GRIP 2 Grote Brand zendmast Smilde - Hoogersmilde 15-07-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Grote Brand zendmast Smilde - Hoogersmilde 15-07-2011  (gelezen 78834 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Aart Rietveld

• Forum gebruiker
Reactie #140 Gepost op: 18 juli 2011, 22:17:16
Onderstaand een foto van de mast die men gaat plaatsen. Het gevaarte heeft een paar jaar geleden bij de RAI in Amsterdam gestaan toen de KPN-toren aldaar verhoogd werd.

brandweer23

• Manschap A / Strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
    • Brandweer Zwaag
Reactie #141 Gepost op: 18 juli 2011, 22:31:06
Voor sommigen hier een simpel iets om de juiste afstand tot een pand te bepalen (niet handig bij zon grote toren, geef ik toe) buk voorover, kijk tussen je benen door, als je precies de bovenkant kan zien sta je ver genoeg weg

orthello

• Forum gebruiker
Reactie #142 Gepost op: 19 juli 2011, 00:44:34
Nog wat foto's van de tijdelijke mast

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #143 Gepost op: 19 juli 2011, 11:40:11
Hoe is de verankering van een dergelijke mast aan de grond?
Lijkt me niet dat de mast "los" op de grond staat, de windvang is dusdanig groot dat bij een beetje wind de mast om zou gaan naar mijn idee. Misschien heb ik het mis en blijft de mast wel staan, maar het lijkt me wat onwaarschijnlijk. Temeer de mast ook tuikabels mist.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #144 Gepost op: 19 juli 2011, 15:04:06
Lijkt me niet dat de mast "los" op de grond staat, de windvang is dusdanig groot dat bij een beetje wind de mast om zou gaan naar mijn idee. Misschien heb ik het mis en blijft de mast wel staan, maar het lijkt me wat onwaarschijnlijk. Temeer de mast ook tuikabels mist.

Dit geeft misschien een indruk :

http://hoogspanningsnet.webnode.com/masten/hoe-zit-een-mast-in-elkaar-/

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #145 Gepost op: 19 juli 2011, 16:36:48
Duidelijk verhaal Hunter, bedankt  O0

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #146 Gepost op: 19 juli 2011, 16:49:58

Gelet op het tijdelijk karakter van de te plaatsen masten neem ik aan dat ze geen hijpalen de grond inslaan om de mast op vast te zetten.
Bij tijdelijke constructies wordt vaak gewerkt met gewichten op de fundatie waaraan de mast is vastgezet. Ongeveer hetzelfde principe als bij bijv.schotelantennes en parasols waar de gewichten dan wel bestaan uit een paar stoeptegels,maar hier natuurlijk wel even meer gewicht. (soms tientallen tonnen)

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #147 Gepost op: 19 juli 2011, 18:17:49
In dit geval bestaat het fundament uit diepe gaten gevuld met beton en afgedekt met betonnen platen. Afgaand op de afbeelding zijn deze "militair" aangelegd, oftewel zonder oog voor schoonheid maar maximaal robuust en effectief.

Bron: een van de eerder gelinkte websites. <EDIT: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/63633/voorbereidingen-plaatsing-zendmast-in-volle-gang voor artikel en foto's>
Bijdragen op persoonlijke titel.

erik 67

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #148 Gepost op: 19 juli 2011, 19:46:56
Astronomen profiteren van brand zendmast
NIJMEGEN -  Astronomen die met de Lofar radiotelescoop in Drenthe werken, profiteren van de brand die de zendmast in Hoogersmilde afgelopen vrijdag trof. De radiostilte geeft de astronomen de kans metingen te doen in een gebied dat gewoonlijk onbereikbaar is door de radiofrequentie van Radio 1 tot en met 4, de regionale en commerciële omroepen. Dat heeft astronoom Heino Falcke van de Radboud Universiteit in Nijmegen dinsdag gezegd.

Falcke is een grondlegger van Lofar. Hij kreeg dit jaar de Spinozapremie voor zijn werk. Lofar is een radiotelescoop die honderdmaal sterker is dan andere telescopen. Astronomen hopen daarmee de verste uithoeken van het heelal te kunnen meten. De radiotelescoop heeft geen last van aardse radiosignalen, maar kan in het frequentiegebied van de radio niet meten.

Lofar heeft vastgelegd dat vrijdag in een kleine tien minuten tijd de radiofrequentie wegviel, zo heeft Falcke gezien in de meetgegevens. Of de metingen in het radiogebied bijzondere informatie opleveren, is nog niet te zeggen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10222508/__Astronomen_profiteren__.html?p=10,1

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #149 Gepost op: 19 juli 2011, 20:32:14
In dit geval bestaat het fundament uit diepe gaten gevuld met beton en afgedekt met betonnen platen. Afgaand op de afbeelding zijn deze "militair" aangelegd, oftewel zonder oog voor schoonheid maar maximaal robuust en effectief.

Bron: een van de eerder gelinkte websites. <EDIT: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/63633/voorbereidingen-plaatsing-zendmast-in-volle-gang voor artikel en foto's>[/b]

Een interessant stuk informatie. Er wordt gesproken over 5 meter diep betonzand als fundatie. Als ik de foto zo bekijk is het oppervlak is dat 20-25 m2 dus 100 tot 125 m3 betonzand of beton per poot,dat is nogal wat. Ik zie nog nergens grondankers om de mastpoten aan vast te zetten en dat was eigenlijk de oorspronkelijke vraag dacht ik.