Met eigen vervoer wagen volgen

Auteur Topic: Met eigen vervoer wagen volgen  (gelezen 16836 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #10 Gepost op: 19 december 2004, 22:33:00
Bij ons in het verleden is dit ook vaak zo gebeurd. Maar de laatste jaren is werd dit niet meer geaccepteerd en was het alleen nog maar mogelijk om in het voertuig aan te komen. Wel was er een vaste plaats afgesproken dat er nog opgestapt kon worden. (Weg waar bijna altijd langs werd uitgerukt, men hoefde daarvoor niet om te rijden) Dit om de uitruktijd te verkorten. De bevelvoerder moest dan wel zeker weten dat hij daar de benodigde mensen had staan om zijn TAS af te vullen. Dit werd bij ons gedaan omdat de kazerne erg onlogisch gestationeerd was (erg noordelijk) waardoor een aantal vrijwilligers langere aanrijtijden hadden. Zo werd zeker bepaalde tijd gespaard.

Toch is dit principe niet goed en waterdicht omdat er zoveel 'gaten' in een procedure zitten dat nog teveel aan het toeval overlaat. Voor de bevelvoerder is het absoluut niet optimaal die moet zich in eerste instantie bezighouden met de bezetting en kan zich daarna pas  compleet richten op het incident.  Ook voor de bemensing achterin is het niet optimaal omdat deze zich ook moet voorbereiden (omhangen etc.) en taken moet verdeeld worden.

Ik denk dat dit soort procedures kan ongelukken in de hand werken, zoals in het verleden zijn voorgekomen zoals o.a. in Harderwijk.
Brandwacht 1e klas + WVD


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #11 Gepost op: 19 december 2004, 23:23:10
Ik snap de rede dat het gebeurt maar wat kan een commadant er dan aan doen, of gemeente, je wil toch niet pas na 10 minuten gaan uitrukken.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


fireman77

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 20 december 2004, 11:39:12
Dat is niet meer van deze tijd en komt onproffesioneel over dat je met je eigen voertuig naar een incident toe rijdt.
Je kan toch niet verkopen aan de burgerij dat je met een brandweerwagen aankomt met alleen een chauffeur en bevelvoerder?
Of dat er al een aantal brandweermannen/vrouwen klaar staan op de plek van het incident en de eerste uitruk is er nog niet!!!

Je kan ook nooit een plan van aanpak maken, want je moet maar afwachten hoeveel mensen je tot je beschikking hebt.
Of je hebt er te weinig of juist te veel.
Dat kan ook natuurlijk, zie je je al staan bij een containerbrandje met een mannetje of 12!!!!!!


Gast48368

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 20 december 2004, 13:46:34
Dat is niet meer van deze tijd en komt onproffesioneel over dat je met je eigen voertuig naar een incident toe rijdt.
Je kan toch niet verkopen aan de burgerij dat je met een brandweerwagen aankomt met alleen een chauffeur en bevelvoerder?
Of dat er al een aantal brandweermannen/vrouwen klaar staan op de plek van het incident en de eerste uitruk is er nog niet!!!

Je kan ook nooit een plan van aanpak maken, want je moet maar afwachten hoeveel mensen je tot je beschikking hebt.
Of je hebt er te weinig of juist te veel.
Dat kan ook natuurlijk, zie je je al staan bij een containerbrandje met een mannetje of 12!!!!!!




Niet meer van "deze tijd" ???

In deze tijd mag je blij zijn dat er nog vrijwillige brandwachten zijn.

Ik heb liever dat ik weet dat er bij een uitruk nog collega's achter ons aan komen, dan als we middelalarm moeten geven. Dit kost veel te veel tijd.

Het gaat tenslotte om hulpverlening, en niet of iets proffesioneel staat of niet> daar denken slachtoffers niet overna, wellicht omstanders, maar die hebben hun commentaar toch altijd wel klaar.

En ja, dan maar eens 12 man bij een containerbrandje> liever een paar teveel, dan 1 te weinig. :-X


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 20 december 2004, 14:34:49
Ik ken korpsen, waar dit wel noodzakelijk is, maar degene die dat doen, hebben een eigen porto en melden zich in bij de bevelvoerder, dat zij aanrijdend zijn. Soms zelfs op de fiets.. ;D

de oplossing zou in dit geval het verplaatsen van een brandweerkazerne naar een naast gelegen dorp in de gemeente, maar dat vinden de vrijwilligers eigenlijk helemaal niets.

Ik moet zeggen dat de oplossing op deze wijze eigenlijk wel werkt..


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #15 Gepost op: 20 december 2004, 17:31:44
Hoe ga je het doen bij een melding op de autosnelweg??  Aansluiten in de file (of stiekem toch over de vluchtstrook), parkeren op de vluchtstrook/berm? Wat als je schade rijdt aan je auto?
 ???
Komt mij zeer onprofessioneel over. Een incomplete autospuit rukt niet uit. Wat te doen als er middelbrand wordt gegeven en je korps heeft maar één TS en er staan 12 man (geen adembescherming etc.)

