Gasfles op een zwart plat dak in de volle zon

Auteur Topic: Gasfles op een zwart plat dak in de volle zon  (gelezen 20321 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 25 september 2011, 10:41:55
Wat mij eigenlijk opvalt, maar ik ben een leek op dit gebied, is de kleur van de cylinder. Zijn hier standaard kleuren voor? Ik zou verwachten dat als zo'n ding buiten in de volle zon gebruikt en/of opgeslagen wordt, dat de kleur mede bepalend is voor de temperatuur. Nu is die cylinder nogal donker en zal dus significant warmer worden dan als hij wit geweest zou zijn, toch?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 25 september 2011, 10:55:34
Er zijn weldegelijk wat aandachtspunten, waaronder het plaatsen van een gasfles in de volle zon. Ik moest naar de site van een kampeermiddelenhandel voor wat regeltjes.
http://www.de-wit.nl/nl/beleef/gasflessen/veilig-gebruik-van-een-gasfles

Regel is dus wel dat je een gasfles niet in de volle zon moet zetten, daar was hier dus wel sprake van. De zon tesamen met het zwarte dak zal voor een behoorlijke druk verhoging in de fles zorgen. De dakwerkers hebben dus wel een risico genomen, zeker toen het +30 werdt buiten

Gezien hij waarschijnlijk half leeg is, zal de temperatuur goed hoog moeten worden wil het gas ver genoeg uitzetten dat de druk te groot word, mocht dit gebeuren zal het overdrukventiel in werking treden. dit werkt net zoals het ventiel op je band, het gas spuit er geleidelijk uit, en de fles ontploft niet. nu weet ik niet waar het spuitstuk heengericht is, want dat zou dan wel enige zorgen kunnen baren.

Maar vermoedelijk gebeurd er niks.

Overdrukventiel op een gasfles ?  ::) ::)
Hoe kan het dat gasflessen nog steeds ontploffen bij een brand. Dus waar haal je het veiligheidsventiel vandaan?

Wat mij eigenlijk opvalt, maar ik ben een leek op dit gebied, is de kleur van de cylinder. Zijn hier standaard kleuren voor? Ik zou verwachten dat als zo'n ding buiten in de volle zon gebruikt en/of opgeslagen wordt, dat de kleur mede bepalend is voor de temperatuur. Nu is die cylinder nogal donker en zal dus significant warmer worden dan als hij wit geweest zou zijn, toch?

De meeste flessen zijn grijs of blauw of donkerrood, afhankelijk van het type fles. Dit zijn toch wel de standaart kleuren van een gasfles. Je kunt je voorstellen dat een grijze fles minder snel opwarmt, maar dan nog niet in de volle zon zetten. O0


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #12 Gepost op: 25 september 2011, 11:00:36
Dat is een advies. Die je toch maar beter kunt opvolgen.
Daarbij werk ikzelf in de drukvaten industrie en zo'n gasfles die kan bij goed onderhoud een heleboel hebben.
Alleen is het vaak het geval dat hij nogal meer dan eens onvoorzichtig wordt behandeld.
Dus mijn advies is altijd goed geventileerd op een koelere plek bewaren.
En het liefst in het zicht voor bijvoordeeld en calamiteit zodat de fles snel wordt gezien en veiliggesteld kan worden.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #13 Gepost op: 26 september 2011, 12:00:41
PGS 15 opslag van gasflessen

http://www.publicatiereeksgevaarlijkestoffen.nl/vraag-en-antwoord/PGS15/dak.html

Vraag
In voorschrift 6.2.14 van PGS15 wordt een beschermend dak niet meer verplicht gesteld. Waarom niet?

Antwoord
Risico’s van gasflessen worden hoofdzakelijk bepaald door hitte aanstraling. Weersinvloeden vormen een verwaarloosbaar risico. Een beschermend afdak is niet verplicht.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #14 Gepost op: 26 september 2011, 14:25:02
Het viel me een aantal jaren geleden al eens op dat er in zuid-Frankrijk direct naast een bezinestation van de Super-U een groot rek stond wat vol stond met verzegelde (dus volle) gasflessen van zowel propaan als butagas (de verschillende kleuren). Dan heb ik het over zo'n 40 a 50 gasflessen varierend van de kleine (5kg) middelgrote (12 Kg) tot grote (22kg)  
Alles zonder afdak in de volle zuid-franse zon.

Gezien het feit dat dit in het zicht was van een kazerne van de pompeurs daar ging ik er vanuit dat " het waarschijnlijk wel volgens de geldende regels was" ... maar volgens mij zou het in Nederland echt anders geregeld zijn. e050

Maar goed ... het schijnt dat Nederland overgereguleerd is 998765.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #15 Gepost op: 3 oktober 2011, 14:20:29
Wat mij eigenlijk opvalt, maar ik ben een leek op dit gebied, is de kleur van de cylinder. Zijn hier standaard kleuren voor? Ik zou verwachten dat als zo'n ding buiten in de volle zon gebruikt en/of opgeslagen wordt, dat de kleur mede bepalend is voor de temperatuur. Nu is die cylinder nogal donker en zal dus significant warmer worden dan als hij wit geweest zou zijn, toch?

Zie onderstaande link voor meer info over de oude en nieuwe kleurstellingen van gasflessen.
http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/bovenbalk/zoeken-0/zoeken/@19667/eu-kleurcode/