Doden en gewonden door instorten tenten Pukkelpop - Kiewit(Hasselt) Belgie 18-08-2011

Auteur Topic: Doden en gewonden door instorten tenten Pukkelpop - Kiewit(Hasselt) Belgie 18-08-2011  (gelezen 100995 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
één van de 60 duizend ....

Een twitter met verwijzing naar een blog.

Een blog van iemand die (op een mooie , echte manier ) vertelt wat ze meemaakte, dacht en zo bewust van wat er om haar heen gebeurde ..

Daarom wat flarden uit het blog, ....

.
.
.

http://blog.ssstofff.be/noodweer-pukkelpop-2011-goktenten

wat flarden van wat 1 van die 60.000 mensen ons meegeeft mbv internet ...

Zeer kenmerkende quote uit diezelfde blog vond ik deze:
Citaat
Tussen de Clubtent, waar ik nu stond, en de restohoek aan de overkant staan tientallen banieren aan smalle metalen palen te wapperen. Ze waaiden in de tegengestelde richting vanwaar het onweer kwam, viel me op.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Zeer kenmerkende quote uit diezelfde blog vond ik deze:

Wat is daar kenmerkend aan? Op verschillende hoogtes kan wind verschillende richtingen uit waaien.

Ben zelf wel eens met een luchtballon meegevaren. Opgestegen, naar het noorden gegaan, iets hoger om naar het oosten te komen, beetje gedaald om naar het zuiden te varen en uiteindelijk zijn we toen hemelsbreed op 700 meter van waar we opgestegen waren weer geland. We hadden wel bijna 10 km gevaren.

Het kan dus gewoon zo zijn dat de onweerswolken de ene kant op dreven, terwijl de (neerkomende) wind op de grond een andere richting heeft.



Bron: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/Thunderstorm_formation.jpg
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Wat is daar kenmerkend aan? Op verschillende hoogtes kan wind verschillende richtingen uit waaien.

 ;D Ik had het niet over het weer verschijnsel, maar over de scherpte/alertheid van de dame van de blog.

Dat deze dame ondanks alle hectiek (mogelijk mede als gevolg van flink wat adrenaline) zo scherp was dat dit haar op viel.
En blijkbaar (voor haar) zo opvallend (ongewoon) was dat ze het apart heeft benoemd.

Dat een neerkomende (luchtstroom) een kant op moet is mij helder. Dat dat in tegengestelde richting van de bovenlaag kan zijn is mij ook bekend.
Heb de microburst in Hoogeveen aantal jaren terug ook mee gemaakt. Sinds dien wel weer iets wijzer geworden.


112Rene

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 436
Burgemeester blijft bij 5 doden Pukkelpop
Zondag meldde Gazet van Antwerpen dat er vier in plaats van vijf doden gevallen zijn op Pukkelpop.

Een man die voor het noodweer al in kritieke toestand was opgenomen in het ziekenhuis zou per vergissing bij de Pukkelpopdoden zijn geteld. Burgemeester Hilde Claes (SP.A) zegt dat dat verhaal niet klopt. Ze baseert zich daarvoor op informatie van het parket. Het vijfde slachtoffer is een 59-jarige man die ook op Pukkelpop aanwezig was.
http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5364089/_rp_links4_hasclickpage/1_1013


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
;D Ik had het niet over het weer verschijnsel, maar over de scherpte/alertheid van de dame van de blog.

Dat deze dame ondanks alle hectiek (mogelijk mede als gevolg van flink wat adrenaline) zo scherp was dat dit haar op viel.
En blijkbaar (voor haar) zo opvallend (ongewoon) was dat ze het apart heeft benoemd.

Dat een neerkomende (luchtstroom) een kant op moet is mij helder. Dat dat in tegengestelde richting van de bovenlaag kan zijn is mij ook bekend.
Heb de microburst in Hoogeveen aantal jaren terug ook mee gemaakt. Sinds dien wel weer iets wijzer geworden.

Ah, ok :) Zo had ik het (duidelijk) niet gelezen.

Morgen is mijn leidinggevende ook weer terug op kantoor. Heb hem net gesproken, hij bleek ook op Pukkelpop te zijn en was in één van de tenten die is ingestort. Met hem is niets aan de hand, maar hij zou morgen wel wat vertellen...
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
ma 29 aug 2011, 17:13

    
Nog twee Nederlanders Pukkelpop in ziekenhuis
DEN HAAG -  Nog twee Nederlandse slachtoffers van het noodweer op het Belgische festival Pukkelpop liggen in België in het ziekenhuis. Dat meldde een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag maandag.
 