Als de uitruk niet gegarandeerd is dient het Bestuur hier actie op te ondernemen en niet de individuele brandwacht(en). Maar deze discussie is al vaker gevoerd.


fireman77

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 20 december 2004, 18:27:46




Niet meer van "deze tijd" ???

In deze tijd mag je blij zijn dat er nog vrijwillige brandwachten zijn.

Ik heb liever dat ik weet dat er bij een uitruk nog collega's achter ons aan komen, dan als we middelalarm moeten geven. Dit kost veel te veel tijd.

Het gaat tenslotte om hulpverlening, en niet of iets proffesioneel staat of niet> daar denken slachtoffers niet overna, wellicht omstanders, maar die hebben hun commentaar toch altijd wel klaar.

En ja, dan maar eens 12 man bij een containerbrandje> liever een paar teveel, dan 1 te weinig. :-X

Ik merk dat het heel gevoelig ligt, maar de meeste brandweer collega's zullen het met me eens zijn dat dit niet meer kan deze tijd.

Ik ben zelf ook naast mijn eigen werk bij de brandweer als beroeps ook vrijwilliger en daar ben ik ontzettend fanatiek in. Ik vindt het ook jammer als ik een uitruk mist, dus ik begrijp jou standpunt dat anders niemand de uitruk meer haalt. Maar daarom is het absoluut geen reden om de brandwachten als een soort "comedy capers" er achter aan te laten rijden.
De burgers verwachten gewoon een volle wagen, die direkt kunnen handelen.

Ook voor de bevelvoerder is het absoluut geen ideale werksituatie, een volle bezetting achterin is absoluut een vereiste. Als je nou bijvoorbeeld naar een ongeval met gevaarlijke stoffen gaat. Dan heeft hij ze hard genoeg nodig voor bijvoorbeeld het opzoeken van de gevaren van die stof, want een bevelvoerder heeft het al druk genoeg met het nodige berichtenverkeer en een eerste plan van aanpak te maken!!
Trouwens misschien moet je onderweg al adembescherming op en dan kunnen jullie er met de auto niet eens bijkomen!!!

Dat is zomaar een voorbeeld en kan er nog wel meer opnoemen.


Gast48368

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 20 december 2004, 18:46:09
Hoe ga je het doen bij een melding op de autosnelweg??  Aansluiten in de file (of stiekem toch over de vluchtstrook), parkeren op de vluchtstrook/berm? Wat als je schade rijdt aan je auto?
 ???
Komt mij zeer onprofessioneel over. Een incomplete autospuit rukt niet uit. Wat te doen als er middelbrand wordt gegeven en je korps heeft maar één TS en er staan 12 man (geen adembescherming etc.)

Als de uitruk niet gegarandeerd is dient het Bestuur hier actie op te ondernemen en niet de individuele brandwacht(en). Maar deze discussie is al vaker gevoerd.

Iedere brandwacht is oud en wijs genoeg om te weten dat je in gevaarlijke situaties niet koste wat het kost achter de TS aan te rijden, of tot aan het incident.En dan al helemaal niet als comedy capers.

Tenminste, dat gebeurd bij ons niet.
Tuurlijk heedt het zijn voors en zijn tegens, maar ook in een aantal situaties zie ik liever mijn collega's 2 minuten later komen dan een tweede wagen een kwartier later.

Nu kan ik wel legio voorbeelden op gaan noemen waarbij dit in positieve zin werkt, maar een ieder in dit werk kan hierzelf ook vast wel wat bij voorstellen.

Ik woon op de hoek van de kazerne, k zit zelf altijd als eerst in de auto, dus voor mezelf hoef ik dit item niet te "verdedigen", maar wat voor die collega's, welke veel eerder zijn aangenomen, en nog steeds op dezelfde plek wonen, waar zij eerst wel voor aan zijn genomen..........(beetje lange zin geworden ;D )

Ik begrijp heus jullie standpunten hierin wel, maar ik vind niet dat je "zomaar" mensen kunt ontslaan omdat dit soort regeltjes veranderen.


fireman77

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 20 december 2004, 18:50:59
Citaat
Ik begrijp heus jullie standpunten hierin wel, maar ik vind niet dat je "zomaar" mensen kunt ontslaan omdat dit soort regeltjes veranderen.

Daar heb we het niet over, iedereen die in de gemeente woont waar hij vrijwilliger is moet nu eenmaal in dezelfde woonplaats wonen. De één woont dichtbij en de ander wat verder. Maar daar wordt je echt niet voor ontslagen hoor. Dat is onzin natuurlijk


Gast48368

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 20 december 2004, 18:55:31


Daar heb we het niet over, iedereen die in de gemeente woont waar hij vrijwilliger is moet nu eenmaal in dezelfde woonplaats wonen. De één woont dichtbij en de ander wat verder. Maar daar wordt je echt niet voor ontslagen hoor. Dat is onzin natuurlijk

Als je ammenooitniet die Tas haalt, kun je dus nimmer meer mee uitrukken  ;)

Dus zal dat een logisch gevolg zijn, want dan ben je een nutteloze spuitgast ;D