Systeem om verkeerslichten te beinvloeden / KAR-systeem

Auteur Topic: Systeem om verkeerslichten te beinvloeden / KAR-systeem  (gelezen 19847 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 30 september 2011, 09:03:40
Ambulances sneller door KAR
Dankzij een subsidie van de provincie Gelderland zijn de ambulances van de Regionale Ambulance Voorziening Gelderland-Midden voorzien van het zogenaamde KAR systeem. KAR staat voor Korte Afstand Radio. Het is een systeem waarbij verkeersregelinstallaties kunnen worden beïnvloed door een KAR modem dat in onze ambulances is geplaatst en softwarematig alle verkeersregelinstallaties zijn ingebracht die voorzien zijn van KAR regeltechniek. Het systeem werkt in de ambulances op het moment dat deze met zwaailamp en sirene rijdt. Zonder signalen wordt geen voorrang verkregen, zodat de verkeersregeling niet onnodig wordt verstoord.

KAR werkt met behulp van GPS. Dat wil zeggen dat het systeem via GPS detecteert of een ambulance een verkeersregelinstallatie nadert die is voorzien van KAR. Wanneer de ambulance het betreffende kruispunt met zwaailamp en sirene nadert worden alle verkeerslichten in alle rijrichtingen op groen gezet, zodat een vrije doortocht is gegarandeerd. Dit in tegenstelling tot bussen, die alleen groen licht krijgen in de richting die de bus moet gaan. Dit is in de dienstregeling vastgelegd. Voor ambulances is onvoorspelbaar in welke richting de ambulance gaat, vandaar dat alle rijrichtingen groen krijgen.

Op de meeste kruispunten op wegen die onder de verantwoordelijkheid van de provincie Gelderland vallen zijn de verkeersregelinstallaties uitgerust met KAR, zoals de kruispunten op de Pleijroute, die voor de RAV een belangrijke aanrijroute is. Naast de provincie Gelderland heeft ook de gemeente Ede veel verkeersregelinstallaties in haar gemeente voorzien van KAR.

Door de toepassing van KAR zullen de aanrijtijden in de regio Gelderland-Midden verder kunnen verbeteren. Dat was de intentie van de provincie Gelderland, die er in de afgelopen 3 jaar met behulp van subsidies voor heeft gezorgd dat de prestaties van de ambulancezorg in de provincie Gelderland al aanzienlijk zijn verbeterd. Minstens zo belangrijk is echter, dat door de toepassing van KAR de veiligheid van de weggebruikers en die van de ambulancemedewerkers sterk wordt verbeterd.

bron: Hulpverlening Gelderland Midden

http://www.medicalfacts.nl/2011/09/29/ambulances-sneller-door-kar/




Gast

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 30 september 2011, 09:15:30
Het wiel opnieuw uitgevonden of een Nederlands afkortingkje ergens aan geven?
De 3M Opticom traffic pre-emption techniek bestaat al sinds 2006 (door middel van strobe-pulsen op een bepaalde frequentie verkeerslichten beïnvloeden) en de GPS methode is zo bij Global Traffic Technologies in te kopen.

http://www.gtt.com/Products/OpticomGPS/Brochures

Een kennis van me, destijds ambu-chauffeur in Nijmegen, vertelde al in 2004 dat er een systeem in gebruik was in Nijmegen om verkeerslichten te beïnvloeden.
Ik ben benieuwd welk merk er nu met KAR wordt aangeduidt.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #2 Gepost op: 30 september 2011, 09:29:35
Ook KAR bestaat al jaren. Zo waren er wel meer systemen, zoals oa. een 'microfoon' bij VRI's die sirene's herkend en je groen licht geeft. Ik heb begrepen dat al die systemen niet vlekkeloos werken, en dat KAR eigenlijk het enige systeem is wat nu goed voet van de grond krijgt. Het OV rijdt er al jaren mee, en dat geldt ook voor de meeste ambu's. Veel hekken en roldeuren bij ambuhallen zijn al voorzien van het KAR-systeem.
Ben even kwijt welk bedrijf er achter zit, maar dat ga ik nog even opzoeken


