GRIP 2 Zeer grote brand (bedrijfspand) Westvlietweg - Den Haag 06-10-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (bedrijfspand) Westvlietweg - Den Haag 06-10-2011  (gelezen 26411 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Ik zie in de video van Rene er na de rookgasexplosie nog 2 manschappen naar buiten komen. Hoe zijn die er vanaf gekomen? Ongedeerd?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Ik zie in de video van Rene er na de rookgasexplosie nog 2 manschappen naar buiten komen. Hoe zijn die er vanaf gekomen? Ongedeerd?

Zeer grote brand bedrijfsverzamelgebouw Westvlietweg

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/1-branden/9901-zeer-grote-brand-bedrijfsverzamelgebouw-westvlietweg

Update 19.35 uur: tijdens de bluswerkzaamheden zijn als gevolg van een explosie twee brandweermensen van kazerne Rijswijk licht gewond geraakt. Een van beiden heeft lichte brandwonden opgelopen en van de ander is het letsel onbekend. Beiden zijn naar het ziekenhuis vervoerd en hun tankautospuit is direct buiten dienst gesteld. De brandweer heeft het vuur inmiddels onder controle; het sein 'brand meester' is echter nog niet gegeven.

De explosie is op video vastgelegd; zie: site REGIO 15 /(video: Rene Hendriks)
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Net deŽexplosieŽ nog eens langzaam bekeken. Wat opvalt, de explosie is in het linker pand, 72W naast de eigenlijke brandhaard. Als je langzaam de beeldjes bekijkt zie de gehele Unit oranje worden, de ramen er uit klappen en de roldeur ook. Voor de klap is er wat grijze rookontwikkling uit de ventlatie roosters bij de ramen. Na de klap is er behalve op de etage geen vuur te zien in het pand.
-optie 1 drukgashouder  maar is er wel brand in deze unit op dat moment?
-optie 2 rookgasexplosie(geen Backdraft) doordat in de unit de temperatuur zo hoog is opgelopen dat daar een mengsel hangt van brandbare hete pyrolyse gassen die wachten op een ontstekingsbron.(doorslag vanuit de brandhaard?)
Veilig werken, OVD die zonder ademlucht en alleen in dunne overall rond rent over het brandterrein  :'( goed dat hij tijdens de klap niet bij 72W stond.
Als je de film nog eens rustig terug kijkt, is er eerst op 72W niets te bekennen, tot de "explosie". Zou het kunnen zijn dat de hete rookgassen middels een gat/opening in de muur naar 72W zijn gestroomt, en uiteindelijk die rookgasexplosie is ontstaan in 72W.
Op de ruwe film die Peen vandaag heeft geplaatst zie je zelfs de vlammen langs het plafond gaan vlak voor de explosie. ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Zou gewoon kunnen dat de scheidingsmuur boven het plafond open is, omdat het brandcompartimnet zich groter is dan de bedrijfsunit. Dat zou betekenen een verspreiding vanaf de brandhaard en uitgassen van brandbare materialen op de eerste etage links.
Ook zorgelijk, een OVD (in verkeerde beschermende kleding) die langs het pand heen en weer rent, en heel druk is maar geen oog en tijd heeft voor een RSTV scan. Hij heeft wel geluk gehad, een paar sec later en ze hadden hem in het hek teruggevonden.
Ander opmerkelijk beeld, HW die ramen inslaat, zonder een LD sproeistraal gereed te hebben om direkt de rookgassen op die etage te koelen en zo de uitbreding tegen te gaan.
Zoveel lessen besteed aan veiligheid bij repressief optreden, maar de basislessen over brandbestrijding zijn in de vergetelheid geraakt.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Ik heb het ruwe stukje video even online gezet als http://www.regio15.nl/images/video/20111006-klap.mp4 de totale video is http://www.regio15.nl/images/video/20111006-Westvlietweg-7.mp4 Als het goed is kan je rechts-klikken op de links en "opslaan als" doen om de video's op je eigen kompjoetah op te slaan....

@ Peen,

Bedankt voor je werk, ik heb het opgeslagen en zou dit graag bij ons op de kazerne willen laten zien als lesmateriaal. Mag dit van jou?
Alles komt goed!


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Ik denk dat deze op kazernes door heel het land getoond gaat worden. Goed film werk (en het juiste portie geluk)!!
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Bedankt voor je werk, ik heb het opgeslagen en zou dit graag bij ons op de kazerne willen laten zien als lesmateriaal. Mag dit van jou?

Ja tuurlijk; daarom zet ik het juist "downloadbaar".

Ik denk dat deze op kazernes door heel het land getoond gaat worden. Goed film werk (en het juiste portie geluk)!!

Nee hoor; pure vakkennis (barf) haha

Peen
Redacteur van


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Heb net nog een versie online gezet met de explosie er achteraan op 15% van de snelheid (slow motion).

Omdat ik ervan uitga dat niet iedereen dezelfde technische mogelijkheden heeft als Peentje, als het gaat om het bewerken van videobeeld  ;)

http://www.regio15.nl/images/video/20111006-klap.mp4
Redacteur van


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Erg fraai in beeld gebracht zo, en zeker met de slow motion kun je de vlammen mooi langs het plafond zien gaan, om vervolgens de ruimte te gaan vullen en naar buiten te barsten. ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!