Als gevolg van noodweer op het festivalterrein op 18 augustus kwamen vijf festivalgangers uit België om het leven. Een aantal Nederlanders raakte zwaar gewond. Over de gezondheidstoestand van de twee die nog in het ziekenhuis liggen, doet het ministerie verder geen mededelingen.

bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/10447513/__Nog_twee_NL_ers_in_ziekenhuis__.html?sn=binnenland
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Laatste Nederlander Pukkelpop uit ziekenhuis
DEN HAAG - De laatste Nederlander die nog in België in het ziekenhuis lag na het drama op het Belgische Pukkelpop, is woensdag uit het ziekenhuis ontslagen. Dat meldde het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag vrijdag.
Tijdens het noodweer op 18 augustus kwamen op het festivalterrein vijf Belgische bezoekers om het leven. Ook raakte een aantal Nederlanders zwaargewond.
Vrijdag 16-09-2011 14:05 uur,
Bron: http://www.nd.nl/artikelen/2011/september/16/laatste-nederlander-pukkelpop-uit-ziekenhuis
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Dominique B

  • Afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst Rode Kruis-Bilzen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
  • Anderen helpen, begint bij jezelf!
Nou ja Jeroen, das heel duidelijk !!

In België bestaat er iets dat Het Rode Kruis heet...
En in tegenstelling tot Nederland, doet het Rode kruis daar wel nog de HV tijdens rampen.


Inderdaad waarom geen SIGMA ofzo
Maastricht is een half uurtje rijden van hasselt af .
Voormalig Ambulancier DGH. (België) | Ambulancier NDLZ/ EH Verlener Hulpdienst Rode Kruis Vlaanderen afd. Bilzen (België)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Bezoekers Pukkelpop eisen geld terug

http://www.nu.nl/buitenland/2667139/bezoekers-pukkelpop-eisen-geld-terug.html
Laatste update:  14 november 2011 07:05 info

BRUSSEL - Zeker tien jongeren die de afgelopen zomer het door noodweer getroffen Belgische popfestival Pukkelpop hebben bezocht, laten de organisatoren schriftelijk weten dat ze hun geld terug willen.

Foto:  ANP
Dat hebben de Belgische kranten Het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen maandag gemeld.
Het popfestival werd stopgezet nadat het noodweer aan vijf bezoekers het leven had gekost. Tientallen mensen raakten gewond

De organisatoren besloten de gedupeerde festivalgangers te compenseren met eet- en drankbonnen voor de volgende drie edities.
Advocaat
Veel bezoekers willen echter het geld van de tickets terug en nemen daarom een advocaat in de arm. Sommigen claimen als groep hun geld, anderen doen dat individueel.
De organisatie liet vorige maand weten dat het festival in ieder geval volgend jaar doorgaat.
Samen sterk in de hulpverlening!


Dominique B

  • Afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst Rode Kruis-Bilzen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
  • Anderen helpen, begint bij jezelf!
Ik heb net even gekeken en Hasselt ligt niet ver van Nederland. Als de hulp in België zo moeizaam op gang komt, kon er dan geen Nederlands SIGMA ingezet worden?
Of zijn de protocollaire verschillen te groot?  Bij de brandweer komt het wel voor, dat Nederlandse eenheden in België ingezet worden.

Nou ja, ik denk echt wel dat de hulpverlening in België niet zo slecht is als jij hier nu beschrijft..

Ikzelf was exact 18 min na de melding ter plaatsen, toen ik daar aankwam waren er al ruim 100 vrijwilligers aanwezig, na mij leek het zelfs alsof ze met een lopende band werden aangevoerd..
Het Vlaams kruis was al reeds voor de ramp met een ruime 80 mensen aanwezig: dit maakt dat op een 15 min ruim 150 vrijwilligers aanwezig waren op de plaats des onheils.
De Professionele diensten (artsen-VPK, Ambulance's, SIT-Teams, en andere niet meegeteld)

Als ik me niet vergis heeft het Nederlandse SIGMA een oproeptijd van 30 min en dan nog een dikke 20 min rijden.. (wij waren er net iets sneller)
Ook is het zo dat bijna alle verkeer rond het rampen gebied gewoon ontoegankelijk was na 30 min (alle ouders kwamen op eigen initiatief naar de weide om kinderen op te halen)

Dat het afkondigen van het Medisch interventie plan (Rampenplan) veel te laat was, daar moet ik helaas gelijk in geven.. pas 20 min NA het noodweer werd er getelefoneerd naar de 112 Centrale..

Ik geef toe dat een Sigma-Team leuk is om in te zetten in België (net aan de grens Stein, Maastricht)

Daarnaast zitten we ook met het opleidingsniveau..
Nederlandse EH verleners (no offence) genieten een veel lagere opleiding..
Ik heb laatst zelf eens bevraagd voor het SIGMA: maar als ik dan hoor wat het sigma meer mag dan een gewone EHBO'er dan mogen wij Belgjes net iets meer..
Oké de Ambu-VPK en VPK die meekomen zouden inderdaad wel een meerwaarde hebben..


Nu uit elke ramp valt veel te leren, en inderdaad er is tijdens de debriefing aangeven dat er geen contact is geweest met de Nederlandse collega's.
En ook is er gemeld dat dit in de toekomst zou veranderen.. Wanneer ik dan naar het Drama in Luik kijk, heeft men naar ons geluisterd :D

Nou ja, eerlijk gezegd hoop ik dat zulke dingen niet nog eens gebeuren..
Maar mocht het zo zijn, zal ik zeker aan jullie Nederlanders denken ;)
Voormalig Ambulancier DGH. (België) | Ambulancier NDLZ/ EH Verlener Hulpdienst Rode Kruis Vlaanderen afd. Bilzen (België)