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #3 Gepost op: 30 september 2011, 09:39:34
Wanneer de ambulance het betreffende kruispunt met zwaailamp en sirene nadert worden alle verkeerslichten in alle rijrichtingen op groen gezet, zodat een vrije doortocht is gegarandeerd.
http://www.medicalfacts.nl/2011/09/29/ambulances-sneller-door-kar/
Dit wordt leuk werk voor de VOA na een ongeluk, twee elkaars-rijbaan kruisende voertuigen reden allebij door groen... :-X


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 30 september 2011, 10:02:53
Dit wordt leuk werk voor de VOA na een ongeluk, twee elkaars-rijbaan kruisende voertuigen reden allebij door groen... :-X

Het kruisende verkeer krijgt rood.... ::)


Werkt prima, het systeem. Ook lekker voor de patiënt, zo'n groene golf.  O0


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #5 Gepost op: 30 september 2011, 10:14:47
Het kruisende verkeer krijgt rood.... ::)
Ja, zou je zeggen. Zou logisch zijn, maar het artikel he... :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 30 september 2011, 10:22:23
Citaat
worden alle verkeerslichten in alle rijrichtingen op groen gezet

Dit kun je inderdaad op meerdere manieren interpreteren, zie ik. :) Maar men bedoelt de richting van waaruit het HV-voertuig komt. Dus stel je rijdt met signalen, en je nadert 2 baantjes voor rechtdoor en 1x linksaf en 1x rechtsaf. Dan staat alles voor jouw richting op groen, rest krijgt rood. (dus rechtdoor, linksaf en rechtsaf)

Overigens, het systeem werkt op blauwe lampen, zonder toeters (wel zo fijn 's nachts). En ''even je blauw aanzetten'' en weer uit, alleen om lekker door te kachelen zit er niet bij, want je moet het systeem ruim v.t.v. de gelegenheid geven te reageren. Het werkt dus alleen als je de gehele rit je blauwe lampen voert.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #7 Gepost op: 30 september 2011, 10:42:30
INCAA Computers BV is het bedrijf achter Priodeck (het KAR-systeem).

Het kruisende verkeer krijgt rood.... ::)


Werkt prima, het systeem. Ook lekker voor de patiënt, zo'n groene golf.  O0

Dat is ook de reden dat vooral de ambulancediensten het gebruiken, en het bij de andere hulpdiensten niet echt goed van de grond is gekomen.

Praktisch elke VRI in Zeeland heeft een 'KAR-ontvanger', en ook grote delen van Utrecht, Noord-Holland en de Achterhoek. Dat zijn de provincies die vroeg zijn begonnen met het integreren van dit systeem. Bij zo'n beetje elke nieuwe VRI wordt er tegenwoordig een KAR-ontvanger opgehangen, dus nog even en we hebben met spoedritten altijd groen O0

Overigens werkt het systeem ook op dynamische wegafsluitingen zoals paaltjes in binnensteden en sluiproutes. Zou mooi zijn als elke gemeente of provincie hierop over zou gaan, want dat zou betekenen dat een Ambu uit Amsterdam, in het centrum van Delft zou kunnen komen bijvoorbeeld.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 30 september 2011, 11:42:01
Dit kun je inderdaad op meerdere manieren interpreteren, zie ik. :) Maar men bedoelt de richting van waaruit het HV-voertuig komt. Dus stel je rijdt met signalen, en je nadert 2 baantjes voor rechtdoor en 1x linksaf en 1x rechtsaf. Dan staat alles voor jouw richting op groen, rest krijgt rood. (dus rechtdoor, linksaf en rechtsaf)

En als op een kruispunt nou eens tegelijkertijd vanuit 2 verschillende richtingen een HV voertuig met PRIO1 aankomt...  ::)
Samen sterk in de hulpverlening!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 30 september 2011, 11:43:12
En als op een kruispunt nou eens tegelijkertijd vanuit 2 verschillende richtingen een HV voertuig met PRIO1 aankomt...  ::)

Het eerste signaal dat ie oppakt denk ik...wie het eerst komt, wie het eerst maalt...?