Mening t.a.v. event hulpverlening

Auteur Topic: Mening t.a.v. event hulpverlening  (gelezen 58016 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #40 Gepost op: 30 juli 2011, 20:54:40
Het filmpje van MES is gewoon de toekomst in heel Nederland.

In het GHOR advies staat vaak bv 10 man EHBO incl. 1 ambu volgens AZN norm  of x aantal ALS hulpverleners voor het evenement.
Deze ambu / ALS personeel zal dus op het evenemententerrein al het voorkomende ALS werk doen.
Als zij een vervoersvergunning hebben kunnen ze zelfs vervoeren. Hier in Zeeland gebruiken we vaak een rendezvous ambu.
Wat inhoudt dat de regio ambu alleen de patient overlaad en voor de rest geen taken uitvoert.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #41 Gepost op: 30 juli 2011, 21:09:29
...
Deze ambu / ALS personeel zal dus op het evenemententerrein al het voorkomende ALS werk doen.
...

Maar zien we hier (op het filmpje van MES) dan ook daadwerkelijk ALS opgeleide verpleegkundigen of artsen aan het werk? Met eventueel aanvullend de SOSA opleiding? Want dat betwijfel ik een beetje...


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #42 Gepost op: 30 juli 2011, 22:01:30
Maar zien we hier (op het filmpje van MES) dan ook daadwerkelijk ALS opgeleide verpleegkundigen of artsen aan het werk? Met eventueel aanvullend de SOSA opleiding? Want dat betwijfel ik een beetje...

Mee eens. Het bevrijden van een slachtoffer uit een voertuig vergt wel iets meer dan alleen een ALS training.

En dat bedoel ik nou. Je hebt geen idee met wie je zaken doet.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #43 Gepost op: 30 juli 2011, 22:35:04
Of de  mensen op het filmpje een aanvullende opleiding hebben weet ik niet natuurlijk. Hun papieren heb ik niet in kunnen zien  998765.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #44 Gepost op: 31 juli 2011, 00:13:04
Maar zien we hier (op het filmpje van MES) dan ook daadwerkelijk ALS opgeleide verpleegkundigen of artsen aan het werk? Met eventueel aanvullend de SOSA opleiding? Want dat betwijfel ik een beetje...

Geen van allen!!


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #45 Gepost op: 31 juli 2011, 09:20:23
Of de  mensen op het filmpje een aanvullende opleiding hebben weet ik niet natuurlijk. Hun papieren heb ik niet in kunnen zien  998765.

Geen van allen!!

Kijk, nu zijn we er uit! De personen in deze film zijn gewoon figuranten. Hoe willen ze patiënt touwen vervoeren? Achter op de fiets of zo?

Bij ambulancepersoneel is bij wet gewoon duidelijk wat hun kwalificatie- en kwaliteitsniveau is. Over dit laatste kun je natuurlijk een enorme boom opzetten. Dat begrijp ik echt wel. Maar hun handelen is in ieder geval medico-legaal net afgedekt door een MMA en de desbetreffende beroepsbeoefenaar kan hierop tuchtrechtelijk worden aangesproken.

Kortom, je weet dus wie er bij je op de stoep staat en waar je kunt reclameren.

Ieder ander heeft de plicht om naar behoren EHBO te verlenen, maar moet medisch-inhoudelijk gewoon met zijn handen van een patiënt afblijven! Zeer uitzonderlijke situaties daargelaten.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #46 Gepost op: 31 juli 2011, 09:40:25
Erratum


Hoe willen ze patiënt trouwens vervoeren? Achter op de fiets of zo?



Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #47 Gepost op: 31 juli 2011, 22:12:50
Het filmpje van MES is gewoon de toekomst in heel Nederland.

In het GHOR advies staat vaak bv 10 man EHBO incl. 1 ambu volgens AZN norm  of x aantal ALS hulpverleners voor het evenement.
Deze ambu / ALS personeel zal dus op het evenemententerrein al het voorkomende ALS werk doen.
Als zij een vervoersvergunning hebben kunnen ze zelfs vervoeren. Hier in Zeeland gebruiken we vaak een rendezvous ambu.
Wat inhoudt dat de regio ambu alleen de patient overlaad en voor de rest geen taken uitvoert.

de regio ambu voert voor de rest geen taken uit? mag toch hopen dat zij zelf ook zeer goed nagaan wat er door EMS en andere bedrijven in hun RAV ambulance wordt geschoven....en therapeutische handelingen verrichten...

ALS certificaat zegt niet zoveel, het is veelal een ziekenhuisopleiding die in 2 dagen opleidt voor ALS handelingen, totaal geen garantie voor practische bekwaamheid in de ambulancezorg..., leuke opstap maar het is nog GEEN ambulancezorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Bart S

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 31 juli 2011, 23:51:24
de regio ambu voert voor de rest geen taken uit? mag toch hopen dat zij zelf ook zeer goed nagaan wat er door EMS en andere bedrijven in hun RAV ambulance wordt geschoven....en therapeutische handelingen verrichten...

ALS certificaat zegt niet zoveel, het is veelal een ziekenhuisopleiding die in 2 dagen opleidt voor ALS handelingen, totaal geen garantie voor practische bekwaamheid in de ambulancezorg..., leuke opstap maar het is nog GEEN ambulancezorg.

Gisteren toevallig een patient overgenomen van EMS. Volgens mij prima in orde, patient had reeds een naaldje en lag aan een monitor. Verpleegkundige van EMS had een mooi overdrachtsformulier voor ons. EMS werkte hier ook nauw samen met één van onze OVD-G's.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #49 Gepost op: 31 juli 2011, 23:52:24
Weet je zeker dat je daar de bovenstaande organisatie gezien hebt? Ik denk dat je EMS gezien hebt. Die werken met ambulancepersoneel. EMS is zeker geen wannebee organisatie. EMT is volges mij niet bij de vierdaagse ingezet.

Ja inderdaad sorry, vergissing is snel gemaakt. EMS is de juiste naam.