een ATV dan dat je dat op de voetjes kan doen. Zeker in het geval van betaald personeel of een tekort aan vrijwilligers kan je hen dan ook veel flexibeler en efficiënter inzetten. :)


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #79 Gepost op: 22 maart 2014, 15:19:33
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1252918 date=1395472306
Kan jij is een foto posten van jullie Rhino? Ik ben benieuwd naar de opbouw.

Er is sowieso een filmpje waar de Rhino in voor komt:

Vanaf 3:20 rijdend in beeld:

https://www.youtube.com/watch?v=UtfHI-Z-Ti4
User: Erik van Es

Voor een paar knappe foto's probeer ik mijn eigen collectie even door te spitten.