Waarom rijdt de politie met Prio1, terwijl er niks aan de hand is?

Auteur Topic: Waarom rijdt de politie met Prio1, terwijl er niks aan de hand is?  (gelezen 23450 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #70 Gepost op: 27 juli 2011, 22:43:17
Even inhakend op de discussie:

Opvoeding is iets wat je (als het goed is) van thuis uit meekrijgt.
Verkeersregels en de wet krijgen we opgelegd, en dient "iedere" weggebruiker zich aan te houden. Dus ook een politieagent of vuilnisman of tandarts.

Dat een agent vrijstelling heeft van een aantal regels, moge bekend zijn, maar daarin staat volgens mij niet specifiek beschreven dat ze vrijstelling hebben van het "voertuigreglement" waar de richtingaanwijzing besproken wordt....
Dus: gebruik richtingaanwijzer is gewoon "handig en verstandig"...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Gast

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 27 juli 2011, 22:46:26
Ik bedoel gewoon iedereen moet zich aan de regels houden (ook hun)

Nou, nee, dat is dus niet waar, en corrigeer me als ik het fout heb:

Uit het RVV
Hoofdstuk VI. Ontheffingen en vrijstellingen
§ 5. Voorrangsvoertuigen
Artikel 91
Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #72 Gepost op: 27 juli 2011, 22:48:04
voorrangsvoertuig  ben je alleen als je met zwaailicht/sirene rijdt toch?


Gast

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 27 juli 2011, 22:50:59
Ja, daar heb jij gelijk in.
Wat is dan de regel dat bestuurders van een voorrangsvoertuig, zonder signalen, óók bij het uitoefenen van hun taak ontheffing hebben van het RVV.

Natuurlijk valt daar een richtingaanwijzer niet onder, maar kom OP zeg, dit is echt kiezels op laag water zoeken.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #74 Gepost op: 27 juli 2011, 22:52:44
Ja, jammer he? Dat er niet meer mensen zo waren..
Dus de politie moet iedereen het goede voorbeeld geven? Vreemd, volgens mij heet dat opvoeding door je ouders en normaal sociaal gedrag.
Dezelfde agent loopt wijs te vertellen hoe gevaarlijk het wel niet is om door rood te fietsen met de bocht mee terwijl er nergens verkeer te bekennen was, dusja, hij moet naar mijn mening het goede voorbeeld geven om zijn geloofwaardigheid te behouden. En daarmee mijn respect.

Dat het in beginsel bij je ouders ligt lijkt me vrij duidelijk.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #75 Gepost op: 27 juli 2011, 22:53:35
Ja, daar heb jij gelijk in.
Wat is dan de regel dat bestuurders van een voorrangsvoertuig, zonder signalen, óók bij het uitoefenen van hun taak ontheffing hebben van het RVV.

Natuurlijk valt daar een richtingaanwijzer niet onder, maar kom OP zeg, dit is echt kiezels op laag water zoeken.

tsja zo kan je het ook zien

maar als ik 1 keer mn knipperlicht niet aan doe kan krijg ik ook een bon (laat staan als je het ZO vaak niet doet) en dan kan ik ook tegen de agent zeggen dat hij kiezels op laag water zoekt..


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #76 Gepost op: 27 juli 2011, 22:53:53
In Jip en Janneke-taal: wij mogen het RVV overtreden als dit nodig is voor de uitvoering van onze politietaak. En ja, dat is breed.


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #77 Gepost op: 27 juli 2011, 22:54:46
iedereen snapt wel dat het in deze situatie niet nodig is.. :-X


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #78 Gepost op: 27 juli 2011, 22:55:40
Dezelfde agent loopt wijs te vertellen hoe gevaarlijk het wel niet is om door rood te fietsen met de bocht mee terwijl er nergens verkeer te bekennen was, dusja, hij moet naar mijn mening het goede voorbeeld geven om zijn geloofwaardigheid te behouden. En daarmee mijn respect.

Dat het in beginsel bij je ouders ligt lijkt me vrij duidelijk.
Voor ons blijft het net zo gevaarlijk

Echter, wij hebben een rijtraining gehad, dat helpt een beetje En daarbij passen wij het toe als dit nodig is voor de uitvoering van onze politietaak. Want ik vang liever een inbreker dan dat ik keurig voor rood blijf wachten.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #79 Gepost op: 27 juli 2011, 22:57:07
Maar wat let je om naar het politiebureau toe te gaan en daar je beklag te doen? Ik had er twee weken terug ook 2 keer burgers aan de balie staan voor mijn rijgedrag. Zijn we even samen gaan zitten, situatie uitgelegd en niets meer dan lof, uiteindelijk, voor m'n rijgedrag.