Einde snelheidsbeperking na kruising?

Auteur Topic: Einde snelheidsbeperking na kruising?  (gelezen 9340 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Gepost op: 17 september 2011, 23:40:30
Beste mensen,

Uit mijn rijles kan ik me nog herinneren dat een snelheidsbeperking (afwijkend van de normale bibeko/bubeko-snelheid) na een kruispunt vervalt, maar verkeer nu in enige twijfel!

Voorbeeld:
- Je rijdt buiten de bebouwde kom (80km/h)
- Je komt een bord tegen dat aangeeft dat de max. snelheid 50km/h bedraagt
- Vervolgens passeer je een kruising (zijwegen die uitkomen op de hoofdweg)
- Er is ná deze kruising geen bord geplaatst.

Wat is in dat geval de maximaal toegestane snelheid?
(nee, het is niet voor een bezwaarschrift  0098)


Senior GGP / Oost-Brabant


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1 Gepost op: 17 september 2011, 23:51:08
Als de zijweg voor jou van rechts komt: 80 km/h.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #2 Gepost op: 17 september 2011, 23:52:47
Ok, duidelijk. Thanks Frank!
Senior GGP / Oost-Brabant


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3 Gepost op: 18 september 2011, 00:32:24
Als de zijweg voor jou van rechts komt: 80 km/h.

Ook van links. Het is sowieso een nieuw wegvak. Immers kunnen mensen van links ook in dezelfde richting als jou opdraaien en dan moeten ze op de aangepaste snelheid gewezen worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #4 Gepost op: 18 september 2011, 21:05:34
(...), maar verkeer nu in enige twijfel!

(...)
Frank en DiNozzo hebben het juiste antwoord gegeven. Waar ik benieuwd naar ben is waarom er twijfel bij je is gerezen. Ik kan me dat voorstellen, maar ik zal je na je reactie vertellen waarom.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #5 Gepost op: 18 september 2011, 23:11:51
Frank en DiNozzo hebben het juiste antwoord gegeven. Waar ik benieuwd naar ben is waarom er twijfel bij je is gerezen. Ik kan me dat voorstellen, maar ik zal je na je reactie vertellen waarom.

In mijn woonplaats is onlangs een dergelijke constructie ingevoerd: je rijdt de bebouwde kom uit en mag 80km/h. Vervolgens is er een stuk waar je 50km/h mag, maar na enkele tientallen meters is er een kruising met aan beide kanten een zijweg die uitkomen op 'mijn' rijbaan. Vervolgens staat er zo'n 20 meter na deze kruising een bord "einde 50km/h". Vanaf de andere rijrichting staat er wel een 50km/h bord, maar geen einde-bord.

Ik zie dit de laatste tijd ook veel vaker, ook bij wegwerkzaamheden. Nog een klein voorbeeldje: bij een provinciale weg waar ik vaak rijd worden de bermen gemaaid. Hiervoor is een snelheidsbeperking geplaatst met het onderbord "rijdende afzetting". Deze weg kent een heleboel gelijkvloerse kruisingen. Na de ene kruising is wel een herhalingsbord geplaatst, na het andere niet.

Ik dacht altijd dat na een kruising deze beperkingen opgeheven werden, maar deze situaties deden me twijfelen. Al met al vind ik het nogal verwarrend en ik kon op internet zo snel ook geen antwoorden of regelgeving vinden.
Senior GGP / Oost-Brabant


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #6 Gepost op: 19 september 2011, 10:08:53
@NickB: bij wegwerkzaamheden is dit fenomeen helaas veelvoorkomend, bij reguliere situaties gelukkig maar incidenteel. Ik vermoed dat dit komt omdat reguliere situaties aan een ander besluitvormingsproces onderhevig zijn. Wegwerkzaamheden, en met name de kleine klusjes als bermen maaien, gaten vullen, etc., komen zodanig vaak voor dat het kennelijk teveel geld en/of tijd kost om een volledige en (ook juridisch) juiste set maatregelen te plaatsen. CROW 96a/96b is daar heel duidelijk in, overigens. Voor de weggebruiker wordt het er vervolgens niet duidelijker op en de twijfel is een feit.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #7 Gepost op: 19 september 2011, 12:22:05
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #8 Gepost op: 19 september 2011, 12:50:10
Zones zijn vaak wel weer een probleem (net als bebouwde kommen), want deze moeten volledig waterdicht zijn om rechtsgeldig te zijn. Eén straat zonder zone-bord en je handhaving kan naar huis. Vandaar dat er ook op de meest belachelijke plaatsen zone-borden verschijnen: in zandwegen, langs fietspaden, voor hekwerkconstructies...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #9 Gepost op: 19 september 2011, 12:57:34
Klopt ... ik heb diverse route's geprobeert tussen Nijkerk en Voorthuizen ... maar kom steeds weer langs een "einde 60 zone" bord heen. (kan mijn motor wel voor een brommer inwisselen)

Maar ach ... met motorrijden moet je geen haast hebben.
(zeker niet met mijn motor)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.